۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۵۵۳۶۰
استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

طب سنتی نباید آمیخته با خرافات باشد

تابعی گفت: طب سنتی را باید از خرافات زدود و نکات مثبت آن و طب مدرن را ممزوج کرد، آنگاه نگاه مان مقداری فراتر رفته و درک کنیم که نفس انسان است که بدن را تدبیر می کند.
دکتر تابعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید ضیاءالدین تابعی صبح امروز در دومین روز از پنجمین همایش ملی سلامت معنوی که به همت فرهنگستان علوم‌پزشکی مرکز همایش های بین المللی غدیر قم برگزار شد، به تشریح مباحث طب متعالیه پرداخت و گفت: علم و دین هیچ گونه تعارضی با یکدیگر ندارند.

متخصص پاتولوژي باليني و تشريحي با اشاره به اینکه همه علوم به ویژه علم پزشکی باید اسلامی شود، اظهار داشت: یکی از مباحثی که ابن سینا به غرب صادر کرد، بحث «علت و معلول» بود، اما غربی ها اشتباه کردند و به سراغ «علت قریب» رفتند و از علت العلل غافل شدند، ما در علم پزشکی باید به دنبال علت العلل باشیم؛ البته گفتنی است که غربی ها هم اکنون اشتباه شان را  دانسته اند و در حال خروج از بحران معنویت هستند.

وی اضافه کرد: اساس تفکر ابن سینا در هزاره سوم می تواند بنیان تفکر امروزی ایده پردازان عرصه پزشکی قرار بگیرد.

تابعی با اشاره به این که برخی جریان ها سبب شده اند تا طب سنتی ممزوج با خرافات شود، عنوان کرد: طب سنتی را باید از خرافات زدود و نکات مثبت آن را برگرفت و با نکات مثبت طب مدرن ممزوج کرد، آنگاه نگاه مان مقداری فراتر رفته و درک کنیم  که در واقع این نفس و حقیقت انسان است که بدن را تدبیر می کند؛ این موضوع همان طب متعالیه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: طب فعلی ما نکات مثبت بسیاری دارد و نباید آنها را انکار کرد؛ طرفدار طب سنتی محض و یا طرفدار طب مدرن محض بودن اشتباه است، چراکه اسلامی سازی علوم به منزله رد سایر علوم نیست؛ به عبارت دیگر طب ایرانی و غربی با هم در تضاد نبوده و‌می توانند مکمل هم‌باشند.

وی بیان داشت: طب سنتی و فعلی ما به سلامت نگاه آفاقی داشته است و باید از این نگاه رها شده و دیدگاهی ماورای طبیعت هم به سلامت داشته باشند./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات