۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۵۵۸۱۹۸
گزارشی از یک حوزه؛

سفیران هدایت ساری؛ مدرسه ای با افق روشن در مسیر تحول

مدرسه سفیران هدایت اباصالح المهدی(عج) از سال ۸۴ در ساری آغاز به کار کرد و در طول این دوازده سال مبلغان دینی توانمند و مستعدی را تحویل جامعه تبلیغی کشور داده است.
مدرسه علمیه سفیران هدایت ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، مدرسه سفیران هدایت اباصالح المهدی(عج) ساری از سال 84 به همت حجت الاسلام والمسلمین سید صادق پیشنمازی در مرکز مازندران تأسیس و آغاز به کار کرد. این مجموعه نخستین مدرسه سفیران هدایت در استان است که در طول دوازده سال اخیر مبلغان دینی توانمند و مستعدی را تحویل جامعه تبلیغی کشور داده است. در همین راستا و به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت های علمی، فرهنگی و تبلیغی این مجموعه با حجت الاسلام زین العابدین زارع، مدیر این مدرسه علمیه به گفت و گو نشستیم.

 رسا- لطفا به عنوان نخستین سؤال هدف از تأسیس این مدرسه را بفرمایید.

هدف از ایجاد مدارس سفیران هدایت این بوده که عزیزان طلبه با بهره وری بالاتر و در زمان کوتاه تر آماده مأموریت های تبلیغی شوند. به عبارتی دیگر می توان گفت مدارس سفیران هدایت به منظور تربیت مبلغان مورد نیاز جامعه جهت نشر و گسترش معارف اسلامی راه اندازی شده اند.

رسا - در حال حاضر چه تعداد طلبه در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند؟

در حال حاضر حدود 70 طلبه داریم که برخی از این افراد کارشناسی ارشد دانشگاه است. سفیران هدایت مازندران تنها واحد آموزشی در استان است که دانشجویان را نیز پذیرش می کند و هیچ مدرسه دیگری در مازندران چنین پذیرشی ندارد.

رسا - آیا شیوه آموزشی سفیران با مدارس بلند مدت متفاوت است؟ این وجه تمایز چه محاسنی دارد؟

طلاب این مدرسه یک دوره هشت ساله را در پنج سال طی می کنند و در این مدت علاوه بر فراگیری دروس رایج حوزه بلند مدت با تفاسیر قرآن و متون دینی، اصول و فقه، مباحث روان شناسی، جامعه شناسی، مدیریت و روش های نوین تبلیغ در راستای پاسخ به نیازهای روز جامعه به خوبی آشنا می شوند.

یکی از ویژگی ها و شاخصه های مهم طلاب سفیرانی، موفقیت در امر تبلیغ است. به اذعان بسیاری از افراد صاحب نام در حوزه سفیران هدایت در تربیت طلاب مبلغ تاکنون بسیار موفق عمل کرده است. دلیل موفقیت این است  که طلاب مدارس سفیران هدایت در طول دوران پنج ساله تحصیل خود علاوه بر این که تخصص های لازم را در امر تبلیغ فرا می گیرند با جدید ترین روش های تبلیغ نیز آشنا می شوند.

رسا فکر می کنید سفیران هدایت چقدر توانسته در رسیدن به اهداف تعیین شده موفق عمل کند؟

نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که امروز ارائه آموزش های علمی در حوزه باید بر اساس نیازسنجی باشد، چون اگر پیش از انجام هر عملی نیازسنجی کنیم به طور حتم موفقیت در آن عمل دو چندان خواهد شد. اگر میان آموزش های حوزه و نیازهای جامعه همخوانی وجود نداشته باشد بی شک ما به اهداف مورد نظر دست پیدا نمی کنیم.

یکی از اهداف تأسیس مدارس سفیران هدایت نیز بر همین اساس بوده یعنی بر مبنای نیاز جامعه. که بدانیم نیاز جامعه و پرسش های یک جوان در این جامعه چیست و طلبه برای پاسخ به این ها باید چه چیزهایی یاد بگیرد تا در کار تبلیغی خود موفق باشد. خوشبختانه طلاب این مدرسه در مدت پنج سال ضمن فراگیری علوم حوزه، با نیازهای روز جامعه و همچنین نحوه ارتباط مناسب با نسل جوان به منظور تبلیغ صحیح دین به خوبی آشنا می شوند و در عمل ثابت شده که حضور تبلیغی آنها در جامعه به بسیاری از چالش های موجود در جامعه پایان داده است.

رسا - حضرتعالی چند ماهی است که مدیریت این مدرسه را بر عهده دارید به صورت خلاصه مهم ترین اقداماتی که تاکنون انجام داده اید را بفرمایید.

اقدامات چند ماه اخیر ما در چند محور بوده است که به اختصار خدمت شما عرض می کنم.

نخستین اقدام ما در مدرسه ایجاد همدلی و وفاق بین کادر، اساتید و طلاب به منظور رشد و شکوفایی علمی و اخلاقی طلاب مدرسه بود. در همین راستا بیش از 20 نشست شورای مدرسه، شورای آموزشی و شورای تهذیب مدرسه برگزار شد که هیچ اقدامی در مدرسه بدون اجماع اعضای شورا صورت نگرفته است و این موجب از بین رفتن بسیاری از مسائل و مشکلاتی شد که در گذشته در مدرسه می افتاد. اصل مشورت، نظرخواهی و فرصت دادن به دیگران برای برای رشد و شکوفایی هر مدرسه ای لازم است. شاید بتوان گفت از معدود مدارسی هستیم که همه سرفصل های کتاب را از اول تا آخر کتاب خواندیم. ما اهتمام داشتیم هفته های آموزشی و سرفصل های مصوب به طور کامل خوانده شود و این از موفقیت های مدرسه ما بوده است و یک موفقیت بالای 95 درصدی در این خصوص داشتیم.

اقدام بعدی اجرای طرح مطالعه همگانی در مدرسه است. در گذشته شب ها طلاب آزاد بودند، اما با یک برنامه ریزی این زمان های آزاد را در شب محدود تر کردیم و به مباحثه و مطالعه همگانی اختصاص دادیم. از جمله دیگر اقدامات ما حضور مستمر به همراه طلاب و اساتید در روستاهای منطقه بوده که اثرات بسیار مطلوبی را در پی داشته است.

رسا - کمی هم در خصوص برنامه های تهذیبی مدرسه بفرمایید. برای تقویت بعد اخلاقی طلاب تاکنون چه اقداماتی انجام داده اید؟

در بحث تهذیبی حوزه علمیه قم برای مدارس سفیران سرفصل های مشخصی دارد و ما نیز بر طبق آن سرفصل ها حرکت می کنیم. در این خصوص انتخاب مربیان تربیتی برای هجره ها است که برگرفته از سنت حسنه آیت الله ایازی(ره) است که امروز در کل کشور در حال اجرا است و حتی مدارس علمیه بلند مدت نیز در حال اجرای این طرح هستند و اجرای این طرح از سال گذشته در مدرسه سفیران هدایت ساری آغاز شده است.

مربیان تربیتی در این طرح طلاب پایه چهارم و یا پنجم بوده و از نظر علمی و اخلاقی افراد موفقی هستند و از توان آنها به عنوان سرپرست طلاب سنین یا پایه های پایین تر استفاده می شود که اجرای این طرح اثرات تربیتی، اخلاقی و حتی علمی خوبی هم داشته است. همچنین برگزاری نماز سه وعده جماعت، درس اخلاق، جلسات بصیرت افزایی، وداع با شهدا، اجرای طرح آثار شهید مطهری و مباحث قرآنی نیز از جمله دیگر برنامه های فرهنگی و تربیتی است که به طور منظم در این مدرسه علمیه اجرا می کنیم.

رسا - مهم ترین دغدغه و مشکل طلاب سفیرانی چیست؟

نخستین مشکل طلاب سفیران هدایت تعهد تبلیغ پنج ساله آنها بعد از فارغ التحصیلی است. این پنج سال موجب شده طلاب ما نتوانند در دانشگاه ها ادامه تحصیل بدهند و یا در مراکز دینی و فرهنگی مشغول فعالیت شوند. آنها مجبورند به تبلیغ بپردازند و در این پنج سالی که بعد از فارغ التحصیلی تعهد دارند دچار یک سردرگمی و بلاتکلیفی می شوند.

نکته دوم، مشخص نبودن محل تبلیغ برای طلاب فارغ التحصیل است. یک طلبه پس از پایان دوره پنج ساله تعهد تبلیغ دارد اما محل تبلیغ ندارد. طلبه تبلیغ خود را شروع نمی کند و گاهی وقت ها به ده سال هم می کشد می گوید جایی برای تبلیغ پیدا نکردم. باید حوزه های علمیه برای فارغ التحصیلان سفیران محل تبلیغ را از قبل مشخص کرده باشند. وقتی طلبه تربیت می کنیم محل تبلیغ می خواهد طلبه تا کی منتظر محل تبلیغ خود باشد.

مشکل سوم طلبه سفیرانی که نکته مهمی است رسمیت نداشتن مدرک آنها در غیر حوزه علمیه است. در فضای دانشگاهی آنها را سطح دو نمی دانند بلکه سطح یک به رسمیت می شناسند در حالی که در نظام حوزه ما آنها را سطح دو می دانیم. آنها بر اساس نظام حوزه فارغ التحصیل سطح دو هستند، اما بر اساس نظام استخدامی کشور سطح یک محاسبه می شوند و این تناقض در اعتبار مدرک سفیران مشکل بزرگی برای طلاب فارغ التحصیل است که باید برای رفع آن فکری اساسی شود.

مسأله چهارم این است که توقع مدارس سفیران هدایت این است که اساتید آنها از بین خود طلاب فارغ التحصیل همین مدارس انتخاب شوند نه این که از مدارس بلند مدت استاد تهیه شود. مشکل طلاب سفیران هدایت این است که چون با هدف تبلیغ آنها را تربیت کرده اند به آنها اجازه تدریس نمی دهند و گویند  شما مبلغ هستید و نباید مدرس باشید واین یک مشکل دیگر است. طلبه سفیران هدایت می گویند من با معدل 19 یا 20 باید هم سطح و هم ردیف کسی که مدل 12 دارد پنج سال به تبلیغ در روستاها بپردازم. باید امکاناتی برای طلاب سفیرانی فراهم شود تا او بتواند تدریس و پژوهش نیز داشته باشد و نباید در این خصوص ممنوعیت ایجاد کرد.

همان طور که در سوال قبلی نیز اشاره کردم سفیران هدایت مازندران تنها واحد آموزشی در استان است که دانشجویان را نیز پذیرش می کند و هیچ مدرسه دیگری چنین پذیرش ندارد. با همه این مسائل آقایان تنها تأکید بر تبلیغ طلاب فارغ التحصیل دارند. طلابی که دارای مدارک دانشگاهی بالا هستند و وارد حوزه می شوند توان تدریس و پژوهش دارند چرا تنها باید در روستاها به تبلیغ بپردازند در حالی که می توان از توان و ظرفیت آنها در جاهای بهتری استفاده کرد.

رسا - چقدر از ظرفیت طلاب این مدرسه در فعالیت های تبلیغی منطقه استفاده می کنید؟

همان طور که گفتم طلاب سفیران هدایت در عرصه تبلیغ توانمندی بالایی دارند به همین دلیل از ظرفیت آنها در مناطق روستایی و محروم استفاده می کنیم. اما مسأله ای که داریم این است که بسیاری از طلاب مدرسه سفیران بومی نیستند و پس از پایان دوره تحصیل تعهدی بر ماندن در منطقه ندارند و هجرت می کنند.

نکته مهم تر این که متأسفانه در به دلیل نداشتن سطح سه تبلیغ بسیاری از طلاب برای ادامه تحصیل مجبور هستند به قم مهاجرت کنند و در عمل مبلغی برای تبلیغ در منطقه باقی نمی ماند و این سک ضعف بزرگ است که باید رفع شود. ما در مدرسه پنج سال طلبه را پرورش می دهیم تا از توان و ظرفیت او در منطقه استفاده کنیم، اما طلبه غیر بومی پس از فارغ التحصیلی به منطقه خود هجرت می کند و یا برای ادامه تحصیل به قم می رود.

رسا - در حال وضعیت علمی و آموزشی مدرسه چگونه است؟

در مدرسه سفیران هدایت ساری در حال حاضر سطح دو دایر است که مشتمل بر پنج پایه است. انتظار داریم با آوردن سطح سه این ظرفیت ها شکوفا شود تا بتوانیم طلاب را برای سطح سه نگهداریم و از تبلیغی آنها هم در مناطق روستایی و هم در مراکز علمی و آموزشی بیشتر استفاده کنیم.

برای جلوگیری از هجرت طلاب به قم باید سطح سه تبلیغ در این مدرسه راه اندازی شود که نه تنها از هجرت طلاب به قم و دیگر مناطق کشور جلوگیری می شود بلکه حتی بومی های مناطق دیگر نیز به این مدرسه می آیند و می توانیم در این چند سال از ظرفیت تبلیغی آنها استفاده کنیم و آنها نیز تعهد تبلیغ خودشان را در این منطقه بگذرانند.

رسا - از اثرگذاری یک حوزه در وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه بفرمایید.

به طور حتم وجود یک حوزه علمیه در هر منطقه ای و فعالیت تبلیغی روحانیت در این مناطق موجب کاهش آسیب های اجتماعی و تقویت مبانی دین در روستاها می شود.

تجربه ثابت کرده روستاهایی که از نعمت یک روحانی و مبلغ بهره مند هستند کمتر آسیبب می بینند. در نهایت وجود هر روحانی در یک روستا باعث می شود فرهنگ عمومی و اسلامی ترقی پیدا کند و از بسیاری از مفاسد جلوگیری می شود به ویژه اگر همراه با تبلیغ تخصصی باشد که سفیران هدایت این را دنبال می کند.  

رسا - ساختمان جدید مدرسه در چه مرحله ای قرار دارد؟

ساختمان جدید مدرسه یک بنای عظیمی است که در چهار طبقه در حال احداث است و ان شاء الله در سال آینده شاهد تکمیل شدن ستون ها و سقف ها خواهیم بود./۹۵۰/گ۴۰۴/ج

ارسال نظرات