۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۵۴۴۳۵۰
آیت الله اعرافی:

طرح های بسیاری برای ضربه زدن به روحانیت وجود دارد/ هویت طلبگی نباید به هیچ بهایی معامله شود

مدر حوزه های علمیه به هجمه ها علیه نهادهای حوزوی درباره بودجه واکنش نشان داد و تأکید کرد که نظام حوزه علمیه همچنان با مردم گروه خورده است.
 آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت که در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد،  با بیان این که روحانیت نهادی آرمان گرا بوده و پایه حرکت آن فقاهت است، گفت: ابلاغ معارف و تبلیغ به معنای جامع وظیفه روحانیت است تا گنیجه فاخری که بزرگان و فقها از منبع دین استخراج می کنند به جامعه عرضه شود.

وی افزود: گام سوم تلاش برای تحقق ارزش ها و دستورات دینی است، این وظایف روحانیت قابل چشم پوشی نیست و رسالتی بسیار بزرگ است، روحانیت مشعل دار فقاهت، انتقال معارف و پیاده سازی احکام و ارزش ها است که فراتر از اضلاع تشکیل دهنده سایر اصناف است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر روحانیت بخواهد به وظیفه خود عمل کند باید مصون باشد، اظهار داشت: روحانیت باید نسبت به نیازهای جامعه پاسخگو باشد و این مسأله کاری حساس و دشوار است و در این راستا باید مصون باشد.

وی ادامه داد: اخیرا در مدیریت حوزه طرحی به عنوان کار ویژه های روحانیت تعریف شده و بیش از 250 مأموریت روحانیت در عصر حاضر احصا شده است که شامل سه محور بقا و قوام روحانیت، پاسخگویی به نیازهای بشریت و وظایف در برابر نظام اسلامی و الهی می شود.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: اگر روحانیت بخواهد پاسخگوی نیازهای گوناگون باشد باید از نظام جامع رشته و تخصصات متناسب برخوردار باشد، در این زمینه 12 حوزه دانشی تعریف شده که با اشراف شورای عالی حوزه در حال پیگیری است، افزون بر دانش نیازمند مهارت هایی هستیم و نظام جامعه مهارت ها در حال طراحی و پیگیری است.

وی عنوان کرد: روحانیت با دستاوردهای عظیم تاریخی حتما در معرض خطر است و هر چقدر جایگاه رفیع تر باشد بیشتر در معرض خطر خواهد بود، تاریخ طولانی حوزه نشان دهنده یک شکوه و عظمت است که همه در خدمت به مردم تعریف می شود؛ روحانیت جز اتصال به منبع لایزال الهی که در مردم تجلی کرده چیزی ندارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مردم پشتوانه اصلی حوزه ها و روحانیت هستند و به آن افتخار می کنیم، روحانیت در معرض آسیب هایی قرار دارد که نباید کم دیده شود، روزی که حوزه و روحانیت از آسیب های خود غافل شود و به آن نیاندیشد آغاز ضربه خوردن خواهد بود.

وی اضافه کرد: هر آسیبی ممکن است عامل بیرونی و درونی داشته باشد، شکی نیست که امروز عامل بیرونی برای ضربه زدن به روحانیت بیش از هر زمان دیگری وجود دارد، حوزه علمیه قم در چهل سالگی خود مولد یک انقلاب با عظمت می شود که سیطره استکبار را متزلزل کرده است.

آیت الله اعرافی با بیان این که طرح های بسیاری برای ضربه زدن به روحانیت از بیرون وجود دارد، گفت: البته از درون خود هم نباید غافل شویم، در قلمرو علمی و معرفتی باید به شدت حساس باشیم که عمق برنامه علمی حوزه تضعیف نشود، پایه های علمی و معرفتی حوزه نباید متزلزل شود.

وی افزود: افزون بر عمق علمی باید دامنه افق دانش های اسلامی پاسخگوی جامعه باشد،  در همه ابواب فقهی باید روز به روز تحقیقات بیشتری انجام شود و ناظر به نیازهای روز باشد، مسأله دیگر توانایی های عرضه است، مسأله دیگر آسیب های بینشی، نگرشی و اخلاقی است، روحانیت آسیب های ویژه ای دارد که یکی از آن ها ضعف باور و احساس به هویت روحانیت است، دراین زمینه باید حساس باشیم. گرایش برای تحصیل در دانشگاه اگر برای ادای وظیفه باشد خوب است اما غیر از آن نشان از اشکال دارد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که هویت طلبگی نباید به هیچ بهایی معامله شود، اظهار داشت: فاصله با مردم و گروه های اجتماعی آسیب دیگری است که می تواند به روحانیت آسیب بزند، آسیب دیگر فاصله به نظام اسلامی است، نباید به گونه ای باشد که حوزه و روحانیت به نظام احساس تعلق نکند البته این به معنای نقد نکردن نیست.

انفعال در مواجهه با مسائل اجتماعی، غفلت، نفوذ، عدم توجه به سنت های اصل حوزه و عدم استفاده از تجربه بشری از دیگر آسیب های روحانیت بود که آیت الله اعرافی برشمرد.

وی ادامه داد: صیانت از حوزه باید متکی بر داخل و ولایت باشد یعنی باید درون زا و متکی به نظامات حوزه باشد، نگاه ما به آسیب شناسی باشد دقیق و جامع باشد، بررسی و تحقیق مطالعات آسیب شناسانه ضرورت دارد و مرکز مطالعات راهبردی در شورای عالی تصویب شده و در حال انجام است، کارها باید درست انجام شده و از چیزی نترسیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به هجمه ها علیه نهادهای حوزوی برای بودجه ابرازداشت: روحانیت و حوزه از نقد منصفانه و شفافیت استفاده و استقبال می کند، نظام اصلی روحانیت به مردم گره خورده و با مدیریت مراجع انجام می شود، کمک هایی که برخی از نهادها دریافت می کنند کاملا قابل دفاع است اما امید داریم که همان حد هم هیچ نهاد حوزوی وابسته نباشد.

وی عنوان کرد: بهره گیری ها کاملا شفاف و روشن است، از نقد استقبال می کنیم اما دشمنانی هم برای ضربه زدن وجود دارند که همواره کار خود را انجام می دهند، امیدواریم با تکیه بر مبانی اصیل حوزوی و توجه به جوانب از این نهاد عظیم صیانت کنیم./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات