۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۵۵۸۵۰۴
حجت الاسلام محدثی مطرح کرد؛

۲ عامل جاذبه آفرین در نویسندگی | نویسندگان درباره نیازهای جامعه قلم بزنند

حجت الاسلام محدثی با بیان اینکه در بازار نشر امروزی نوعی فقر نویسندگی وجود دارد، گفت: متأسفانه در حال حاضر نویسندگان کم تر نیازهای جامعه را در نظر می گیرند و بر اساس چالش های امروزی خلق آثار نمی کنند.
حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی در نشست سالانه باشگاه نویسندگان حوزوی رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد محدثی در نخستین نشست سالانه باشگاه نویسندگان حوزوی رسا که یکشنبه شب در سالن کنفرانس خبرگزاری رسا برگزار شد، به تبیین نکاتی در رابطه با نویسندگی پرداخت و گفت: نویسندگان باید با نوشتن مطالب موضع دار، قوی، اثرگذار، جذاب و به روز خلأهای نویسندگی را پر کنند.

این نویسنده برجسته حوزوی با اشاره به اینکه امروزه جنگ قلم ها به پا شده است، اظهار داشت: یکی از نیازهای همگانی این است که در این شرایط که قلم ها با یکدیگر رقابت می کنند، بر قوت دادن به قلم هایمان اهتمام بورزیم و مطالبی پرجاذبه، قوی، متین و مستدل ارائه دهیم تا اثرگذار باشیم.

وی افزود: اگر طلبه ای بتواند شعری بسراید و یا مطلبی بیافریند که موج آفرین بوده و در جامعه تحول ایجاد کند، می ارزد که حتی طلبگی را رها کرده و بر نویسندگی متمرکز شود.

نویسندگان باید موج آفرین و سنگر آفرین باشند

حجت الاسلام محدثی با اشاره به اینکه نویسندگان باید موج آفرین و سنگر آفرین باشند، عنوان کرد: رسیدن به نقطه مطلوب نویسندگی نیازمند شرایطی است که یکی از آن ها فعالیت و مطالعه مستمر است.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: انسان می تواند یک تنه درخت را قطع کرده و کنده ای درست کند و بر آن بنشیند، همچنین می تواند با کمی صیقل کاری و به کاربردن هنرهای تزئینی از آن کنده یک مبل زیبا و همه پسند و گرانبها خلق کند؛ این مثال در مورد نویسندگی هم صدق می کند، یعنی نویسندگان باید بر کنده ذوق نویسندگی شان باید صیقل کاری کنند تا بتوانند مطلبی خلق کنند که در جامعه اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در بازار نشر امروزی نوعی فقر نویسندگی وجود دارد، ابراز داشت: متأسفانه در حال حاضر نویسندگان کم تر نیازهای جامعه را در نظر می گیرند و بر اساس چالش های امروزی خلق آثار نمی کنند؛ برای مثال در زمینه حجاب به نوعی کتاب نگاشته نشده است که دختران دبیرستانی و دانشجو با خواندن آن ها جذب حجاب شوند.

دو عامل جاذبه آفرین در نویسندگی

حجت الاسلام محدثی یکی از عوامل جاذبه آفرین در نویسندگی را «اختصار در نوشتن» دانست و بیان کرد: نوشته ها باید کوتاه و مفید باشد؛ به عبارت دیگر باید در نوشته ها اعم از یادداشت، سرمقاله نویسی، طنز، تحلیل، قصه نویسی و غیره از ایجاز مخل و اطناب مُمِل پرهیز کنیم.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی دومین عامل جاذبه آفرین را «سبک قلم» معرفی کرد و ابراز داشت: یک نوشته هر چه روان تر، رساتر و به دور از مبهم گویی باشد، جاذبه اش بیشتر است؛ باید به سوی ساده نویسی هنرمندانه و یا همان سبک "سهل ممتنع" حرکت کنیم.

وی بر ضرورت محتوادادن به آثار تأکید کرد و گفت: مطالعه آثار دیگران و استقبال از نوشتن نیز از سایر مسائلی است که می تواند به قوت قلم نویسندگان کمک کند.

حجت الاسلام محدثی با بیان اینکه متن و محتوا نباید در حاشیه ادبی بودن گزاره ها قرار بگیرد، اظهار داشت: نویسندگان باید از آرایه های ادبی به صورت معتدل و متوسط استفاده کنند تا محتوا تحت الشعاع آرایه های ادبی قرار نگیرد.

این نویسنده حوزوی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی رسانه ها در اختیار انقلابیون قرار گرفت، افزود: از ابتدا انتظار می رفت تا حوزویان رسانه ها را تغذیه محتوایی کنند، بر این اساس امروزه نیز حوزویان باید در عرصه های رسانه ای فعالانه عمل کنند./841/پ202/ب1

ارسال نظرات