۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۵۶۲۷۵
نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی:

قرار گرفتن اشراف در صدر مراکز تصمیم‌گیری مصالح اکثریت جامعه را تأمین نمی کند

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: وقتی اشراف و افراد ذی‌نفوذ در صدر مراکز تصمیم‌گیری قرار بگیرند مصالح اکثریت تأمین نمی‌شود و تنها منافع اقلیت خاصی از جامعه فراهم می‌شود.
محمدحسین صبوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین صبوری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان این‌که تریبون نماز جمعه باید صدای رسای مردم و حقایق و مسائل روز و محلی باشد که درد و رنج مردم مستضعف داخل آن بیان شود، از تبدیل تریبون‌های نماز جمعه سراسر کشور به یک سری مراسم تقویم‌خوانی و بیان سخنان خنثی و بی‌اثر ابراز تأسف کرد.

وی اظهار داشت: وقتی خطبای نماز جمعه این جایگاه را از یک مراسم عبادی سیاسی به یک مناسک صرفا عبادی و بی‌روح تبدیل کنند، ماهیت و فلسفه نماز جمعه زیر سؤال می‌رود.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه برداشتن نرده بین مسؤولان و مردم در نمازهای جمعه‌ برخی شهرستان‌ها را اقدامی مناسب ارزیابی کرد و با اعتراض نسبت به بودن نرده‌هایی که بین قشر اندکی از مسؤولان و قشر عظیم مردم در نماز جمعه تهران فاصله انداخته است، گفت: فاصله افتادن بین قشر عظیمی از مردم و تعدادی اندکی از مسؤولان دلیل ندارد.

وی خطاب به مسؤولان با بیان این‌که اگر از ترور و سوء قصد می‌ترسید که جایگاه اختصاصی و مسیر ورود و خروج متفاوت برای خود قائل باشید مسؤولیت قبول کردن دلیل ندارد، خاطرنشان کرد: تفاوت این طرف نرده‌ای‌ها با آن طرف نرده‌ چیست؛ اینطرف نرده‌ای‌ها چه خدمتی به انقلاب کرده‌اند که آن‌طرفی‌ها  نکرده‌اند.

صبوری با طرح این سؤال که چرا مسیرهای ورود و خروج مسؤولان و مردم به صحن نماز جمعه جدا است و بین مردم و مسؤولان فاصله افتاده است، تصریح کرد: در جامعه اسلامی که پیامبرش مجالسش را به صورت گرد تشکیل می‌داد تا طبقه بالا و طبقه پایین شکل نگیرد، نرده کشیدن و داربست کشیدن توجیهی ندارد.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه با بیان این‌که برخی اقدام‌ها فی نفسه کار خوبی است به سخنان پنجم بهمن امسال رییس قوه قضائیه مبنی بر اعلام اسامی قضات متخلف اشاره کرد و اظهار داشت: امروز سی روز از آن مسأله می‌گذرد و هنوز اتفاقی نیفتاده است.

صبوری متذکر شد: این مسأله به خودی خود کافی نیست اما لازم است که مسأله شفافیت از اینجا شروع شود و در همه جا شفافیت صورت گیرد و به گونه‌ای نباشد که همه چیز غیرشفاف و ابهام‌آمیز و پشت درهای بسته باشد و با هر نوع انتقاد و حرکت عدالت‌خواهانه‌ای هم برخورد و محاکمه صورت گیرد.

وی با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه باید سامانه‌ای توسط دولت طراحی می‌شد که همه مردم بتوانند حقوق و مزایای مسؤولان را ببینند اما امروز یازده ماه گذاشته و هیچ اقدامی از سوی دولت در تشکیل این سامانه صورت نگرفته است، متذکر شد: اگر فردا شاهد حقوق‌های نجومی و دریافت مزایای کلان از سوی مسؤولان بودید تعجب نکنید.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی مقابله با هر نوع نقد منصفانه و انقلابی به اسم ولایت و مصلحت را نکوهش کرد و با بیان این‌که با عناوین مختلف از هر مطالبه دانشجویان انقلابی جلوگیری کردند، گفت: چطور نقد رهبری باشد اما نقد منصوبین رهبری نباشد آن هم زمانی که رهبر می‌فرمایند بروید با سازمان‌های مختلف آشنا شوید و آنها را مورد نقد قرار دهید.

وی از مسؤولان خواست که پاسخ‌گوی فعالیت‌های خود باشند و از حجت‌الاسلام علی اکبری نیز درخواست کرد که در انتخاب سخنران‌های نماز جمعه دقت بیشتری کنند؛ چراکه مخاطب نباید احساس کند نماز جمعه بیان کننده دردها و رنج‌های او نیست.

صبوری در بخش دیگری از سخنان خود صدا و سیما را مورد خطاب قرار داد و با بیان این‌که رسانه ملی وابستگی مالی مستقیم به دولت دارد، گفت: همین مسأله سبب شده که استقلال مالی صدا و سیما از بین برود و برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌هایش اقتصادی و سومحورانه باشد و روز به روز هم محافظه‌کارتر شود.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر کم‌کاری‌های صورت گرفته در بحث عدالت، با طرح این سؤال که چرا پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب باید در این عرصه این همه عقب مانده باشیم، یکی از اصلی‌ترین مسأله عدالت را مبارزه با فساد عنوان و علت اصلی آن را نیز وجود یک نوع نگاه اشرافی در مدیریت و کشورداری ارزیابی کرد.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی خاطرنشان کرد: وقتی اشراف و افراد ذی‌نفوذ در صدر مراکز تصمیم‌گیری قرار بگیرند مصالح اکثریت تأمین نمی‌شود و تنها منافع اقلیت خاصی از جامعه فراهم می‌شود و این زمینه فساد است همانطور که در حوزه بانکداری و بهداشت و به ویژه طرح تحول سلامت مشاهده کردیم که وزیر بهداشت هم به شکست آن اعتراف کرد.

وی با بیان این‌که با برچسب امنیت مانع از اجرای عدالت نشویم، گفت: عدالت‌خواهی ما سیاسی نیست و بین کسی که برای احقاق حق عامه مظلومان و برطرف کردن نقاط ضعف سیستم تلاش می‌کند تفاوت است؛ ما به دنبال ترمیم زخم‌های جمهوری اسلامی هستیم که مشکلات قوه قضائیه، نظام بانکی ربوی و فساد در سیستم اداری زخم است و ما قائل به درمان این زخم‌ها هستیم./920/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات