۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۴۹۲۶۱
تولیت حوزه علمیه امام صادق تهران:

ریختن آبروی مومن جنگ با معصوم است

تولیت حوزه علمیه امام صادق(ع) تهران با بیان اینکه ریختن آبروی مومن جنگ با معصوم است، گفت: هر کسی درباره مؤمنی هر چه را که شنیده و دیده نقل کند او در زمره اشاعه کنندگان فحشا است که خداوند برای او در قیامت عذاب دردناکی در نظر گرفته است.
سالمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین موسی سالمی تولیت حوزه علمیه امام صادق(ع) تهران، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین حوزه علمیه برگزار شد در پاسخ به یک شبهه اعتقادی مبنی براینکه اگر حضرت علی خود را از طرف خدا منصوب به امامت می‌دانستند پس چرا بعد از کشته شدن عثمان فرمودند: دعونی و التمسوا غیری؟ گفت: به حکم حدیث غدیر و حدیث ثقلین امیرمومنان علی(ع) از طرف خدای متعال، امام، وصیّ و جانشین بلافصل پیامبراکرم(ص) بودند.

وی افزود: بنابراین از همان زمانها که مردم ایشان را امام نمی‌دانستند حضرت امام بودند همان طور که در مورد پیامبران هم می‌گوییم که پیامبر(ص)، پیامبر است اگر چه مردم او را به پیامبری نپذیرند، از این رو امیرمومنان علی(ع) امام است چه مردم بپذیرند و چه مردم نپذیرند.

حجت الاسلام والمسلمین سالمی در ادامه با بیان اینکه مسمانان بعد از 25 سال به سراغ ایشان آمدند و در آن شرایط سخت از حضرت خواستند که زمام امور را به دست بگیرد این حق آن حضرت بود که خواسته آن‌ها را نپذیرد و به آن‌ها امیدی نداشته باشد، اظهار داشت: مقصود از آن جمله دعونی و التمسوا غیری این نیست که من امام شما نیستم بلکه مقصود این است که شما که 25 سال امامت مرا نادیده گرفتید و از راه خدا و رسول منحرف شدید این شرایط سخت را شما به وجود آوردید و اکنون همان راه را ادامه دهید و ضررهای آن را تحمل کنید. چون این نتیجه اعمال شماست.

امام جمعه شهریار ادامه داد: البته با همه این احوال بالاخره حضرت با شرایطی این مهم را قبول کردند که یکی از این شرایط رفتن زیر بار عدالت حضرت بود که مردم قول دادند ولی نرفتند و حتی به خاطر عدالت حضرت، اصحاب پیامبر(ص) همچون طلحه و زبیر هم طاقت تحمل عدالت ایشان را نیاوردند و دشمن حضرت شدند و سرانجام امیرمومنان علی(ع) را به خاطر عدالتی که داشتند به شهادت رساندند.

تولیت حوزه علمیه امام صادق(ع) در بخش دیگر که درباره آبرو  و حفظ آن بود، اظهار داشت: امام حسین(ع) می‌فرمایند: هر کسی دوستی از دوستان ما را خوار کند و آبرویش را ببرد در کمین جنگ با من نشسته است؛ از وظایف مسلمانان این است که همیشه مراقب آبروی خود و دیگر مومنان باشند نه اینکه کاری کنند که موجبات ذلّت خود و دیگران را فراهم آورند.

وی افزود: انفاق فقط شامل انفاق مالی نمی‌شود بلکه گاهی انسان علمی به کسی انفاق می‌کند و نیز آبرو به کسی می‌دهد. دلیل اینکه اسلام برای اثبات عمل نامشروع چهار شاهد ولی برای اثبات قتل دو شاهد معین کرد به سبب حفظ آبروی آن شخص بود.

حجت الاسلام والمسلمین سالمی با تاکید براینکه انسان هرگز نباید بازار شایعات را داغ کند و با شنیده‌های بی اساس آبروی افراد را ببرد، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: هر کس درباره مؤمنی هر چه را که شنیده و دیده نقل کند او در زمره اشاعه کنندگان فحشا است که خداوند برای او در قیامت عذاب دردناکی در نظر گرفته است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات