۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۵۴۹۱۹۷
آیت الله مصباح یزدی:

امت اسلام با وحدت از نفوذ دشمنان جلوگیری کند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با با بیان این که وحدت باید بر مدار حق شکل گیرد، تأکید کرد که مسلمانان و امت اسلامی باید با وحدت از نفوذ دشمنان جلوگیری کنند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی امشب در دیدار جمعی از روحانیون و فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه میان موجودات عالم تفاوت های بسیاری وجود دارد، گفت: اختلاف میان مرد و زن، اختلاف میان زبان ها و رنگ پوست و مسائل دیگر از اختلاف هایی است که مقتضای آفرینش بوده و سبب رشد بشریت می شود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه حکمت الهی اقتضا می کند که این نوع اختلاف ها وجود داشته باشد، اظهار داشت: میان استعدادهای بشری نیز تفاوت های بسیاری وجود دارد که سبب پیدایش شغل های مختلف شده و بدین وسیله نیازهای بشریت تأمین می شود.

وی با بیان اینکه برخی اختلاف ها همانند اختلاف در دین، بر خلاف فطرت، حکمت و مقتضای آفرینش است، عنوان کرد: این نوع اختلاف مطلوب نیست، چراکه همگان باید به سوی حق گرایش داشته باشند و اختلافات جزئی را حل کنند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه برای رفع اختلاف ها باید میان مسلمانان وحدت ایجاد شود، بیان کرد: گاهی مشاهده می شود که برخی افراد سخن از برائت و لعن به میان می آوردند و برخی دیگر نیز مخالف این مسأله هستند؛ برای رفع این نوع مشکلات باید مسأله وحدت را به طور کامل برای مسلمانان تبیین شود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به آیه شریفه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» اشاره کرد و گفت: وحدت به تنهایی اصالت ندارد، بلکه آن وحدتی مراد است که بر مدار حق شکل بگیرد، زیرا اگر وحدت به معنای تابعیت اقلیت از اکثریت بود، پیامبران الهی از حق دست می کشیدند؛ بر این اساس ما باید حق را بشناسیم و به معیارهای آن به طور کامل عمل کنیم.

وی افزود: در مواردی کهبر سر فرعیات یا جزئیات با هم اختلاف دارند، باید نقاط مشترک را پیدا کرده و با دعوت به فکر و گفت و گوهای مسالمت آمیز اختلافات را حل کرد و اجازه ندهیم مسائل فرعی به اندازه ای بزرگ شود که اصالت ها و نقاط مشترک فراموش شود؛ این وحدت، وحدت اسلام پسند است.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: چرا باید دو کشور یمن و عربستان سعودی که با یکدیگر هم زبان هستند، به نوعی برادر یکدیگر محسوب می شوند و نقاط مشترک بسیاری دارند، با یکدیگر وحدت نداشته باشند؟ یک نویسنده عربی در روزنامه ای منتشر کرد که «ترامپ دیوانه نیست، دیوانه ما هستیم که 460 میلیارد دلار اسلحه خریدیم تا با آن برادران مان را بکشیم»؛ به یقین این مصداق جنون و دیوانگی است که سعودی ها هر روز از یمنی ها چندصدنفر را به خاک و خون بکشانند تا چند روزی به اسم سلطنت بر صندلی پادشاهی تکیه دهند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) راه ایجاد وحدت را اینگونه توصیف کرد: در ابتدا باید دعوت فکری کرد تا طالبان حق با تبادل نظر، راه سعادت را بیابند؛ اگر بنا به دلایلی قانع نشدند و حق را نپذیرفتند، پیشنهاد دهیم تا حداقل با یکدیگر دشمنی نورزیم و با ایجاد روابط مسالمت آمیز، راه نفوذ دشمنان را ببندیم.

وی در پایان یادآور شد: ما باید فکر و اعتقاداتمان را استوار و مبانی اعتقادی را برای جوانان جامعه تبیین کنیم تا به هنگام مواجهه با شبهات در فضای مجازی و فضاهای دیگر دچار مشکل نشویم./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات