۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۵۶۲۶۷۳
رئیس پارک علم و فناوری استان قم مطرح کرد؛

دنیای امروز شاهد جنگ پیچیده در عرصه فناوری

اخوان علوی بیان کرد: درست است که جنگ‌های متعارف نظامی هنوز تمام نشده است، اما امروز جنگ‌های مدرن‌تری با قواعد خاص خودش مانند جنگ‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری و...شکل گرفته است.
اخوان علوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدحسین اخوان علوی رئیس پارک علم و فناوری استان قم در نشست ایده‌ پردازی و کارآفرینی در علوم اسلامی و معارف دینی که امروز در سالن اجتماعات دارالشفاء برگزار شد، درباره ایده‌ پردازی در علوم اسلامی گفت: در مقوله اهمیت توسعه و تجاری سازی فناوری، حرف‌‌های زیادی می‌توان بیان کرد؛ نظریاتی مانند گفت‌وگوی تمدن‌ها و جنگ تمدن‌ها در سطح جهانی مطرح بوده که هیچ کدام از این دو به تنهایی کامل و کافی نیستند.

گفت‌وگو تمدن‌‌ها و جنگ تمدن‌ها دو روی یک سکه

وی ادامه داد: در واقع هردوی اینها دو روی یک سکه هستند که توجه به آن دو با‌یکدیگر می‌تواند نظریه درستی باشد، انسان‌ها برای توسعه مرزهای دانش به گفت‌وگو نیاز دارند و اساسا دانش و توسعه آن خارج از بحث و گفت‌وگو شکل نمی‌گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم اضافه کرد: از طرف دیگر چه از منظر ایدئولوژیک یعنی تقابل حق و باطل و چه از منظر سیاسیت یعنی اقتدارگرایی نگاه شود این جنگ و درگیری در عمل یک واقعیتی است که از زمان تدوین تاریخ تاکنون وجود داشته است.

اخوان علوی درباره نوع دیگری از جنگ‌های غیرنظامی مطرح کرد: درست است که جنگ‌های متعارف نظامی هنوز تمام نشده است، اما امروز جنگ‌های مدرن‌تری با قواعد خاص خودش مانند جنگ‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری و...شکل گرفته است.

وی ادامه داد: پیشرفت‌ و تعالی و حفظ کشورها، ملت‌ها و امت‌ها وابسته به دانستن قواعد این دو نوع جنگ است؛ یعنی هم در جنگ‌های متعارف نظامی و هم در حوزه‌های علمی، صنعتی، اقتصادی و... بتواند از خود دفاع کند.

جنگ امروز، علمی و اقتصادی

رئیس پارک علم و فناوری استان قم خاطر نشان کرد: با مرور مختصر حوادث می‌توان دریافت که جنگ سازمانی علمی و اقتصادی است، البته دشمنان انقلاب اسلامی و نظام بیشترین هجمه را علیه این کشور دارند، اما در بین خودشان هم جنگ اقتصادی و فناوری وجود دارد.

وی درباره درگیری پژوهشی و فناوری در جهان گفت: وقتی از حوزه‌های این جنگ صحبت می‌شود، از حوزه‌های مهم علمی، پژوهشی وفناوری است که این را می‌شود در یک پیوستار دید، یعنی اگر پریروز جنگ در حوزه علمی و آموزشی بوده است، دیروز این جنگ در عرصه پژوهش و امروز در عرصه فناوری است و هرچه زمان جلوتر می‌رود این جنگ پیچیده‌تر نیز می‌شود.

وی با بیان این‌که در یک دسته‌بندی کلی فناوری به دو دسته تقسیم می‌شود گفت: فناوری سخت و فناوری نرم که وجوه مشترکی با یکدیگر دارند و در عین حال تفاوت‌هایی هم با بین آنها وجود دارد، آنچه مهم است این که فناوری از هر دو نوع سخت و نرم آن گاهی مواقع سبک زندگی و گاهی سبک کسب و کار افراد را جهت دهی می‌کند.

اخوان علوی با اشاره به تأثیر فناوری در زندگی و کسب‌وکار افراد بیان کرد: اگر امروز به «آی تی» نگاه شود، در کنار این‌که نوعی سبک کسب‌وکار است، اما سبک زندگی افراد را هم تعیین می‌کند، بنابراین بایستی به مقوله فناوری از این دو حیث توجه شود، یعنی هم به عنوان موضوعی که سبک زندگی را تعیین می‌کند و هم سبک کسب و کار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رتبه بالای پژوهشی و رتبه پایین فناوری در ایران

وی درباره رتبه تولید دانش و فناوری کشور مطرح کرد: علی‌رقم این‌که ایران در بحث تولید دانش رتبه بسیار خوبی در سطح دنیا دارد و چندسالی است که رتبه اول تولید دانش را کسب می‌کند و رتبه کلی آن در دنیا شانزدهم است، اما مشاهده می‌شود که در بحث تولید فناوری رتبه و جایگاه خوبی ندارد، به‌طوری که خروجی هر هزار مقاله یک پتنت نیست، درحالی که در کشوری مانند ژاپن خروجی هر ده مقاله یک پتنت است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم ادامه داد: این فاصله‌ای است که بین حوزه پژوهشی و فناوری کشور وجود دارد، اما در واقع اگر قرار باشد در حوزه فناوری توسعه‌ای صورت گیرد، این توسعه از طرفی باید در بستر مزیت‌ها شکل گیرد و از طرف دیگر باید توسط ایده‌پردازان و کسانی که به‌عنوان افسران جوان فناوری می‌توان از آنها یاد گرفت، این توسعه شکل گیرد.

وی بزرگترین مزیت کشور ایران را علوم اسلامی و فناوری اسلامی دانست و بیان کرد: این مطالبه می‌تواند به حق باشد که در حوزه علوم و معارف اسلامی شاهد توسعه ایده‌پردازی‌ها و فناوری و تجاری سازی آنها باشیم و این اتفاق باید توسط طلاب و پیشگامان حوزه محقق شود./876/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات