۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۵۲۰۹۰
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان:

محور روابط اجتماعی در اسلام، فضل است

حجت الاسلام والمسلمین درایتی محور روابط اجتماعی در اسلام را فضل دانست و گفت: اسلام توصیه می کند که در روابط اجتماعی خود بیشتر از عدل، با فضل رفتار کنید و فضل را در روابط اجتماعی خود فراموش نکنید.
درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره حجرات که در مجتمع بنی فاطمه(س) برگزار شد گفت: خداوند متعال در سوره حجرات می فرماید که خداوند ایمان را در قلب و دل شما دوست داشتنی و کفر و عصیان را مورد کراهت قرار داد. این فضلی است که خداوند آن را شامل حال مومنان می کند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به مصادیق فضل در قرآن کریم افزود: فضل در قرآن معانی مختلفی دارد؛ فضل هرنوع لطف مطلق از جانب خداوند را شامل می شود و در برخی روایات مهمترین مصداق خداوند پیامبر اکرم(ص) معرفی شده است.

وی فضل را در برابر عدل دانست و خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) فرمودند: «خدایا با فضلت با ما برخورد کن نه با عدل خود». معنای عدل قرار دادن هر چیز سر جای خود و به مقدار خود است اما فضل اعطای خیر بیشتر از آن مقدار عدل است.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان توصیه اسلام به فضل کردن در روابط اجتماعی گفت: اسلام توصیه می کند که در روابط اجتماعی خود بیشتر از عدل، با فضل رفتار کنید و فضل را در روابط اجتماعی خود فراموش نکنید.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به عدل و فضل خداوند افزود: باید از عدل خداوند خوف داشت چرا که هزینه ای که برای هدایت ما انسان ها از جانب خداوند شده است بسیار سنگین و فراوان بوده و اگر خداوند بخواهد با عدل خود در قیامت از ما حسابرسی کند وضعیت خوبی نخواهیم داشت. خداوند در قرآن می فرماید که اگر فضل من بر شما نبود جز اندکی همه شما تابع شیطان و زیانکار می شدید.

وی عشق مؤمنان به خداوند و اهل بیت(ع) را فضل خداوند دانست و خاطرنشان کرد: خداوند علیم و حکیم است و فضل و نعمت را به هر کسی نمی دهد. بلکه فضل خویش را به فردی عطا می کند که لیاقت آن فضل را با اعمال صالح در خود به وجود آورده، قدر آن را می داند و از آن درست استفاده می کند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات