۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۵۴۶۲۶۴

شهدای روحانی؛ نگین درخشان حوزه های علمیه

روحانیان با حماسه آفرینی در دفاع مقدس بیشترین شهید را نسبت به جمعیت خود نثار انقلاب کردند و ۴ هزار و ۳۰۰ شهید گلگون کفن هدیه ای الهی بود که حوزه های علمیه و نهاد روحانیت تقدیم انقلاب کرد.
شهدای روحانی

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حوزه علمیه عصر جدید بر روی پایه های فکری، دینی، علمی و تمدنی بیش از 14 قرن بنا نهاده شده است و حوزه ی امروز، میراث دار عمری مجاهدت علمی، فکری و عملی علما و بزرگان شیعه در طول تاریخ است.

به گواهی تاریخ، جهاد خالصانه علمای دین و مقابله و مواجهه با ظلم و ستم و استعمار، میراث گران بهایی است که نسل به نسل در بین علما و مراجع تشیع وجود داشته و به نسل بعد منتقل شده است و در تمامی قیام های ظلم ستیز در اعصار گوناگون، علمای شیعه و نهاد روحانیت پرچمدار قیام های مردمی و دینی علیه ظلم و ستم مستکبران بوده اند و پیشاپیش مجاهدان و تا پای جان به ایستادگی و مقاومت در برابر ظالمان و دشمنان پرداخته اند.

امام خمینی(ره) پیرامون نقش علما و بزرگان اسلام در مواجهه با ظلم و ستم می فرمایند: «روحانیون مبارز و متعهد اسلام... همیشه پیشتاز و سپر بلای مردم بوده اند. بر بالای دار رفته اند و محرومیت ها چشیده اند. زندان ها رفته اند و اسارت ها و تبعیدها دیده اند و بالاتر از همه، آماج طعن ها و تهمت ها بوده اند و در شرایطی که بسیاری از روشنفکران در مبارزه با طاغوت به یأس و ناامیدی رسیده بودند، روح امید و حیات را به مردم برگرداندند و از حیثیّت و اعتبار واقعی مردم دفاع نموده اند و هم اکنون نیز در هر سنگری از خطوط مقدم جبهه گرفته تا مواضع دیگر در کنار مردمند و در هر حادثه غمبار و مصیبت آفرینی، شهدای بزرگواری را تقدیم نموده اند.»(صحیفه،جلد ۲۱ - صفحه ۹۷)

انقلاب اسلامی ایران نیز که تبلور حضور حماسی مردم در مقابله با حکومت 2500 ساله شاهنشاهی و مقطع رهایی مردم ایران از زیر یوغ ستم و استبداد و عقب ماندگی و انحطاط فرهنگی و اخلاقی بود، با رهبری امام خمینی(ره) و با پرچمداری روحانیت به ثمر نشست و تا امروز نیز نهاد روحانیت به عنوان پشتوانه فکری و ایدئولوژیک نظام اسلامی، در برهه ها و مقاطع مختلف انقلاب وظیفه خود را به خوبی انجام داده و پیشگام دیگر مردم در صحنه های حساس انقلاب به ایفای نقش پرداخته است.

دفاع مقدس؛ اوج حماسه روحانیت

دوران دفاع مقدس را باید از مقاطع مهم و درخشان عصر معاصر دانست؛ دورانی که شکوه حماسه و ایثار و شهادت، ابهت و اقتدار و صلابت نظام اسلامی را در چشم دشمنان بیش از پیش نمایان ساخت و نظام نوپای اسلامی با تکیه بر قدرت ایمان و معنویت، در برابر تمام ابرقدرت های جهانی و عمال منطقه ای آنها ایستادگی کرد و حماسه ای ابدی را در تاریخ پر افتخار ایران اسلامی رقم زد.

علما، مراجع و روحانیت که خود پرچمدار مبارزه با ظلم و ستم و تعدی و استکبار و استبداد بودند، پیشاپیش دیگر مردم به حماسه سازی پرداختند و وجب به وجب جبهه های نبرد حق علیه باطل یادآور خاطرات حضور روحانیان مجاهدی است که جبهه را معبری برای بندگی دانسته و خود لباس رزم و جهاد پوشیده و در صف نخست دفاع از کیان ارزشی دین، نظام و انقلاب ایستادند.

حضور با شکوه علما و روحانیان در جبهه های دفاع و حماسه یادآور خاطره تاریخی پرچمداری نهاد روحانیت در مقابله با استکبار، ظلم و تعدی است و خاطره حضور بزرگانی همچون حضرت آیت الله بهاءالدینی، آیت الله میرزا جواد تهرانی، آیت الله مشکینی، آیت الله مدنی، آیت الله اشرفی اصفهانی، آیت الله صدوقی، آیت الله بهشتی، آیت الله شاه آبادی، حضرت آیت الله خامنه ای و دیگر علما و روحانیان در جبهه های دفاع و مقاومت یادآور حماسه شور انگیز علما و مراجع و روحانیت است.

در حقیقت حضور این ستاره های درخشان آسمان دین و علم و فقاهت در صف مجاهدان و مدافعان حریم اسلام معنویت و روحیه ظلم ستیزی و مقابله با تعدی دشمنان اسلام را در میان رزمندگان اسلام چند برابر کرده و عزم این مجاهدان را در دفاع از کیان ارزشی و ملی کشور دوچندان کرد.

تشویق و ترغیب مجاهدان و گسترش روحیه ایثار و مقاومت و بیان وعده های الهی در پناه حضور دوشادوش در کنار رزمندگان، از مهم‌ترین وظایف و نقش های نهاد روحانیت در هشت سال دفاع مقدس است که در قالب گردان های تبلیغی و بعضاً رزمی تبلیغی به انجام رسید.

شهدای روحانی؛ فخر حوزه های علمیه

حوزه های علمیه و نهاد روحانیت که وظیفه دمیدن روحیه ایثار و مقاومت را در بین مجاهدان برعهده داشتند، خود در خط مقدم ایثار و مقاومت در برابر تجاوز دشمن قرار داشتند و همانگونه که فرهنگ ایثار و شهادت با تار و پود حوزه های علمیه عجین است، روحانیت نیز به نسبت جمعیت خود، بیشترین شهید را در هشت سال دفاع مقدس نثار انقلاب اسلامی کردند.

در واقع روحانیت شیعه که دعوت کننده مردم به سوی دفاع، مقاومت و شهادت بودند، خود بیشترین سهم را از این دعوت الهی داشتند و پیشتاز حضور در جبهه های حق علیه باطل بودند و نسبت به جمعیت روحانیت، بیشترین گلگون کفنان دفاع مقدس از میان این قشر مجاهد تقدیم انقلاب شد.

اگر به آمار شهدای روحانی نگاهی بیندازیم متوجه می شویم از هر هزار نفر طلبه، چهل نفر شهد شیرین شهادت نوشیده اند؛ در حالی که در بین دیگر اقشار، از هر هزار نفر، چهار شهید تقدیم انقلاب شده است.

این گلگون کفنان که با لباس پیامبر(ص) در یک دست سلاح برداشته و با دست دیگر کتاب هدایت را حمل کرده و زبان گویای تبلیغ دین و معنویت و ایثار در جبهه های حق بودند، افتخار حوزه های علمیه شیعه در عصر کنونی محسوب می شوند.

در واقع می توان گفت دوران دفاع مقدس فرصت مجددی بود تا خاطره قرن ها حماسه و ایثار و شهادت طلب علما و روحانیت طلوعی دوباره داشته باشند و حضور همه جانبه روحانیان از مراجع عظام تقلید تا طلاب عادی، در عرصه های جنگ و جهاد ترجمان عمری مجاهدت و ایثار و دفاع خالصانه و جهاد روحانیت شیعه در راه دفاع از آرمان ها و ارزش های اسلامی و مبارزه با ظلم، تعدی، ستم، استبداد و استکبار بوده است.

تقدیم 4هزار و 300 شهید روحانی در دوران دفاع مقدس از نهاد مقدس حوزه های علمیه به پیشگاه اسلام و انقلاب از کارنامه های درخشان حوزه علم و فقاهت محسوب می شود و خیل عظیم جانبازان، مجاهدان و رزمندگان دیروز و امروز انقلاب را نیز باید به صفحات قطور افتخارات حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ اضافه کرد.

عجیب نیست اگر می بینیم که در عملیات «والفجر هشت» در یکی از تیپ ها، 25 روحانی غواص در شب عملیات برای رزمندگان معبر گشودند و در یکی از لشکرها، فرمانده غواصان آن لشکر یک روحانی بود چراکه این عاشقان شهادت و مجاهدان فی سبیل الله خود در خط مقدم جهاد بوده و پرچمدار مبارزه با کفر و الحاد و استبداد و استکبار و دفاع از ارزش ها و آرمان های اسلام و انقلاب به شمار می روند.

حوزه علمیه قم نگین درخشان مجاهدت طلاب ایثارگر

شهر مقدس قم را باید خاستگاه انقلاب و حوزه علمیه قم را محل برخاستن ندای انقلاب از حلقوم پاک امام راحل(ره) دانست و از این رو قم جایگاه ویژه ای و برجسته ای در انقلاب و مقاطع حساس آن داشته و دارد.

دفاع مقدس هشت ساله نیز به عنوان نماد ایثار و مقاومت جامعه اسلامی، از آوردگاه هایی بود که مردم قم و به ویژه حوزه های علمیه بار دیگر دین خود را به انقلاب ادا کرده و روحانیت در خط مقدم و پرچمدار ایثار و مجاهدت نسل انقلاب شدند.

همانگونه که پیشتر اشاره شد، روحانیان با حماسه آفرینی در دفاع مقدس بیشترین شهید را نسبت به جمعیت خود نثار انقلاب کردند و 4 هزار و 300 شهید گلگون کفن هدیه ای الهی بود که حوزه های علمیه و نهاد روحانیت تقدیم انقلاب کرد و به فرموده رهبر انقلاب: «شهدای روحانی سند حضور قاطع در صحنه های پیکارِ حق علیه باطل بوده اند»

از این شهدای روحانی، بیش از هزار شهید از شهر خون و قیام و حماسه برخاسته و در جبهه های نبرد حق علیه باطل به دفاع از آرمانها و ارزش های اسلام و انقلاب پرداخته و در خون خود غلتیدند و نام این شهدای روحانی برگ زرینی دیگر در تاریخ پر افتخار شهر مقدس قم و در رأس آن حوزه علمیه قم بود که کتاب حماسه بی پایان علما، مراجع و روحانیان را پر افتخارتر کرد.

امروز که نخستین یادواره هزار شهید روحانی استان قم در حال برگزاری است، یاد و خاطره این مدافعان حریم دین و انقلاب بار دیگر تداعی کننده قرن ها حماسه و ایثار و ظلم ستیزی روحانیت شیعه در طول تاریخ است و تصویر این شهدای بزرگ، زینت بخش کوچه و خیابان های شهر قم است تا بار دیگر مردم به یاد آوردند خاطره حماسه و ایثار و پایمردی مردترین مردان روزگار و مدافعان حریم دین را که خود نخستین شهدای استقلال و امنیت کشور و اعتلای ارزش های اسلام و انقلاب شدند.

و چه زیبا امام راحل(ره)  فرمودند: « صـلوات و سلام خدا و رسول خدا بر ارواح طيبه شهيدان خصوصا شهداى عزيز حوزه ها و روحانيت. درود بر حاملان امانت وحى و رسالت پاسداران شهيدى كه اركان عظمت و افتخار انـقـلاب اسـلامـى را بـر دوش تـعهد سرخ و خونين خويش حمل نموده اند. سلام بر حماسه سازان هميشه جاويد روحانيت كه رساله علميه و علميه خود را بـه دم شـهادت و مركب خون نوشته اند و بر منبر هدايت و وعظ و خطابه ناس از شمع حياتشان گوهر شب چراغ ساخته اند.

افتخار و آفرين بر شهداى حوزه و روحانيت كه در هـنـگـامـه نـبـرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بـريـدنـد و عقال تمنيات دنيا را از پاى حقيقت علم برگرفتند و سبكبالان به ميهمانى عرشيان رفتند و در مجمع ملكوتيان شعر حضور سروده اند.

سـلام بـر آنـان كـه تـا كـشـف حـقـيـقت تفقه به پيش تاختند و براى قوم و ملت خود منذران صادقى شدند كه بندبند حديث صداقت شان را قطرات خون و قطعات پاره پاره پيكرشان گـواهـى كرده است و حقا از روحانيت راستين اسلام و تشيع جز اين انتظارى نمى رود كه در دعـوت بـه حـق و راه خـونـين مبارزه مردم خود، اولين قربانى ها را بدهد و مهر ختام دفترش شـهـادت بـاشـد. آنـان كه حلقه ذكر عارفان و دعاى سحر مناجاتيان حوزه ها و روحانيت را درك كـرده انـد در خـلسـه حـضـورشـان آرزويـى جـز شـهـادت نـديده اند و آنان از عطاياى حضرت حق در ميهمانى خلوص و تقرب جز عطيه شهادت نخواسته اند.

البته همه مشتاقان و طالبان هم به مراد شهادت نرسيده اند. يكى چون من عمرى در ظلمات حصارها و حجاب ها مـانـده اسـت و در خـانـه عـمـل و زنـدگـى جـز ورق و كـتـاب مـنيت نمى يابد و ديگرى در اول شب يلداى زنـدگى سينه سياه هوس ها را دريـده است و بـا سپيده سحر عشق عقد وصال و شهادت بسته اسـت . و حال من غافل كه هنوز از كتم عدم ها به وجود نيامده ام، چـگونه از وصـف قافله سالاران وجـود وصفى بكـنم ؟ من و امثال من از اين قافله فقط بانگ جرسى مى شنويم ، بگذارم و بگذرم»( پيام امام خمينى خطاب به مراجع اسلام، روحانیون سراسر كشور (منشور روحانیت) تاريخ : 67/12/04 ، صحیفه امام، ج21)

آری! بر جریده دفتر عشق و شهادت نام روحانیت و حوزه های علمیه با خط خون نقش بسته است و شهدای روحانی مایه فخر و نگین درخشان حوزه های علمیه محسوب می شوند و باید این قهرمانان ایثار و مقاومت و شهادت به نسل جدید که در سراب اسطوره های بدلی و دروغین غرق شده اند معرفی شوند تا این قهرمانان بی بدیل و مردان بی تکرار تاریخ، از میان صفحات کتاب ها بیرون آمده و به اسوه های زنده و حقیقی نسل جدید تبدیل شوند./872/ی۷۰۲/ج

ارسال نظرات