۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۵۵۲۰۰۵
آیت الله قرهی:

مجالس اخلاق علما از هدررفت عمر جلوگیری می‌کند

آیت الله قرهی گفت: یک دلیل ترس از مرگ هدر رفتن عمر انسان است، مجالس اخلاق علما اثر بسیار دارد که انسان از عمر خود به خوبی استفاده کند.
قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله روح الله قرهی استاد اخلاق و موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در جلسه درس اخلاق که در مسجد امام مهدی(عج) برگزار شد، گفت: خداوند فضایل و رذایل را در درون انسان قرار داده و آنها را به او شناسانده است.

وی افزود: با توجه به اینکه انسان در عالم دنیا دارای اختیار است وارد شدن به فضایل و ادراک آنها انسان را رشد می‌دهد، قوای او نظیر غضب اگر الهی شد شجاعت و اگر الهی نشد به جبن و ترس تبدیل می‌شود.

آیت الله قرهی عنوان کرد: نفس مطمئنه به این دلیل که همه اعضا و جوارح خود را در اختیار خداوند قرار داده است در اوج غضب بر اساس هرآنچه خداوند دستور دهد انجام می‌دهد و این شجاعت است، بر همین مبنا هم انسان‌های مومن با اسیر درست رفتار می‌کنند.

این استاد اخلاق درباره ترس از مرگ، اظهار داشت: یک دلیل ترس از مرگ هدر رفتن عمر انسان است، مجالس اخلاق علما اثر بسیار دارد که انسان از عمر خود به خوبی استفاده کند.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) بیان داشت: عمر انسان بازگشت ندارد به همین دلیل شخص باید مراقب باشد که آن را به هدر ندهد و در راه اطاعت از خداوند صرف کرده و به پروردگار نزدیک و نزدیک‌تر شود.

آیت الله قرهی درباره علت ترس از مرگ ابراز کرد: انسان باور ندارد که عمر او در حال گذر و تمام شدن است بنابراین وقتی زمان مرگ می‌رسد دچار ترس می‌شود، مریضی، مرگ دیگران یا سفید شدن موهای انسان نشانه‌هایی هستند که انسان به مرگ بسیار نزدیک است.

وی با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) مبنی بر اینکه عمر شما همین وقت و زمانی است که هم اکنون در آن به سر می‌برید بنابراین درباره آن از شما حساب و کتاب خواهند کشید؛ گفت: بسیاری از مردم ارزش و اهمیت پول خود را می‌دانند اما بر گذر عمر خود تنگ نظر نیستند.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: در روایت است که ائمه معصومین(ع) می‌فرمایند نسبت به عمر خود بخیل‌ترین باشید، علت ترس و ناراحتی برای تمام شدن عمر این است که انسان تازه آن زمان متوجه ارزش و اهمیت عمر خود می‌شود.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با استناد به روایتی دیگر گفت: دیروز عمر شما که رفت فردا هم معلوم نیست که باشد، امروز خود را با عمل صالح غنیمت بشمار، مراقب باشید که عمر شما در خواب غفلت نگذرد./807/پ202/ب1

ارسال نظرات