۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۶۳۳۸۲
مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم:

صداقت شاخصه دینداری فرد و اجتماع است

مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: شاید بهترین راه برای ترویج صداقت در جامعه، معرفی افرادی باشد که نیت، گفتار و کردارشان با هم سازگاری دارد.
حجت الاسلام روستاآزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام روستاآزاد در اختتامیه چهارمین جشنواره «تبلیغ مطهر» که پیش از ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به جایگاه کانونی صداقت در فرهنگ اسلامی به عنوان یکی از شاخصه های اصلی دینداری و محوریت آن در برنامه های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، عنوان کرد: مسأله محوری و تلاش برای حل چالش های فرهنگی مبتلابه جامعه اسلامی از طریق اولویت بندی آن ها در دستور کار دفتر تبلیغات اسلامی بوده که در حوزه مسائل اخلاقی، صداقت را در اولویت اصلی قرار داده ایم.

وی گستره مفهومی صداقت را بسیار فراتر از صدق در کلام دانست و با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» (صف/2)، گفت: گاهی انسان وعده ای می دهد که می خواهد به آن عمل کند اما نمی تواند و این حاکی از ضعف اراده او دارد که به شدت در مفاهیم دینی از آن نهی شده است، اما زمانی شخصی وعده می دهد و در عین حال بنای عمل به آن را ندارد که این آیه هر دو این حالات را شامل می شود.

مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که صداقت پایه و اساس دین اسلام است، ابراز کرد: صدق، راه ترویج هر راستی و درستی در نفس انسان و جامعه انسانی است و در مقابل، بخش عمده ای از فسادهای جامعه از بی صداقتی نشأت می گیرند.

حجت الاسلام روستاآزاد افزود: صداقت، شاخصه و مؤلفه دینداری فرد و اجتماع است و مطابق روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای تشخیص دینداری نباید زیادی نماز، روزه و حج افراد و زمزمه های شبانه را ملاک قرار داد و این بدان معناست که ممکن است شخصی اهل همه این معروف ها باشد و صدق حدیث نداشته باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه صداقت در جامعه امروز ما تبدیل به کالای کمیابی شده و ذهن و فکر ما و کتاب ها و تألیفات ما کمتر متوجه این مسأله بنیادین است.

مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: گاهی برخی از وعده های عذاب الهی به خاطر گناه های جوارحی است و گاهی به خاطر گناه های جوانحی؛ از جمله مواردی که قرآن وعده به عذاب داده در مورد شخصی است که دوست دارد مسأله ای خلاف واقع رقم بخورد تا به خاطر چیزی که در وجود او نیست، مورد تمجید قرار گیرد.

حجت الاسلام روستاآزاد با بیان این که در حوزه فعالیت های فرهنگی، تبلیغی و پژوهشی باید به موانع تحقق صدق و راستی توجه بیشتری داشته باشیم و آثار حُسن صدق را ترویج کنیم، گفت: شاید بهترین راه برای ترویج صداقت در جامعه، معرفی افرادی باشد که نیّت، گفتار و کردارشان با هم سازگاری دارد.

وی با بیان این که بخشی از گرفتاری های جامعه ما در حوزه بی صداقتی از تعارفات و ملاحظاتی نشأت می گیرد که ریشه آن ها در دروغ و عدم صداقت است، اظهار کرد:  مطابق روایات رسیده از معصومین (علیهم السلام) اگر صداقت وجود داشته باشد، نجات اتفاق می افتد و اگر نباشد، گرفتار بسیاری از سیئات خواهیم شد.

گفتنی است در اختتامیه چهارمین جشنواره «تبلیغ مطهر» که به همت اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و با موضوع «صداقت» برگزار شد، از برترین آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره در محورهای شعر (کلاسیک و نو)، نثر (متن ادبی، نقد و نظر ادبی، خاطره نویسی و مقاله) و ادبیات داستانی و نمایشی (داستان کوتاه، مینیمال، نمایشنامه، فیلمنامه و رمان) تقدیر به عمل آمد./861/پ202/ب1

ارسال نظرات