۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۵۶۵۰۷۲
تولیت آستان قدس رضوی:

محتوای فقه توان هدایت گری جامعه بشری را دارد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: محتوای بسیار بالای فقه، می‌تواند جامعه بشری را اداره کند و این موضوع می‌تواند تمام شئون اجتماعی انسان معاصر را به نحو عالی اداره کند.
تولیت آستان قدس

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌السلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در آئین تکریم و معارفه رئیس جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی که در این دانشگاه برگزار شد، گفت: ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن، ماه استغفار و نجوای با حضرت حق است.

وی افزود: ماه مبارک رمضان برای همه ما زمینه‌ای برای ظرفیت‌سازی است و انجام این ظرفیت‌سازی برای هدایت جامعه و افرادی که در کسوت هدایت گران جامعه هستند، نیازمند نجوا و ارتباط دو چندان با حضرت حق است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که اگر مدالی بالاتر و برتر از شرح صدر بود، خداوند آن را به بنده اش عطا می‌کرد، خاطرنشان کرد: شرح صدر برای انسانی است که در جایگاه  هدایت‌گری قرار دارد و این موضوع بسیار مهم است.

عضو شورای عالی حوزه خراسان به تاثیر گذاری های انسان سازی و تاکید این موضوع در آیات قرآن اشاره و عنوان کرد: در آیات نورانی قرآن به خودساخته بودن انسان و ظرفیت‌سازی در وی اشاره شده و بی‌تردید، جامعه‌سازی قرآنی در پرتو خودسازی است.

وی افزود: نظام‌سازی بر اساس دین و آموزه‌های دین برای افرادی که در خودظرفیت‌سازی و خودسازی را از طریق قرآن کریم تقویت نکرده‌اند، غیر ممکن است و نمی توان این اتفاق را رقم زد چرا که تزکیه منفی خودستایی و تزکیه مثبت خودستانی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که جایگاه علم‌آموزی یا علم‌افزایی در حوزه و دانشگاه باید خودستانی کرد چراکه اگر خودستانی صورت نگیرد انسان دچار خودستایی می‌شود و خود و جامعه را دچار آسیب می‌کند به سخنان خود ادامه داد.

رئیس هیئت امنا دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهارکرد: امروز نکته بسیار مهم برای هدایت‌گران، مبلغان و اساتید مسئله ضریب نفوذ بوده که به چه میزان ضریب نفوذ داریم و در راس همه اثرگذاری‌ها، مفاهیم عالی که در کلام است و بزرگانی که نفوذ کلام در تاریخ پیدا کرده‌اند، این اثرگذاری را به‌هیچ عنوان از پول و امکانات به دست نیاورده اند.

وی ادامه داد: امروز همه در دنیا تلاش می کنند تا ضریب نفوذشان را افزایش دهند، تمام این دستگاه‌های امپراتوری و رسانه‌ای، تمام دانشگاه‌های بزرگ همه و همه به‌دنبال ایجاد ضریب نفوذ هستند و شکل‌ها و محتواها را بر این اساس تغییر می‏‌دهند.

تولیت آستان قدس تصریح کرد: محتوای بسیار بالای فقه، می‌تواند جامعه بشری را اداره کند و این موضوع می‌تواند تمام شئون اجتماعی انسان معاصر را به نحو عالی اداره کند و فقه امام جعفرصادق(ع) می‌تواند زندگی امروز انسان معاصر را اداره کند و اگر کاستی وجود دارد به این دلیل است که یا کار نکردیم یا کار در شان این بخش انجام نداده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان سخنان خود گفت: تولید علم بر پایه مبانی اصیل که بزرگان ما به ‌یادگار گذاشته‌اند و ما بر سر سفره نورانی آنها هستیم، باید برای تغذیه فکری و مبتنی بر همان اصول باید باشد هرگونه پژوهش و خلاقیت نباید از این مبنا خارج شود./861/د103/ب1

ارسال نظرات