۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۶۱۵۳۱
آیت الله صدیقی:

برکناری مسؤول رشوه خوار مصداق بارز تقوا است

امام جمعه موقت تهران گفت: خلع سلاح ظالم یا برکناری یک مسؤول رشوه خوار که تنها به وسیله روابط برای دیگران کار می‌کند، نه تنها اشکال ندارد بلکه مصداق بارز تقوا است.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در جلسه هفتگی که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، در شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه گفت: برخی از آسیب‌ها، بیماری‌ها، آفت‌ها و مهلکاتی که باید نسبت به آنها حساس باشیم و از شر آنها به خداوند عزوجل پناه ببریم، در دعای هشتم صحیفه امام سجاد(ع) رقم خورده است که یکی از آنها حسد است.

وی افزود: سید علی خان مدنی حکیمی که شارح صحیفه سجادیه است، دو نکته را مطرح می‌کند که بعضی از علمای اخلاق، تربیت و روانکاوان بر این باورند که حسد امری طبیعی است، حکم سایر غرایز را دارد و تمامی انسان‌ها به آن مبتلا هستند اما انسان می‌تواند به کمک عقل و شرع مقدس با آن مبارزه مستمر داشته باشد مانند کنترل غریزه جنسی، مبارزه با حبّ جاه، خودبزرگ بینی و سایر رذایل اخلاقی؛ چنانچه به صورت هدایت شده از آن بهره برده و مقدار مضر آن را از بین ببرد.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: این جاذبه ها همه در وجود انسان قرار داده شده است و نسبت به آنها گرایش دارد. اگر حسد نیز به صورت یک امر طبیعی در وجود انسان‌ها باشد، اصل آن مشکلی ندارد اما نحوه تعامل با آن مورد توجه است.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر از کسی به دلیل اینکه خداوند به او نعمتی داده است، خوش‌مان نمی‌آید نباید آن را به زبان بیاوریم و یا بدگویی و غیبت کنیم. اگر دوست نداریم شخصی دارای امتیازی باشد باید با وجود نفس اماره، به او کمک کنیم تا به مقام موردنظرش برسد؛ این تربیت مستمر نفس است.

آیت الله صدیقی بیان داشت: اگر انسان با تربیت درست و حساب شده آنچه در اختیار دارد و خدا اجازه نداده اعمال کند، با اراده زبان خویش و جوارحش را نگه دارد و در زوال نعمت او موثر نباشد و در ازدیاد نعمت او مضایقه نکند خدا قول هایی داده که یکی از آنها رسیدن به سعه صدر و بلندنظری است تا نفع دیگران را نفع خود ببیند. با وجود چنین دیدگاهی نه تنها از پیشرفت دیگران ناراحت نمی‌شود بلکه با سیر در مسیر اخلاق به جایی می‌رسد که حتی با دیدن تلاش و موفقیت فرد مقابل خوشحال می‌شود و خدا را شکر می‌گوید.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: ما به تحقیق نباید طالب زوال نعمت از کسی باشیم. اگر ظالم و فاجری را دیدیم که فسق و فجور می‌کرد و طالب زوال ظلم او شدیم، بدانیم که عامل آن حسد نیست بلکه غیرت و حساسیت در برابر منکر است. ظالم هر چه زودتر از بین برود به نفع خودش است زیرا پرونده اش سبک‌تر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خلع سلاح ظالم یا برکناری یک مسؤول رشوه خوار که تنها به وسیله روابط برای دیگران کار می‌کند، نه تنها اشکال ندارد بلکه مصداق بارز تقواست. رذیله حسد از بزرگترین آفات زندگی بشر از ابتدای خلقت تا به امروز بوده است./969/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات