۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۵۶۲۶۵۶
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

مال حرام مانع استجابت دعا است

استاد حوزه علمیه پرهیز از حرام خوری را یکی از شرایط استجابت دعا دانست و گفت: امروز بانک‌ها بخش عظیمی از مردم را حرام خور کرده‌اند و برخی هم حرام خوری را هنر می‌دانند.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان، استاد حوزه علمیه امروز در حسینیه هدایت با طرح این پرسش که چرا خداوند قرآن کریم را در اختیار انسان گذاشت، گفت: قرآن کریم به پیامبراکرم(ص) نازل شد ولی چرا در این کتاب انسان بسیار مورد خطاب قرار گرفته است.

وی قرآن را در بین همه مخلوقات ویژه انسان دانست و ادامه داد: آیا انسان با وجود داشتن عقل نمی‌توانست راه را از چاه تشخیص دهد که خداوند قرآن را برای هدایت او نازل کرده است چواب این پرسش آن است که عقل انسان جزعی بوده و تا حدودی حقایق را می‌تواند تشخیص ‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: اگر عقل می‌توانست همه حقایق الهیه را درک کند دیگر امروز ما شاهد صدها مکتب نبودیم، فساد در میان کسانی وجود دارد که از قرآن کریم جدا شده باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جدایی از قرآن انسان را از رحمت الهی دور می‌کند، ابراز کرد: اگر عقل به تنهایی برای هدایت بشر کافی بود امروز تنها یک مکتب در جهان وجود داشت بنابراین خداوند قرآن را به کمک عقل فرستاد تا او را در در شناخت مسیر الهی یاری کند و به فرموده حضرت حق تنها عده قلیلی از عقل و قرآن بهره می‌برند.

این دانشمند فرزانه با اشاره به اینکه انسان میوه ولایت تکوینی خداوند است، بیان داشت: ولایت تکوینی پروردگار جلوه‌ای از ولایت کامل، جامع و بی نهایت اوست و عالم خلقت ثمره ولایت تکوینی خداوند است. خداوند زمانی که انسان را خلق کرد به خلقت خود تبارک الله گفت. ولایت تکوینی سیطره بر عالم هستی دارد و این بیانگر آن است که خداوند در قوانین عالم هستی خود حبس نیست و هر کاری که بخواهد می‌تواند انجام دهد.

وی پرهیز از حرام خواری را یکی از شرایط استجابت دعا دانست و گفت: امروز بانک‌ها بخش عظیمی از مردم را حرام خور کرده‌اند و برخی هم حرام خوری را هنر می‌دانند.

این خطیب مشهور درباره ولایت نوری خداوند، تصریح کرد: پرپایی، تداوم حیات و حرکت عالم هستی پرتویی از نور ولایت اوست، در عالم هستی در ذات عالم هستی چیزی غیر از نور وجود ندارد.

این مفسر قرآن کریم حقیقت جاذبه و دافعه عالم هستی را خداوند بیان کرد و اظهار داشت: همه موجودات در دایره احاطه خداوند هستند بر همین اساس حضرت حق به پیامبران خود می‌فرماید: از سرپیچی انسان‌ها غصه دار نشوید چرا که من بر همه مخلوقات محیط هستم؛ خداوند به قدری بندگانش را دوست دارد که برای هدایت آنان یک نور روشنگر ارسال کرد تا انسان با او همه امور را مشاهده کند و از مجهولات به معلومات دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان با نور قرآن خود را روشن کند از ظلمات خارج شده و سعادتمند می‌شود ولی اگر انسان این نور را نخواهد خداوند او را رها می‌کند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات