۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۵۵۴۲۴۹
عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم:

مذاکره درباره مسائل امنیتی و دفاعی قابل پذیرش نیست

حجت الاسلام و المسلمین بهروزی‌لک گفت: در شرایط کنونی مذاکره با آمریکا در خصوص مسائل دفاعی و امنیت ملی ایران که وجود و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران به آن بستگی دارد، قابل پذیرش نیست.
بهروزی لک

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهروزی‌لک، عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: اصل مذاکره و گفت‌و‌گو بر اساس منطق محکم و متقن، از جمله اصول سیاست خارجی دولت اسلامی است و دلایل این امر نیز در قرآن کریم، روایات ائمه اطهار(ع) و سیره معصومین وجود دارد.

وی با قرائت آیه «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»، اظهار داشت: قرآن کریم در آیه 125 سوره مبارکه نحل از جدال احسن سخن به میان آورده است تا در شرایط مساعد چنین گفت‌و‌گویی صورت پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی‌لک با تأکید بر این که امکان مذاکره و گفت‌و‌گو با دشمنان نیز فراهم است، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) حتی در اوج خباثت و دشمنی مشرکان مکه نیز اقدام به مذاکره با آنها برای انعقاد صلح حدیبیه کرد.

وی ابراز داشت: اصل اولی در مذاکره با دشمن سرسخت، جواز است اما ممکن است شرایطی به وقوع بپیوندد که این اصل به سبب عامل‌های عارضی و ثانوی ممنوع شود و حکم آن از جواب به حرمت تغییر یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) تصریح کرد: در صورتی که آشکار باشد دشمن قصد حیله، نیرنگ، استکبار ورزی و عدم‌پایبندی به عهد دارد، مذاکره با چنین دشمنی در دولت اسلامی حرام و ممنوع خواهد بود.

وی اظهار داشت: در مذاکره نظام اسلامی با آمریکا اگر مصالحی اقتضا کند که مذاکره با آمریکا به صلاح امت اسلامی بوده و مایه روشنگری است، چنین مذاکره‌ای اشکال ندارد اما در غیر این صورت حرمت آن مسلم است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که اصل مذاکره با آمریکا در دوران پسا برجام تابع مصالح حکومت اسلامی ایران است، گفت: در شرایط کنونی مذاکره با آمریکا در خصوص مسائل دفاعی و امنیت ملی ایران که وجود و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران به آن بستگی دارد، قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: حفظ و صیانت از ذات نظام از اوجب واجبات است، از این رو جمهوری اسلامی ایران در رابطه با صنعت موشکی کشور، مذاکره و گفت‌و‌گویی با آمریکا نخواهد داشت، بی‌تردید اصل مذاکره با کشوری که در صدد پذیرش حق نیست، فایده‌ای نخواهد داشت./878/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات