۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۵۶۱۸۰۲
آیت الله کعبی:

استقلال حوزه به معنای عدم ارتباط با حاکمیت نیست

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری از کسانی که استقلال حوزه را به معنای عدم ارتباط با حاکمیت می دانند، انتقاد کرد و گفت: نظام اسلامی مولود حوزه های علمیه است و روحانیت باید پاسدار این ثمره ارزشمند باشد.
 آیت الله کعبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار اعضای انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم که در محل جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به جایگاه حوزه های علمیه به عنوان خاستگاه نظام اسلامی به تبیین ماموریت های حوزه و روحانیت در قبال انقلاب اسلامی پرداخت.

وی تامین نیازهای فکری نظام در سیاستگذاری و عملیاتی کردن اسلام ناب، تربیت کادر آینده نظام اسلامی و حضور در عرصه روابط بین الملل را از ماموریت های مهم حوزه های علمیه دانست و تاکید کرد: امروز جهان تشنه اسلام ناب محمدی و معارف اهل بیت(ع) است و باید از تمام ابزارها و ظرفیت ها برای نقش آفرینی در چنین عرصه ای بهره بگیریم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه نمی تواند نسبت به انقلاب و آینده آن بی تفاوت باشد، گفت: آینده حوزه نباید دست اساتیدی باشد که نسبت شان با انقلاب«لابشرط و بشرط لا» است.

آیت الله کعبی نظام اسلامی را مولود حوزه های علمیه دانست و گفت: حوزه باید پاسدار این مولود ارزشمند باشد و نیازهای آن را تامین کند. حوزویان نمی توانند خودشان را از نظام کنار بکشند و نسبت جدایی بین خود و نظام تعریف کنند.

وی بیان کرد: برخی آنچنان نسبت به جدایی بین خود و نظام تعریف می کنند و حرف هایی می زنند که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دستمایه تمسخر می شود.

آیت الله کعبی اضافه کرد: این تفکر مولود این است که قم را جدای از نظام اسلامی تعریف می کنند. در حالی که حوزه و قم رسالت حفظ، حمایت، هدایت و نظارت و در عین حال امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به نظام اسلامی بر عهده دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که حوزه وابسته به دولت و نظام نیست، گفت: استقلال حوزه به معنای عدم ارتباط حوزه با حاکمیت نیست، حوزه باید مبانی فکری نظام و کادرهای مورد نیاز آن را تامین کند و البته امر به معروف و نهی از منکر نیز نسبت به آن داشته باشد.

آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل هیات اندیشه ورز در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و بیان داشت: در پی مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته با مجلس خبرگان رهبری، دبیرخانه طرح هایی را آماده کرد و در اجلاسیه اسفندماه 96 طرح دو فوریتی ارائه و ریاست مجلس خبرگان رییس هیات اندیشه ورز شد و 10 نفر از نمایندگان خبرگان نیز به عنوان اعضای هیات اندیشه ورز انتخاب شدند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نخستین جلسه هیات اندیشه ورز هجدهم فروردین ماه به ریاست آیت الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، گفت: شش کارگروه شامل کارگروه‌های دین و فرهنگ، سیاست، اقتصاد، اجتماعی، علمی و فناوری ـ حقوقی ـ قضایی  نیز در هیات اندیشه ورز تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: این کارگروه ها متشکل از خود اعضا و صاحب نظران غیر عضو است؛ در این راستا می توانیم از نقطه نظرات اساتید جوان حوزه نیز بهره ببریم.

آیت الله کعبی نگاه هیات اندیشه ورز مجلس خبرگان رهبری را راهبردی و کلان دانست و  گفت: در پایان محصول هیات اندیشه ورز و نظرات کلان راهبردی تقدیم رهبر معظم انقلاب خواهد شد.

وی افزود: هیات اندیشه ورز مجلس خبرگان رهبری با پژوهشکده ها، اندیشکده ها و نخبگان و صاحبنظران در ارتباط است و تلاش می کنیم از تمام ظرفیت کشور برای اندیشه ورزی کلان راهبردی بهره ببریم. /924/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات