۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۵۴۲۹۹۵
عضو هیأت علمی دانشکده وزارت خارجه:

آل سعود با ایران ضدیت تمام عیار دارد/ عربستان اشتباهات مهلکی را مرتکب شده است

حجت الاسلام مسجدجامعی به اوضاع بهم ریخته عربستان و بازداشت های اخیر در این کشور اشاره کرد و گفت: در حقیقت عربستانی ها با این کارها مرتکب اشتباه مهلکی شدند که حتی اگر بخواهند مشکلات خود را حل کنند، باز هم عاجز می شوند.
حجت الاسلام مسجدجامعی عضو هیأت علمی دانشکده وزارت خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مسجدجامعی در نشست تخصصی «اصلاحات در عربستان؛ از آرمان تا واقعیت» که امشب در مؤسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر برگزار شد، گفت: تحولاتی که هم اکنون در حال اتفاق افتادن است در آینده ای نزدیک متوجه منافع و مصالح کشور ایران و همچنین موقعیت تشیع خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشکده وزارت خارجه معنای اصلاحات از دیدگاه محمد بن سلمان را اینگونه توصیف کرد: از دیدگاه وی در سه بخش «اقتصاد، فرهنگی اجتماعی و دینی» باید تحول ایجاد شود؛ او معتقد است اقتصاد باید از وابستگی به نفت خارج شده و توریست محور شود، همچنین  در بخش نظامی به دنبال این است که تا سال 2030 بخش اعظم سلاح هایی که خریداری می کند را خودشان تولید کنند.

وی با اشاره به دیدگاه محمد بن سلمان در مورد اصلاحات فرهنگی اجتماعی عنوان کرد: در این عرصه با طرح مسائلی همچون حقوق زنان، ورود زنان به عرصه های مختلف و آزادی های ممنوعه ای که تا کنون در عربستان مرسوم نبوده، به دنبال اصلاحات است.

حجت الاسلام مسجدجامعی معنای اصلاحات دینی را از منظر محمد بن سلمان «معتدل سازی اسلام» خواند و ابراز داشت: وی به دنبال این است که اسلام موجود که حدود 80 یا 90 سال در عربستان حاکم است را کنار بگذارد.

عضو هیأت علمی دانشکده وزارت خارجه با تشریح تاریخچه اصلاحات در عربستان خاطرنشان کرد: امروزه ریشه اصلاح طلبی در عربستان علاوه بر فشارهایی که از سوی غرب بر آنجا وارد می آید، عاملی درونی است که از بطن خانواده حاکم بر می آید و اساساً هیچ ربطی به جامعه عربستان ندارد.

وی هدف محمد بن سلمان از اصلاحات در عربستان را «هماهنگ سازی با وضعیت موجود» معرفی و سه عامل اصلی برای آن ذکر کرد که عبارت از «ترس از آمریکا»، «ترس از ایران» و «عصبانیت از عدم سیاست مشخص آمریکا در خاورمیانه» است.

حجت الاسلام مسجدجامعی علت ترس عربستان از آمریکا را اینگونه بیان کرد: پس از شکست صدام، آمریکا به بهانه اصلاحات وارد عراق شد و هدفش این بود دولتی بسازد که الگوی سایر کشورها در زمینه اصلاحات شود؛ از این رو عربستان نیز از این موضوع هراس دارد.

عضو هیأت علمی دانشکده وزارت خارجه با بیان اینکه «نفوذ ایران در عراق» و «مسأله هسته ای» سبب هراس عربستان از افزایش قدرت ایران شده است، ابراز داشت: همه این عوامل سبب شده است تا نظام حاکم بر عربستان به ویژه قشر جوان در پی ایجاد یک ذهنیت جدید بوده و سعی کنند به صورت مستقل عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه وضع کنونی عربستان تفکرات جدیدی در نظام حاکم بر آن می آفریند، عنوان داشت: در عمق تفکراتی که عربستانی ها هم اکنون دارند یک ضدیت تمام عیار با ایران موجود است و همین تفکر سبب شده تا کنار همدیگر جمع شوند.

حجت الاسلام مسجدجامعی نسل کنونی عربستان را نسلی خواهان چالش دانست و تصریح کرد: نسل قبلی آنها محافظه کار بودند، اما این نسل دچار احساس قدرت کاذب شده است و این می تواند خطر آفرین باشد.

عضو هیأت علمی دانشکده وزارت خارجه به اوضاع بهم ریخته عربستان و بازداشت های اخیر در این کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در بازداشت های اخیر افراد با نفوذ و همچنین برخی سران اقتصادی دستگیر شدند؛ این مسأله سبب بی اعتمادی دیگر سرمایه داران برای سرمایه گذاری می شود که به یقین منجر به چالش اقتصادی خواهد شد؛ در حقیقت عربستانی ها با این کارها مرتکب اشتباه مهلکی شدند که حتی اگر بخواهند مشکلات خود را حل کنند، باز هم عاجز می شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بخش زیادی از ثروت سعودی ها در حال خارج شدن از کشورشان است، تصریح کرد: اصلاحات بدون استحکام کشور نه تنها محقق نخواهد شد، بلکه منجر به سقوط می شود؛ اصلاحات کنونی سعودی ها گرچه ظاهر زیبایی دارد، اما محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام مسجدجامعی در پایان اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که وهابیت با وضع موجود عربستان دچار تعدیل شده و از قدرتش کاسته خواهد شد./۸۴۱۲۰۲/ق

ارسال نظرات