۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۵۵۸۷۶۴
در جدیدترین شماره نشربه خلق ‌می‌خوانیم:

ویژه‌نامه آیت مهر؛ یادنامه آیت الله حائری شیرازی

مؤسسه فرهنگی دارالهدی، شصت و دومین و شصت و سومین دوماهنامه تربیتی اخلاقی خُلق را با ویژه‌نامه «آیت مهر؛ یادنامه آیت الله حائری شیرازی» منتشر کرد.
ماهنامه خلق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی دارالهدی، شصت و دومین و شصت و سومین دوماهنامه تربیتی اخلاقی خُلُق (ویژه آذر تا اسفند 1396) را با مدیر مسؤولی عبدالعلی حجتیان‌زاده منتشر کرد.

عنوان‌های اصلی مطالب نشریه

در این شماره از ماهنامه عنوان‌های: سخن نخست: سفر به سوی خدا؛ تقوای اجتماعی در کلام مقام معظم رهبری، جایگاه ابدی: ویژگی‌های بهشت و جهنم، مرا موعظه کن: روایتی از سیره میرزای شیرازی، راهکارهای درمان خشم با محوریت چهل حدیث امام خمینی (ره)، باده گلگون، قله‌نشینان معرفت: حیات علمی علامه محمدتقی مجلسی، حواریون اهل بیت: نگاهی به زندگی جناب جعفر بن ابیطالب، خشم (5) : تبیین راهکارهای مدیریت خشم در هنگام پیدایش، تقویت اراده (2) : تبیین راهکارهای تقویت اراده و عملی، معرفی پایان‌نامه: حکم اکتساب فضایل واجتناب از رذایل، چشمه زلال: آثار الگو در سیر معنوی، هویت دین و نقش آن در تربیت اخلاق، الگوهای قرآنی، اخبار بنیاد هاد و مرد مطلوب را مطالعه می‌کینم.

عنوان‌های مطالب ویژه‌نامه آیت مهر

در بخش ویژه نامه دو ماهنامه با عنوان «آیت مهر؛ یادنامه ایت الله حائری شیرازی» به بررسی این مطالب پرداخته شده است: پیام مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال آیت الله حائری شیرازی، مروری کوتاه بر زندگانی حضرت آیت الله حائری شیرازی، جنگ در مرکز علمی است، نگاهی گذرا به آثار مکتوب آیت الله حائری شیرازی، ظهور بر دل‌ها، مبارز حکیم، در محضر استاد اخلاق؛ پدر ما، شمع جمع رزمندگان، در محضر اهل معنا، سی سال همراهی، بر بال شعر و ادب، پناگاه ماه، خاطرات کوتاه از زبان آیت الله حائری، چشمه محبت، دغدغه‌های آیت الله حائری در فقه تربیتی، شمس الحق شیرازی و حرف آخر: مرگ در کلام ایت الله حائری شیرازی.

جایگاه ابدی: ویژگی‌های بهشت و جهنم

از موضوعات مفید درباره اصلاح رفتار که زمینه‌ساز تقوا در انسان است، شناخت کامل از معاد و ایمان به آن و زندگی اخروی است و هر چه اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری از زندگی اخروی داشته باشیم و ایمان قوی‌تری به معاد پیدا کنم، در رفتار و کردار ما اثر خواهد گذاشت و مانع از بی‌تقوایی‌ها خواهد شد، از این رو، در این گفتار با بهره‌گیری از بیانات آیت الله ناصری درباره معاد و بهشت و جهنم چنین آمده است:

یکی از موضوعات که لازم است بدانیم، زمان خلقت و بهشت و جهنم است و برخلاف اعتقاد برخی که فکر می‌کنند بهشت و جهنم بعدا خلق می‌شود، باید بدانیم بهشت و جهنم الان نیز خلق شده‌اند.

 همچنین، هرکسی بهشت و جهنم خود را خودش در همین دنیا درست می‌کند و بهشت، زمین ساده‌ای است که خودت آن را آباد می‌کنی و جهنم هم زمین ساده‌ای است که آتش و مار عقرب را خودت می‌فرستی. عذاب‌ها عمل خود توست. آیه شریفه می‌فرماید: هر کار خیری برای خود از پیش می‌فرستید، آن را نزد خدا (در سرای دیگر) خواهید یافت. خداوند به اعمال شما بیناست.

خداوند عادل است هرچه را می‌فرستی؛ اثر همان را به تو می‌دهد. بهشت و جهنم، یکی از ضروریات اسلام است؛ یعنی تمام مسلمان‌های دنیا معتقدند که بهشت و جهنم الان هم هست؛ چون کتاب  همه مسلمان‌ها قران است و در قران آیات متعددی درباره بهشت و جهنم بیان شده است.

 نه اینکه فقط مسلمان‌ها به بهشت و جهنم قائل باشند، بلکه یهودی‌ها، مسیحی‌ها، و مجوسی‌ها هم معتقدند بهشت و جهنم الان هم وجود دارد و در روایات اهل بیت درباره بهشت و جهنم بیاناتی وجود دارد که از حد تواتر گذشته است و انسان نیز می‌تواند با رعایت تقوا و بندگی، به جایی برسد که در همین دنیا بهشت و جهنم را ببیند.

بر بال شعر و ادب: نگاهی به بعد ادبی آیت الله حائری شیرازی

مرحوم آیت الله حائری شیرازی علاوه بر بعد اخلاق، تفسیری، فقهی، اقتصادی، سیاسی و مدیریتی، در عرصه ادبیات و شعر و هنر هم خبره بود و اطالاعات وسیع و کاربردی داشت؛ به همین دلیل حجت الام جواد محدثی زیر عنوان بر بال و شعر و ادب درباره بعد ادبی ایشان چنین آورده است:

تمثیل، یکی از روش‌های بیان معارف دینی و اخلاقی و تربیتی است، چه در قالب شعر باشد؛ مثل تمثیل‌های مولانا در مثنوی؛ چه در قالب بیان معمولی و ارشادی و وعظ و خطابه و تدریس. استاد حائری در استفاده از تمثیل برای بیان مقصود خود، بسیار ماهر و نافذ و اثرگذار بود.

شعر، یکی از زبان‌های نافذ و مؤثر در القای مطالب و تأثیرگذاری بر مخاطبین است. ایشان شعرشناس بود و تأثیر زبان شعر را به خوبی می‌دانست و همچنین طبع شعر و قدرت سرودن اشعار ناب، از ویژگی‌های دیگر ایشان در بعد ادبی بود.

هم به سعدی و هم به حافظ بسیار علاقه داشت و از اشعار آنان زیاد استفاده می‌کرد و حافظه خوب و محفوظات شعری فراوانی هم داشت و نگاه تحلیلی و مقایسه‌ای به این دو شاعر جهانی داشت.

مؤسسه فرهنگی دارالهدی، شصت و دومین و شصت و سومین شماره دوماهنامه تربیتی اخلاقی خُلُق را در ۱۱۲ صفحه به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشرکرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات