۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۵۴۸۸۹۷

بررسی "شیوه‌های تربیت جنسی در اسلام" در یک اثر

حافظ ثابت، کتاب "تربیت جنسی در اسلام" را با هدف بررسی منابع اسلامی به منظور دست‌یابی به اصول و روش‌های تربیت جنسی نگارش کرده است.
کتاب "تربیت جنسی در اسلام"

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات  مؤسسه امام خمینی(ره) کتاب "تربیت جنسی در اسلام" را به قلم حافظ ثابت منتشر کرده است.

نویسنده این پژوهش را با هدف بررسی منابع اسلامی و دست‌یابی به اصول و روش‌های تربیت جنسی نوشته و از این رو نگارنده در "سخن مؤلف" در این باره چنین آورده است:

در این کتاب سعی شده درحد توان و گنجابش با بهره‌گیری از مبانی و منابع دینی و تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در حوزه تعلیم و تربیت، روان‌شناسی و سایر علوم مرتبط به ابن پرسش‌ها پاسخ داده شود.

وجود شرم و حیا در غالب مردم موجب شده است که با مسایل امور جنسی به صورت غیر طبیعی برخورد کنند؛ از این رو عموم مردم از جوابگویی به سؤالات جنسی طفره می‌روند و اندیمشندان جامعه نیز از تحقیق و بررسی در این زمینه خودداری کرده‌اند. چه بسا مردم از اینکه تحقیقی درباره مسائل جنسی صورت پذیرد، تعجب می‌کنند، و آنگاه بر تعجب آنان افزوده می‌شود که بفهمند این پژوه را یکی از محصلان علوم حوزوی انجام داده است.

درونمایی از  فصل‌های کتاب

 در این کتاب پس از کلیات و مبادی، چهارفصل با عنوان های: مراحل رشد جنسی انسان، عوامل تأثیرگذار بر رفتار جنسی، اصول و روشها در ترییت جنسی و خلاصه و نتیجه گیری  آمده است.

نوینسده در فصل اول مراحل رشد جنسی انسان را قبل و بعد از تولد بررسی کرده و همچنین در فصل دوم به مسأله تأثیرپذیری کودک، نوجوان و جوان از مسایل جنسی پرداخته و در ادامه این فصل عامل فردی (مانند حس) و محیطی (مانند خانه و مدرسه و...) را از عوامل اثرگذار بر رفتار جنسی دانسته است.

همچنین نگارنده در فصل سوم که  حجم بسیاری از کتاب در آن آمده است، اصول و روش های کاربردی در تربیت جنسی مانند اصل ارضا، کنترل، تعدیل و پیشگیری را  بررسی و  در  فصل چهارم نیز ضمن بیان نتایج به دست آمده از این تحقیق، پیشنهادهایی برای تحقیق بیشتر را مطرح کرده است.

دین مبین اسلام که آیین صحیح زندگی را به مردم می‌آموزد، درباره مسائل جنسی بی‌تفاوت نیست و در آن توجه خاصی به این موضوع شده است؛ از این رو نگارنده در کلیات و مبادی در این باره چنین آورده است:

غریزه جنسی بر اغلب مسایل انسانی تأثیر می‌گذارد و سرنوشت انسان را در دستخوش تغییر و تحول قرار می‌دهد؛ از این رو افرادی که توانسته‌اند غریزه جنسی خود را تعدیل کنند و زمام آن را به دست گیرند؛ در زمینه‌های دیگر تربیت، راحت‌تر به پیش رفته‌اند.

از سوی دیگر، غریزه جنسی از زمان بلوغ جنسی که هم زنان با دوره نوجوانی است، برانگیخته می‌شود و نیاز جنسی در انسان احساس شده و ارضای آن را طلب می‌کند، از این‌رو با اینکه مسأله غریزه جنسی از دوره نوجوانی به بعد مطرح است، از آنچه که بنیان شخصیت انسان از جمله در مسایل جنسی در دوره‌های قبل از آن پی‌ریزی می‌شود، باید به مسایلی پرداخت که در آن دوره‌ها بر جنبه جنسی انسان تأثیر می‌گذارند.با توجه به آنچه بیان شد؛ این کتاب به مسایل تربیت جنسی کودک، نوجوان در اسلام خواهد پرداخت.

اصول و روش‌های مختلفی نیز در تربیت جنسی انسان نقش بسزایی را دارند، از این رو نویسنده در نتیجه‌گیری فصل سوم درباره "راهکارهای تربیت جنسی نوجوانان و جوانان" این گونه گفته است:

توجه به این اصول و روش‌ها به انسان کمک می‌کند، تا به سطح مطلوبی از تربیت جنسی که بخشی از تربیت به معنای اعم است، برسد. این اصول عبارتند از: اصل رضای جنسی، اصل پیش گیری، اصل کنترل، اصل تعدیل و اصل درمان. روش‌های کاربردی و واسطه بین اصول و اهداف، بسیارند که در این جا از ذکر آنها خودداری می‌کنیم.

از اصل ارضا به این نتیجه رسیدیم که راه‌های مختلفی برای ارضای نیاز جنسی انسان وجود دارد؛ ولی هم از نظر علمی و هم از نظر دینی، ازدواج بهترین روش ارضای غریزه جنسی به حساب می‌آید. خداوند با آفریدن جنس نر و ماده، برنامه ارضای انگیزه جنسی را برای انسان منظم کرده و برای ارضای این غریزه، به زندگی زناشویی توصیه نموده است.

 انسان باید برای سالم ماندن و نیفتادن در ورطه آلودگی‌های جنسی و غیر جنسی، از اصل پیشگیری استفاده کند، از این رو نگارنده در این باره چنین توصیه کرده است:

 برای پیشگیری، روش‌های مختلفی ارائه شد؛ یکی از شیوه‌های پیش‌گیری، آموزش است. درباره امور جنسی نیز آموزش مسایل جنسی باید مورد توجه مربیان و والدین قرار گیرد. آموزش جنسی با رعایت کردن ضوابط لازم، ضروری به نظر می‌رساند.

بعد از پیشگیری، اصل دیگر در تربیت جنسی، کنترل میل جنسی بود. برای کنترل میل جنسی راه‌های مختلفی ارائه شد که تعدیل را یکی از مهم‌ترین شیوه های کنترل دانستیم.

 تعدیل از جهتی می‌توانست خود، یک اصل باشد؛ ولی از آنجا که زیر مجموعه کنترل قرار می‌گرفت، شیوه ای برای دستیابی به کنترل قلمداد شد. کنترل ادراکات حسی به انسان کمک می‌کند که استعدادهای مختلفی را که در او هست، به جای خود مورد استفاده قرار دهد. نقش ایمان به خدا، حیا و غیرت و وسایلی که در درون انسان قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.

در پایان این فصل به راه‌های درمان انحرافات جنسی اشاره کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بهره گیری از اصولی که در تغییر رفتار، نگرش و گرایش مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به مربیان و والدین کمک کند که رفتارهای نامطلوب فرد را تغییر دهند.

 انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره) کتاب "تربیت جنسی در اسلام" را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی و در ۳۱۹ صفحه منتشرکرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات