۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۵۸۶۶۰
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری مطرح کرد؛

سبک زندگی قرآنی راهکاری برای رسیدن به حیات طیبه

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه انس با قران کریم قیامت انسان را مبارک می‌کند، گفت: تقوا تنها راه نجات از سختی عالم برزخ است.
حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، شب گذشته در جلسه تفسیر دعای 42 نهج البلاغه که در موسسه شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در دعای 42 صحیفه سجادیه به خروج انسان از دنیا و مخاطرات سنگینی که سفر قیامت به همراه دارد و نقشی که قرآن در آسان سازی مرگ می‌تواند داشته باشد، اشاره می‌کنند.

وی افزود: مرگ سفری دشوار، مهم و هولناک است امام سجاد(ع) در این دعا از خداوند می‌خواهند مرگ را برای ایشان آسان کند، انسان هنگامی که با مرگ ملاقات می‌کند این ملاقات تجلی ملک الموت است که با توجه به اعمال انسان زشت و زیبا در برابر انسان ظاهر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با طرح این پرسش که چگونه قرآن کریم مرگ را برای انسان آسان می‌کند، پاسخ داد: قرآن کریم روح، جان و اعمال انسان را با مناسبات آن سفر هماهنگ می‌کند، سبک زندگی قرآنی سبب می‌شود شخصیت انسان با این سفر هماهنگ شود، این ویژگی انس با قرآن کریم است از این رو این مسافرت برای انسان مومن سهل و آسان می‌شود.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه مرگ برای انسان مومن تلخ و ناگوار نیست، اظهار داشت: در وجود انسان مومن شوق ملاقات حضرت حق به قدری شدید می‌شود که نه تنها مرگ برای او مکروه و ناخواستنی نیست بلکه مرگ برای او شیرین و گوارا می‌شود و یک نوع اشتیاق محبتی در انسان شکل می‌گیرد. بنابراین قرآن کریم آن آمادگی ملاقات را در انسان فراهم می‌کند و بار انسان را سبک و تعلقات دنیوی را از وجود آدمی نابود می‌کند.

این مقام مسؤول ادامه داد: انسان زمانی که وارد عالم برزخ می‌شود اگر آمادگی لازم را نداشته باشد از خداوند درخواست می‌کند تا او را به عالم دنیا برگرداند تا اعمال نیکو انجام دهد اما پاسخی تلخ به او داده می‌شود و تا هنگام برپایی قیامت در برزخ خواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه انسان در عالم قیامت به صورت سیرت وجودی خودش محشور می‌شود، گفت: چهره باطنی و ملکوتی انسان در عالم برزخ یا بهشتی و یا جهنمی ظاهر می‌شود و همراه انسان باقی می‌ماند تا قیامت برپا شود برهمین اساس این دوره میانی برای انسان بسیار حساس و سخت خواهد بود زیرا اگر انسان با سیرت رحیمیه وارد برزخ شود بهشت او از همان هنگام آغاز می‌شود و برعکس اگر انسان جهنمی باشد جهنمش از همان عالم برزخ شروع خواهد شد.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با استناد به فراز دیگر از دعای 42 امام سجاد(ع)، عنوان کرد: امام سجاد(ع) در این دعا از خداوند می‌خواهند حضرت حق برزخ ایشان را مبارک گرداند؛ انسان اگر تصور کند که مرگش فرا رسیده است آرزوهایش منقطع و به انجام عمل صالح می‌پردازد.

وی افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند: اگر به برزخیان اجازه سخن می‌دادند به طور قطع می‌گفتند ما خبری از آن سو برای شما داریم هنگامی که می‌آیید با خودتان تقوا به همراه داشته باشید؛ یکی از هنرنمایی‌های امام علی(ع) در نهج البلاغه رمز گشایی از تقوا است ما در این دنیا مسافر هستیم و تنها توشه این سفر تقواست.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه اگر تقوا در قلب انسان رسوخ کند پس از مرگ در برزخ بهشتی خود قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: تقوای انسان به هر میزان عمیق‌تر باشد بهشت برزخی او دلرباتر و دل انگیزتر خواهد شد از این رو تقوا برزخ انسان را مبارک می‌کند و این خیر کثیر با دوام و بهترین توشه برای آخرت به شمار می‌رود. هنر قرآن کریم آن است که برزخ انسان را مبارک کند و انسان را به بهترین مقامات هدایت کند./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات