۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۵۵۸۸۸
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در گفت وگو با رسا:

اصلاح ساختار اقتصادی مقدمات تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی را فراهم می کند

نماینده خبرگان با بیان این که ساختار اقتصاد کشورباید اسلامی شود، تأکید کرد که اصلاح ساختار اقتصادی کشور، مقدمات تحقق عدالت اقتصادی و به تبع آن عدالت اجتماعی را فراهم می‌آورد.
حجت الاسلام و المسلمین دیرباز

حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز، نماینده مردم استان آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار مردم آذربایجان با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب پیشرفت و عدالت را از مهم‌ترین نیاز‌های کشور معرفی کردند.

وی ابراز داشت: هر چند در کشور کاستی‌هایی وجود دارد، اما هر کارشناس و اقتصاددان منصفی تصدیق می‌کند که اقتصاد کشور به لحاظ عمومی وضعیت رو به رشدی داشته‌ است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دیرباز با تأکید بر این که رشد اقتصادی در هر جامعه‌ای برای اثربخشی و ماندگاری بالا نیازمند آن است که توأم با عدالت باشد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ در زمینه رشد اقتصادی که همراه با عدالت باشد، موفق عمل نکرده‌ایم.

وی عنوان کرد: عدالتی که انقلاب اسلامی ایران مطرح می‌کند، یک انقلاب همه جانبه است، از این رو باید در یک جامعه ایده‌آل عدالت اقتصادی، قانونی، آموزشی و دیگر عرصه ها، رعایت شود، عدالت جزء تعالیم دین مقدس اسلام است و اهتمام انقلاب اسلامی ایران نیز آن است که به شعار عدالتی که از همان آغاز انقلاب سر می‌داده است، عمل کند.

وی اظهار داشت:‌ نخستین مسأله‌ای که هر جامعه‌ای در رسیدن به یک عدالت همه جانبه باید به آن توجه داشته باشد این است که سه قوه در قانون‌گذاری و اجرای قانون اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

رییس دانشگاه قم افزود: متأسفانه ما در نقاطی با ضعف و خلاء‌های قانونی مواجه هستیم، از این رو گاهی مشاهده می‌شود که عده‌ای برای رسیدن به مقاصد خود، قانون را دور می‌زنند و حتی در جاهایی نیز با تخلف از قانون مواجه هستیم. این مسأله نیز منجر می‌شود عدالت آن گونه که باید در جامعه تحقق نیابد.  

وی با بیان این که نظام اقتصادی کشور احتیاج به ترمیم دارد، اظهار داشت: جامعه ایرانی پیش از انقلاب ساختار نظام سرمایه‌داری غربی را پذیرفته بود و پس از انقلاب نیز جراحی‌هایی در اقتصاد انجام شد اما برای آن که ساختار اقتصاد کشور به طور کلی اسلامی شود، نیازمند بازنگری اساسی در مباحثی همچون بیمه، مالیات، گمرک، بانکداری و بازرگانی هستیم؛ اصلاح ساختار اقتصادی کشور، مقدمات تحقق عدالت اقتصادی و به تبع آن عدالت اجتماعی را فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به فاصله طبقاتی در جامعه، خاطرنشان کرد:‌ عده‌ای در جامعه از وضعیت بسیار خوبی برخوردارند و وضع اقتصاد عده‌ای نیز وخیم است. هر چند این مسأله در همه جای جهان وجود دارد، اما پیاده‌سازی عدالت در جامعه از مهم‌ترین اهداف انقلاب بود، به همین سبب است که رهبر انقلاب در فرمایشات اخیرشان فرمودند که ما در این زمینه کارنامه موفقی نداشته‌ایم./878/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات