۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۵۵۹۰۹۵
مبلغ فعال در عرصه بین الملل:

معارف دین را به صورت کاربردی به جهانیان عرضه کنیم

استاد حوزه و فعال عرصه تبلیغ بین الملل تاکید کرد باید از ابرازهای روز بهره گرفته و معارف دین را به صورت کاربردی و جذاب برای جهانیان عرضه کنیم.
جلسه تبلیغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامعباس هاشمی استاد سطح  عالی و خارج  حوزه علمیه قم و فعال عرصه بین الملل تاکید کرد:‌ باید سعی کنیم با اجرای فعالیت ها و دوره های خاص برای مبلغین پاسخ امروزی از دل معارف دین را استحصال کنیم و به نوعی این گنجینه های ارزشمند را برای حل مسائل فردی و  اجتماعی کاربردی کنیم.

وی که در جمع دانش پژوهان  دوره های تربیت مربی سبک زندگی اسلامی سخن می گفت، بر اهمیت اجرای دوره های آموزشی در زمینه ایجاد ساختار و شاکله سبک زندگی اسلامی تاکید کرد.

حجت الاسلام هاشمی درابتدای این جلسه با بیان فضایل و ویژگی های حضرت فاطمه زهرا (س)ایشان را ثمره جهان هستی دانست که تمام خوبیها و امتیازات عالم متمرکز در وجود ایشان است. وی تبعیت از راه ایشان را وظیفه شیعیان در عصر حاضر دانست و بر ضرورت شناخت کافی نسبت به شخصیت بزرگی که به تعبیر امام حسن عسکری حجت خدا بر ائمه هدی علیهم السلام است تاکید و تصریح کرد.

حجت الاسلام هاشمی سرفصل مباحث خود را ضرورت واکاوی جریان رشد فکری قرارداد و در این باره به  واژه «رشد» در قرآن اشاره کرد و ابراز داشت زمانی که خداوند از حضرت ابراهیم یاد می کند یادآور می شود که ما نسبت به او «رشد»  عطا کردیم و در جای دیگر تعبیر «امت» را برای او به کار می برد که این امر بیانگر این است که گاه یک فرد در صورت رشد و تکامل  فکری میتواند به تنهایی یک جامعه را هدایت کند.

وی مصداق رشد فکری را ایجاد محتوا و نوآوری و استحصال حقایق کاربردی از دل خزائن غنی معارف دین عنوان کرد و با بیان ویژگی های دین اسلام به عنوان دین آخرین که حاوی ذخایر ارزشمندی است خاطر نشان کرد: بتوان با چنین پتانسیل در دسترس و بزرگی هر روز حرف نو و برای هر جغرافیای عالم جواب متناسبی داشت .

مدرس دروس سطح و خارج حوزه در ادامه در خصوص ضرورت توجه و تمرکز بر مباحث علمی روز دنیا ازسوی مبلغین و مراکز مربوطه ابرازداشت: گر چه کتبی همچون رسائل و  مکاسب و کفایه منابع  فقهی عظیمی است که از لحاظ فقه و مباحث آن بی بدیل هستند اما واقعیت این است که برای بسیاری از موارد، باید به منابع  روز علمی دنیا نیز مسلط شد و بیش از پیش احساس می شود که یک طلبه مبلغ باید دایره شناخت واحاطه علمی خودرا توسیع بخشد که این امر در وهله اول متوجه مراکز تبلیغی است  .

حجت الاسلام هاشمی با تمرکز بر مباحث روانشناسی و جامعه شناسی و استفاده از این دو ابزار مهم علمی در عرصه تبلیغ یاد آور شد یک مبلغ باید هم جامعه شناسی مبلغ و روانشناسی مبلغ را بداند و هم این که این دو علم را محیط باشد به این جهت که مسائل و  مشکلات یا جنبه وریشه فردی دارند و یا این که جامعه بسترساز آن است که در هر دو حالت تا شناخت علمی کافی نسبت به عرف و اجتماع حاصل نشود نمی توان نسبت به اتخاذ راهکارصحیح اقدام نمود.

وی در ادامه در خصوص  توفیق تلفیق معارف اسلام با علوم جدید ابراز امیدواری کرد بتوان با حاکمیت قرآن و روایات، به این نتیجه رسید که معارف دین را کاربردی کرد و پاسخ امروزی برای مشکلات نسل جدید با مسائل مستحدثه و ویژه آنان یافت .

این استاد حوزه در پایان به یکی از دغدغه ها مقام معظم رهبری و توجه خاص ایشان  به ضرورت استمرار فعالیت های تبلیغی با مبانی رویکرد علمی آکادمیک اشاره کرد و افزود: رشته هایی که هم اکنون مورد مطالعه و بررسی است و  در رابطه با آن ها دوره های آموزشی برگزار می شود رشته های خوبی است، من چشم انداز این جمعیت را چشم انداز بسیار خوبی می بینم یعنی این جمع قابلیت توسعه به چند صد هزار نفر را دارد.

وی اضافه کرد: امید است با عنایت صاحب اصلی این اجتماعات، بتوان از دل این جمع اساتیدی را پروراند که بتوانند با مطالعه همه جانبه و با ویژگی های مد نظر به نوعی پاسخگوی جامعه ای باشند که اکنون بزرگترین دغدغه های آن مباحث ارتباطی و روانشناسی و مشاوره ای بر مبانی معارف اسلامی است.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه برخی از طلاب دانش پژوه دوره های تربیت مربی سبک زندگی اسلامی بر مفید بودن این دوره ها تاکید کرده و در زمینه بازخوردهای اجرای برنامه های آموزشی تبلیغی مطالبی را ارائه دادند و همچنین بر ضرورت تداوم این گونه برنامه ها در قالب محتوای علمی و کاربردی تاکید کردند. /۹۲۴/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
میلادی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
فقط فرمودید که باید به روز باشه و جنبه ی عملی، بدون ذکر مثال و دادن راه حل!اگر راهکار و مصداق بارز و واقعی رو با ذکر مثال می فرمودید خیلی بهتر بود. سپاس بی کران
1
0