۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۵۵۸۳۵۷
حداد عادل:

سبک زندگی ایرانی اسلامی در كشور مغفول مانده است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: سبك زندگی ایرانی اسلامی یك موضوع مظلوم در كشور ما است زیرا از زمانی كه رهبری این موضوع را مطرح كردند به خوبی مسؤولان و مردم ما به آن نپرداختند و به جای آنكه این موضوع به متن برود در حاشیه است.
حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی صبح امروز یك شنبه(٢٠اسفندماه) در آیین اختتامیه جشنواره "كتاب سال زندگی" كه در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به موضوع سبك زندگی اسلامی اظهار داشت: این عنوان جدید است و نخستین بار در سال ٩١ از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد البته پیش از آن در كتب علوم اجتماعی مطرح بود اما از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران این عنوان برای اولین بار مطرح شد.

وی ادامه داد: مردم ما صدها سال با فرهنگ اسلامی زندگی می كردند اما امروز از بیرون به فرهنگ نگاه می كنند و از این رو دید ما بازتر شده است، سبك زندگی هم به همین گونه است و سبك درواقع از علم به علم بوجود می آید و به نوعی معرفت درجه دوم محسوب می شود، مردم ما قرنها با سبك زندگی ایرانی اسلامی زندگی می كردند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاكید كرد: از دوران بعد از تجدد كه در غرب شكل گرفت شاهد سبك زندگی ایرانی سالامی در كشور خود هستیم و این نشان می دهد گامی به جلو رفتیم، جشنواره ای هم كه امروز برگزار می شود نشان می دهد سخن رهبری در جامعه ما جدی گرفته شده است.

حدادعادل یادآور شد: سبك زندگی ایرانی اسلامی یك موضوع مظلوم در كشور ما است زیرا از زمانی كه رهبری این موضوع را مطرح كردند به خوبی مسؤولان و مردم ما به آن نپرداختند و به جای آنكه این موضوع به متن برود در حاشیه است و از این رو هر گونه تلاش برای اینكه این موضوعات به متن بازگردد قابل تحسین است.

وی افزود: ما به سبك زندگی ایرانی اسلامی می توانیم برش های مختلفی بزنیم، از یك زاویه سبك زندگی ایرانی اسلامی می تواند رابطه ما را با خدا و طبیعت توصیف و تنظیم كند، زندگی ما در رابطه با غیر خود من داریم قابل شناسایی است، ما باید ببینیم "خود" ما در زندگی چه جایگاهی دارد، سبك زندگی ایرانی اسلامی بر روی همه چیز تاثیر می گذارد و تمام شئون زندگی ما غوطه ور در این سبك است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: ما باید ببینیم امروز در روانشانسی و جامعه شناسی خود تا چه اندازه توانستیم سبك زندگی ایرانی اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم، حتی در زیست و اقتصاد هم باید دید آیا سبك زندگی ایرانی اسلامی حضور دارد و ما نمونه های این سبك را اجرا كرده ایم یا خیر، همچنین در تبلیغات، رسانه ها، فضای مجازی، معماری و به طور كلی فرهنگ هم سبك زندگی ایرانی اسلامی باید حضور داشته باشد.

حداد عادل با بیان اینكه سبك زندگی مستقل برای هر كشوری بارزترین شكل استقلال است، خاطرنشان كرد: در واقع اگر كشوری واقعا پایبند استقلال باشد این موضوع تنها در شعار محقق نمی شود بلكه در عمل و رفتار مردم این استقلال بروز و ظهور پیدا می كند، این استقلال میدان اصلیش در سبك زندگی ایرانی اسلامی برای ما محقق می شود.

وی با اشاره به اینكه امروز هر كسی به استقلال و عزت ایران علاقه مند باشد اقتصاد مقاومتی را به عنوان بهترین راه پیروزی در اقتصاد می داند، تصریح كرد: دشمنی كه در هشت سال جنگ مقابل ما پیروز نشد امروز در میدان اقتصادی وارد جنگ شده است و سعی دارد در مدت زمان طولانی ما را دچار فرسایش كند تا بتواند به راحتی در ایران كودتا كند و ما هم باید با آن مقابله كنیم از این رو اقتصاد مقاومتی باید اجرایی شود.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی توضیح داد: اقتصاد مقاومتی هم بدون وجود سبك زندگی ایرانی اسلامی ممكن نمی شود، متاسفانه همانگونه كه سبك زندگی ایرانی اسلامی در حاشیه است اقتصاد مقاومتی هم در حاشیه است، امروز وقتی در ماهواره میزگرد می گذارند كه اقتصاد ما را خنثی كنند نشان می دهد كه ما باید بیش از پیش حواسمان را جمع كنیم.

حداد عادل با اشاره به موضوع نفوذ بیان كرد: موضوع نفوذ یكی از مسائلی است كه بعد از برجام رخ داد و رهبری نیز به آن اشاره داشتند، نفوذ هم در محیط غیر از سبك زندگی ایرانی اسلامی رشد می كند و در اصل كشوری كه غرب زده می شود تاثیر خود نسبت به موضوع نفوذ را از دست می دهد.

وی عنوان كرد: متاسفانه سبك زندگی ایرانی اسلامی در كشور ما در حاشیه است و مسؤولان و دولت در ایجاد تحول و حتی بردن نام آن كم كاری كردند، این در حالی است كه سبك زندگی ایرانی اسلامی یك گفتمان مغفول است، در سبك زندگی ایرانی اسلامی نباید بی توجه به سنت بود، ملت ما قرن ها سبك زندگی اسلامی داشت اما متوجه آن نبود، با مراجعه به كتاب مولوی و سعدی می توان این موضوع را به طور كامل دید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه كرد: گنجینه سنت ما باید به زبان امروز ترجمه شود تا در مقابل چشم ما باشد و از آن پیروی كنیم، همچنین تمام امكانات از جمله روحانیت، صدا و سیما، آموزش و پرورش و... به كار گرفته شود تا این سبك در جامعه عملیاتی شود، منبر یكی از ابزارهای خوب برای معرفی همین سبك است و اگر یك روحانی بتواند این سبك را به مردم بیاموزد بسیار تاثیرگذار است.

حداد عادل با اشاره به برنامه‌های صدا و سیما گفت: نیاز نیست در صدا و سیما هر روز میزگرد پخش شود بلكه فیلم سازان و برنامه سازان می توانند سبك زندگی ایرانی اسلامی را به ظهور برسانند، همچنین یك كودك هم بعد از مهد كودك می تواند در ورود به آموزش و پرورش با سبك زندگی ایرانی اسلامی آشنا شود و معلمان ما می توانند نقش مهمی در این راستا ایفا كنند./816/پ202/ب1

ارسال نظرات