۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۵۵۵۲۹۴

نشست «نوآوری های حقوق زنان از منظر فقه اسلامی» برگزار شد

نشست «نوآوری های حقوق زنان از منظر فقه اسلامی» در مدرسه علمیه نرجس(س) برگزار شد.
 حجت الاسلام هدایت نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم در نشست «نوآوری های حقوق زنان از منظر فقه اسلامی» که امروز در مدرسه علمیه نرجس برگزار شد، به بیان شبهات در حوزه زنان پرداخت.

نویسنده کتاب «ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده» با اشاره به فهرستی از مهمترین شبهات در حوزه هویت، منزلت و حقوق زن بیان داشت: برخی از این شبهات مربوط به هویت و منزلت و برخی جنبه کلامی دارد و ناظر به این موضوع است که خداوند زن را چطور آفریده است.

وی با بیان اینکه نخستین شبهه، نفی هویت انسانی زن در برخی منابع است، تصریح کرد: در قرآن آمده است که خداوند برای انسان از جنس خود او همسر آفرید تا سبب آرامش یکدیگر شوند اما تفسیر غالب این موضوع است که خداوند برای مرد از جنس خود او زن را آفرید تا موجب آرامش مرد بشود.

این کارشناس رسانه ملی با اشاره به دیگر شبهات در حوزه زنان گفت: شبهه ناقص العقل بودن و عامل گناه شمردن زنان نیز از جمله دیگر شبهات است و این درحالی است که آنگونه که شبهات در دسترس قرار دارند اما پاسخ ها در دسترس نیستند.

وی در ادامه با اشاره به دیگر نقدهایی که درباره ادبیات قرآنی نسبت به زنان وجود دارد، اظهار کرد: در واقع برخی می گویند این ادبیات به گونه ای است که گویی قرآن با مردان صحبت می کند و زنان در حاشیه هستند.

حجت الاسلام هدایت نیا با اشاره به شبهات حقوقی در حوزه زنان گفت: برخی می گویند که قرآن خشونت بر زنان را از سوی مردان روا دانسته است و از طرفی بهره جنسی دختران خردسال و تحمیل آزادی های اجتماعی برای زنان به سلیقه شوهر مانند اشتغال و حضور اجتماعی زنان و خروج زن از منزل نیز از جمله دیگر شبهات حقوقی است.

وی ادامه داد: شبهه خانه نشینی زنان، نفی حق طلاق زنان؛ چند همسری مردان، نابرابری زن و مرد در سهم الارث و دیه و از طرفی مشروعیت بخشی به تنوع طلبی در جنس مرد در ازدواج موقت و نفی صلاحیت زنان برای تصدی مناسب ولایی و مدیریتی در جامعه نیز از جمله دیگر شبهات در حوزه زنان است.

حجت الاسلام هدایت نیا در ادامه به بیان پاسخ به شبهه روا بودن خشونت بر زنان که با استفاده از آیه 34 سوره نساء است، گفت: در واقع نشوز در این آیه دو معنا دارد یکی اینکه  عدم تمکین زن از شوهر وجود دارد که مرد در ابتدا موعظه و اگر زن دوری گزیند می تواند از تنبیه بدنی استفاده کند که این رفتاری غیر انسانی است که مرد با قوه قهریه این کار را انجام دهد و این نظریه پذیرفته شدنی نیست.

وی با بیان اینکه نظریه دیگر درباره امتناع زن از ایفای وظایف همسری است، تصریح کرد: البته هیچیک از این دو نظریه درست نیست و این موضوع قابل اثبات است چرا که خداوند عالمتر از این موضوع است که بنا به این دو نظریه این آیه را فرستاده باشد.

این کارشناس رسانه ملی با تأکید بر این مطلب که منظور از نشوز در این آیه تقصیر زن در حفاظت از بستر و به نوعی دامن آلوده است که از مصادیق فحشا می باشد، تصریح کرد: در واقع این آیه مربوط به زمانی است که زن فرمان شوهر را نقض و در عین حال از بستر حفاظت نکرده است و در عین حال این آیه ربطی به رابطه زناشویی ندارد.

وی با بیان اینکه از جمله دیگر دلایل برای اثبات این موضوع روایات تفسیری است، اظهار کرد: این آیه برای فاحشه گری زنان آمده است چرا که حق شما مردان بر زنان این موضوع است که بستر را در اختیار دیگری قرار ندهد و تنها مکانی که خداوند به مرد اجازه داده است که تنبیه خفیف داشته باشد درباره فحشا است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم با بیان اینکه رابطه زناشویی بر رضایت عاطفی می تواند پایدار و محکم باشد، اظهار کرد: در واقع استفاده از روش های قهری از سوی مردان و تنبیه بدنی سبب نفرت زن می شود و از طرفی خطر گرایش زن را به خارج از کانون خانواده افزایش می دهد و به همین دلیل خشونت بر زنان نمی تواند در آیه مد نظر باشد.

وی با بیان اینکه قرآن نمی تواند این موضوع خشونت بر زنان را تجویز کند، گفت: ادبیات قرآن در بحث حجاب شدید نیست و در عین حال لطیف گونه است و برای بی حجابی عقوبتی نداده در عین اینکه حجاب الزامی است و در عین حال در بحث  فحشا پیامدهای فراوانی پیش بینی کرده است./934/پ202/ب1

ارسال نظرات