۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۵۶۵۰۹۶

نگاهی بر کتاب «رزق معنوی؛ معارف قرآنی روایی»

انتشارات طوبای محبت، کتاب «رزق معنوی؛ معارف قرآنی روایی» برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در برنامه سمت خدا را منتشر کرده است.
 کتاب «رزق معنوی؛ معارف قرآنی روایی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طوبای محبت، کتاب «رزق معنوی؛ معارف قرآنی روایی» برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در برنامه سمت خدا منتشر کرده است.

 ناشر در مقدمه  درباره  کتاب چنین آورده است:

این کتاب متن سخنان حجت الاسلام والمسلمین استاد رفیعی در برنامه «سمت خدا» از شبکه سوم است که پس از پیاده‌سازی و ویرایش به خوانندگان عزیز تقدیم می‌شود. از آنجا که متن کتاب با گفتار به نوشتار آمده و بیان گفتاری معارف، سلیس‌تر و روان‌تر از نگارش آنها است.، سعی ویراستار در حفظ قالب گفتاری موجب مشاهده برخی واژگان گفتاری در متن است.

 این کتاب شامل ده گفتار با عنوان‌های: آداب دعا، دعا و استجابت، آسیب‌های دعا و خرافه‌گرایی، دعا و توسل، حق‌الناس، حقوق فرزندان(1)، حقوق فرزندان(2)، عزاداری امام حسین، حق النفس، پرسش و پاسخ است.

بحث دعا بسیاری از آیات قرآن را دربردارد و بیش از ۱۶۰ دعا در قران وجود دارد که نیمی از آنها دعاهای انبیاء است؛ از این رو حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در گفتار اول در این باره چنین آورده است:

دستور خدا به دعا حتی برای پیغمبران هم بوده است و این خطاب، یک خطاب فراگیر است. در آیات متعددی مسأله دعا مطرح شده؛ از جمله آیه آخر سوره فرقان، بعد از آنکه خداوند در این سوره، صفات بندگان ممتاز خود را برمی‌شمارد، می‌فرماید پیغمبر به همه بگو اگر دعا در زندگی شما نباشد خدا به شما اعتنا نمی‌کند.

شما بببنید بیشترین دعا را ائمه دارند و نزدیک ۵۰۰ دعا از حضرت امیرالمؤمنین(ع) جمع‌آوری شده و در صحیفه علویه، کتب دیگر هم ادعیه اهل بیت(ع) را ذکر کرده‌اند، مثل: صحیفه سجادیه، دعای صباح، دعای عرفه و دعاهای دیگر.

در دعا هدف اولیه، اجابت و رسیدن به خواسته نیست، بلکه به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین(ع) دعا کلید رحمت است.

رساله حقوق امام سجاد علیه السلام منشور بی‌نظیر حقوق

رساله حقوق امام سجاد منشور حقوق بی‌نظیر است که در همه زمینه‌ها درباره مسائلی مانند حقوق والدین، فرزندان همسایگان و اقشار مردم توضیحاتی داده است، از این رو حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در گفتار هفتم  در این باره این گونه آورده است:

این رساله، مجموعه حقوق است که امام سجاد(ع) بیان فرموده‌اند. بخشی از آن حقوق مردم است، اقشار مختلف پدر، مادر، فرزند، معلم، حاکم، رعیت، مردم و همسایه. بخشی از آن هم مربوط به حقوق اعضا است، نخست هم حق خدا را مطرح کرده‌اند.

 نگارنده در گفتار هفتم درباره حق اولاد در صحیفه سجادیه چنین آورده است:

امام سجاد(ع) می‌فرمایند: حق اولاد شما این است که  پدر و مادر بداند حق فرزند بر گردن او چیست و اول این است که بدانی این فرزند برای تو است، به تو منسوب است، بد شود پسر تو است؛ خوب شود پسر یا دختر تو است .

در مطالبی با عنوان جاهلیت نوین نوشته بود: ما قبل از اسلام را برای زنده گور کردن دختران مذمت می‌کنیم، در جاهلیت نوین هم ما فرزندان خود را در مفاسد، شهوات و اعتیاد به گور می‌بریم این هم نوع زنده به گور کردن است

فرزندی که معتاد یا فاسد می‌شود؛ فرزندی که در مسائل جنسی  عنان از کف می‌دهد و از دست خانواده می‌رود؛ این هم یک نوع زنده به گور کردن است و لذا گاهی می‌بینیم والدین به مرگ فرزند خود راضی می‌شوند و آرزوی مرگش را می‌کنند.

نخستین نکته‌ای که خانواده‌ها باید توجه کنند این است که فرزند از آنها و منسوب به آنهاست؛ بیرون کردن او از خانه نفی فرزند بودن نمی‌شود.

انتشارات طوبای محبت، کتاب «رزق معنوی؛ در معارف قرآنی» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۲۲۴ صفحه به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم، بلوار سمیه، خیابان عباس آباد، پلاک ۱۱۲ مراجعه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس حاصل کنند./۹۹۸۶۰۲/ش

ارسال نظرات