۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۵۶۰۱۴۵
جدیدترین شماره ماهنامه پاسدار اسلام منتشر شد؛

مسؤولیت حاکمیت درباره حجاب

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شماره‌های ۴۳۳ و ۴۳۴ ماهنامه پاسدار اسلام را با پرونده ویژه «مسؤولیت حاکمیت درباره حجاب» روانه بازار نشر کرد.
ماهنامه پاسدار اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شماره‌های ۴۳۳ و ۴۳۴ ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام ویژه فروردین 1396 را به مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان چاپ و روانه بازار کرد.

در این شماره مطالبی با عناوین: بررسی حکومت عقل در مسائل تربیتی؛ از آیت الله مجتبی تهرانی(ره)، ظرفیت‌های انقلاب اسلامی در عبور از موانع؛ از استاد اصغر طاهرزاده، درسنامه مدیران: نقش مشاوران در حکومت؛ از حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، راز بصیرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب؛ از استاد اصغر طاهرزاده آمده است.

در پرونده ویژه «مسؤولیت حاکمیت درباره حجاب» این ماهنامه به بررسی موضوعاتی همچون: حکومت وظیفه دارد در برابر حرام بایستد؛ از بیانات رهبر معظم انقلاب، رعایت حجاب، پایه تحکیم عفاف خواهد بود؛ گفتاری از حضرت آیت الله جوادی آملی، اصل حجاب در آیینه فتوای برخی مراجع معاصر، پوشش زن از نمادهای جامعه اسلامی؛ گفت و شنود با حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی، تحکیم و تبلیغ حجاب مطالبه عمومی از حاکمیت؛ از حسن ابراهیم زاده، حجاب به مثابه یک امر اجتماعی؛ از قاسم ترخان، آیا دفاع از دین در جمهوری اسلامی ممکن است؟؛ از دکتر محمدصادق کوشکی و روسری‌ام را برنمی‌دارم، از حسین سروقامت پرداخته شده است.

از دیگر عناوین این ماهنامه می‌توان به موضوعاتی همچون: هیچ امری برای آمریکا مهم‌تر از امنیت اسراییل است؛ گفت و شنود با آقای سعد الله زارعی، نگاهی به انتخابت پارلمانی سال 2018 عراق؛ از احمد بروایه، سیاست تا دیانت؛ از محمد صالح، بهار، یادآور روز رستاخیز؛ از حجت الاسلام عسکری اسلام‌پور کریمی، معارف و احکام در کلام حضرت زهرا(س)؛ از حجت الاسلام سید جواد حسینی،‌ خانواده در تلاقی دو دریا؛ محبوبه زارع، با پدرم با مادرم؛ از حجت الاسلام محسن عباسی ولدی، علمای عصر قاجار و مسأله استقلال، از غلامرضا گلی زواره، سینمای اجتماعی خانوادگی ایران؛ از دکتر عبدالحمید انصاری و بی پرده با تاریخ: نگاهی به حوادث اسفند 62 و فروردین 63 اشاره کرد.

کنایه برای عاقل از انتقام سخت‌تر است

«بررسی حکومت عقل در مسائل تربیتی» عنوان گفتاری از آیت‌الله مجتبی تهرانی درباره آداب معاشرت میان مؤمنان و مسائل اخلاقی و تربیتی است و ایشان در این متن در این باره چنین آورده است:

اگر قوای حیوانی مانند شهوت و غضب بر انسان حکومت کنند، هیچ‌گاه نمی‌تواند برای دیگران نقش سازندگی داشته باشد؛ لذا در روایات هم می‌بینیم که از ادب کردن در هنگام خشم نهی شده است.

«نهی رسول الله الأدب عند الغضب» پیغمبر اکرم از ادب کردن در هنگام خشم نهی فرمودند. یعنی زمانی که عصبانی شدی، هر چند حق با توست، اما از تأدیب دیگران صرف نظر کن؛ چون در آن زمان دیگر زمام امر در دست عقل نیست و تو تحت حکومت حیوان نفس خویش هستی!

حال اگر انسان با یک انسان عاقل مواجه شود که خطایی از او سر زده، باید چگونه رفتار کند؟ اینجا دیگر نباید مستقیما با او مقابله کرد و او را تحت فشار گذاشت؛ بلکه یک اشاره کافی است که او متنبه شود به اشتباه خود پی ببرد.

 «التعریض للعاقل اشد عتابه» تعریض برای عاقل، سخت‌ترین ملامت است؛ یعنی اگر با عاقل برخورد زیبا داشته باشی، برای او دردآورتر از این است که با او دعوا کنی .

 حضرت علی(ع) فرمودند: اگر به عاقل اشاره کنی، عتابش را دردناک‌تر کرده‌ای؛ چون عاقل اگر از فرد مقابل که حقش پایمال شده عفو و گذشت ببیند، دردی بیشتری را احساس می‌کند تا اینکه با انتقام او مواجه شود. در انتقام برای مسیء بیشتر از درد عفو است و درد عفو برای عاقل بیشتر از درد انتقام است و در عفو لذتی است که در انتقام نیست.

حجاب به مثابه یک امر اجتماعی

 حجاب و پوشش زنان از دستورهای اسلام است که در دیگر ادیان  الهی نیز وجود داشته و در آیاتی از قران مجید و بسیاری از روایات مطرح و محدوده آن بیان شده است، از این رو حجت الاسلام قاسم ترخان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، زیر عنوان « حجاب به مثابه یک امر اجتماعی » درباره وظیفه حکومت در برابر حجاب چنین نگاشته است:

 حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوص افراد است، یک امر فردی است و کسی نمی‌تواند دخالت و تجسس کند، ولی وقتی به یک امر اجتماعی تبدیل می‌شود، و با حقوق دیگران ارتباط پیدا می‌کند، حکومت و حاکم می‌تواند با امر به معروف و نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، آن را الزامی و برای آن مجازات تعیین کند.

 تعیین مجازات هم از این باب است که بی حجابی از محرمات الهی محسوب می‌شود و طبق قاعده، هر فعل حرامی قابل تعزیر است. می‌دانیم که تعزیر با نظر حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می‌تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی، به ویژه بی‌حجابی، مجازات وضع کند.

متأسفانه بسیاری از دولت‌ها در این زمینه کوتاهی می‌کنند و نتیجه آن گسترش فساد اخلاقی، افزایش بی رویه طلاق در جامعه اسلامی است.

 آیا اگر زنان و دخترکان زیباروی طناز به بازار جوانان پاک، اما پر از غریزه و هیجان و شهوت درآیند و متاع جمال و نمای خود را در چشم و خیال  حساس آنان به حراج بگذارند و از آنان دلبرایی کنند، جلوگیری از آنان دخالت در حریم شخص افراد است؟ مسلما دخالت حاکمیت اسلامی سالم به عنوان آمر به معروف و نگهبان سلامت اخلاق و معنویت دینی جامعه است، البته به دور از افراط و تفریط.

از این جهت از دیرباز تاکنون در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی زنان مسلمان خود مدافعان واقعی و دلبستگان حجاب. البته با مراتب مختلف ان بوده‌اند، چنانچه در مقابل کشف حجاب رضاخانی و پسرش در ایران در ایران مقاومت‌ها کردند و هم اینک ما هر روزه شاهد صحنه‌های زیبای از مقاومت زنان در دفاع از حجاب اسلامی حتی در کشورهای غیر مسلمانی مدعی آزادی هستیم که به بهانه واهی از حضور زنان در مجامع علمی و دانشگاهی جلوگیری می‌کنند.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شماره های ۴۳۳ و ۴۳۴ ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام ویژه فروردین ماه ۱۳۹۶ را در ۷۴ صفحه و به قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات