۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۵۵۹۰۶۳
آیت الله سید باقر آیت میردامادی تأکید کرد؛

ضرورت حفظ حرمت سالگرد شهادت امام هادی در عید نوروز

نماینده آیت الله نوری همدانی در تهران گفت: در اولین روز از سال ۹۷ که با شهادت امام هادی(ع) مصادف شده است انتظار می‌رود به رسم شیعه بودن، با امام زمان(ع)، در سوگ و عزاداری شهادت جد بزرگورشان همراه باشیم.
شهادت امام هادی(ع) حرم امامین عسکریین در روز شهادت امام هادی (ع)

آیت الله سید باقر آیت میردامادی نماینده آیت الله نوری همدانی و نویسنده کتب فقهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: ملت مسلمان و انقلابی ایران، تمام فارسی زبانان و شیعیان دنیا به این موضوع توجه داشته باشند که اهتمام ویژه ای به تکریم و تعظیم شعائر الهی داشته باشند و ایام میلاد و شهادت ائمه معصومین(ع) را مقدم بدارند.

وی افزود: با توجه به اینکه اولین روز از آغاز سال نو با سالگرد شهادت امام هادی(ع) مصادف شده است در راستای تعظیم شعائر الهی می‌توان جشن و شادی و تبریک را به ایام دیگر نوروز موکول کرد.

نماینده آیت الله نوری همدانی در پاسخ به این سؤال که وظیفه ملت انقلابی و تمام فارسی زبانان و ایرانیان ساکن در اقصی نقاط جهان، در نمود غم شهادت امام هادی(ع) ضمن برگزاری جشن و شادی از دومین روز عید نوروز، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند رحم اللَّه شيعتنا خلقوا من فاضل طينتنا و عجنوا بماء ولايتنا يحزنون لحزننا و يفرحون لفرحنا؛ حدیث شریف مذکور در ارتباط با وظایف و علامات شیعیان علاوه بر انجام واجبات و ترک محرمات است.

وی افزود: امام بزرگوار در این حدیث شریف درباره علامات دوستدار اهل بیت می‌فرمایند شیعیان ما از زیادتیِ طینتِ ما خلق شده‌اند و خلقت‌شان با آبِ محبت ما تؤام و عجین است. در اکثر کتب که درباره ولایت اهل بیت نوشته‌اند، این حدیث را علما ذکر کرده ‌اند. خداوند عزوجل خلقت شیعه را با آبِ محبت اهل بیت قرار داده است بنابراین شیعه از دوران کودکی باید خود را نشان دهد.

آیت الله آیت میردامادی در ادامه بیان داشت: اولین روز از عید نوروز سال ۹۷ با شهادت امام دهم امام هادی(ع) مصادف شده است. چندین سال قبل نیز اولین روز از عید نوروز با روز عاشورای امام حسین(ع) مصادف شده بود. در آن سال بسیاری از منبری ها به مردم سفارش کردند روز عاشورا را سیاه بپوشید، اعمال عزاداری سالار شهیدان را به جا آورید و دو سه روز بعد از عاشورا به دید و بازدید عید بپردازید.

وی ابراز داشت: در آن سال همه مردم به تبعیت از سفارش علما روز عاشورا را با تمام وجود مانند سالهای گذشته در تکریم مصیبت امام شهیدان، اشک ریختند و عزاداری کردند.

نماینده آیت الله نوری همدانی بیان داشت: در اولین روز از سال ۹۷ که با شهادت امام هادی(ع) مصادف شده است انتظار می‌رود به رسم شیعه بودن با امام زمان(ع)، در سوگ و عزاداری شهادت جد بزرگورشان همراه باشیم و همین تکریم و تعظیم وجود داشته باشد حداقل پیراهنی مشکی بپوشیم، عزاداری کنیم و در مراسمات، مساجد و حسینیه ها شرکت کنیم و از این طریق در احوالات شهادت امام هادی(ع) با امام عصر و زمان‌مان هم‌نوا باشیم، و مانند مراسمات عزاداری دیگر در این روز ازجمله سخنرانی، مداحی و روضه خوانی داشته باشیم زیرا تمام ائمه(ع)، محترم و حجت خداوند متعال بر ما هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام شیعیان جهان و مردم ایران ان شاءالله از دومین روز عید تا روز سیزده به در می‌توانند به دید و بازدید و ملاقات بپردازند تا از این طریق حرمت روز شهادت امام دهم شیعیان پاس داشته شود. تکلیف همه شیعیان از زن و مرد است که بزرگداشت این روز را در برنامه عزاداری، سینه زنی و حزن و اندوه به جا آورند.

گقتنی است؛ آیت الله سید باقر آیت میردامادی نماینده آیت الله نوری همدانی در تهران با توجه به اهتمام خاص و ویژه به نوروز و تحول سال، کتابی در زمینه نوروز نوشته‌اند که چاپ جدید آن دوسال پیش در دفتر آیت الله نوری همدانی با محوریت نوروز از دیدگاه اسلام با عنوان «نوروز، چه روزی است» رونمایی شد. در این کتاب اهمیت نوروز و اعمال سازنده آن تشریح شده است.

شایان ذکر است؛ دفتر آیت الله حسین نوری همدانی به مسؤولیت آیت الله سیدباقر آیت میردامادی واقع در تهران، خیابان ری، حسینیه و مسجد همدانی ها به شماره تلفن 021-33542533 و 02133513380 واقع شده است./969/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات