۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۵۶۵۱۳۱
آیت‌الله سبحانی:

سیاست‌ های جهانی نمی‌ تواند خداشناسی انسان را متوقف کند

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که سیاست‌های جهان نمی‌تواند خداشناسی انسان را متوقف کند، گفت: خداشناسی ندایی است که انسان آن را از درون می‌شناسد و سیاست ها نمی تواند جلوی ‌آن را بگیرد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در نخستین ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان این که ماه مبارک رمضان، ماه قرآن است، اظهار داشت: قرآن کریم در موضوعات مختلفی سخن گفته است که یکی از آنها خلقت بشر و سرانجام او است.

وی با قرائت آیاتی از سوره مبارکه شمس، ابراز داشت: خداوند در این سوره به چند چیز قسم یاد میکند که یکی از آنها روح و روان انسان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان چقدر باید شریف و ارزشمند باشد که خالق انسان بر آن سوگند یاد میکند؛ سوگند بر یک چیز بر اساس دو ملاک است که یکی از آن دو ملاک، شریف، ارجمند و عالیمقام بودن است. بنابراین انسان به قدری عالیمقام است که خداوند متعال به آن سوگند میخورد.

وی با اشاره به هشتم سوره مبارکه شمس گفت: دو نوع آموزش برای انسان وجود دارد. یک سری آموزشها هستند که انسان از درون آن را درک نمیکند، بلکه  باید از خارج را بیاموزد. رفتن به مکتب، مدرسه و دانشگاه و فراگیری علوم ریاضی، زیست شناسی و... از این دست به شمار میآیند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با قرائت آیه «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»، اظهار داشت: بشر آموزشهایی دارد که آن را از خارج کسب نکرده است بلکه آن را از درون درک می‌کند، بطوری که  خداوند متعال این علم را در انسان نهادینه کرده است.

وی اضافه کرد: بشر در این علم بدون آن که به مکتب برود یا در مقابل استادی زانو بزند، کار خوب را از کار بد تشخیص میدهد که در اصطلاح به آن فطریات اطلاق میشود، در همه جای جهان ظلم و تبعیض بر اساس فطرت انسانی عمل بدی به شمار میآید. معلوم میشود که انسان فطریات را در مکتب الهام آموخته است.

این مرجع تقلید با بیان این که خداوند متعال برای رسیدن بشر به سعادت، برای آن رسولان خارجی و داخلی فرستاده است، تصریح کرد: انبیا رسولان خارجی هستند که از آدم تا خاتم برای هدایت انسان به راه راست آمده‌اند؛ فطرت یک رسول داخلی است که ارتباطی با عقل ندارد. به همین علت انسان بدون محاسبه میفهمد که ظلم و پیمان شکنی بد و عدالت و عمل به پیمان عمل نیکویی است.

وی با تأکید بر این که سیاست‌های جهان نمی‌تواند خداشناسی را انسان را متوقف کند، عنوان کرد: خداشناسی ندایی است که انسان آن را از درون میشناسد. به همین جهت با آن که کمونیسم بیش از 70 سال علیه خدا اقدام کرد، اما پس از فروپاشیاش مسأله خداشناسی بار دیگر زنده شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اقتصاد شاید بتواند خداشناسی را در انسان کمرنگ بکند، اما همچون سیاستهای جهان نمیتواند خداشناسی را انسان را متوقف و ریشه کن کند./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات