۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۴۲۹۵۴
آيت‎الله جوادي آملي:

حوزه علمیه بر سر سفره حضرت معصومه نشسته است

حضرت آيت‎الله جوادي آملي گفت: حوزه علمیه و طلاب سر سفره حضرت معصومه(س) نشسته اند، هر جا اولیای الهی دفن شود، آنجا سعه رحمت الهی مشهود است، همه وجود ائمه (ع) این چنین هستند.
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي امروز در درس تفسير خود كه در مسجد اعظم برگزار شد، با گرامیداشت سالروز ورود وجود مبارک حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم گفت: ما واقعا در کنار این سفره نشستهایم، هر جا اولیای الهی دفن شوند، آنجا سعه رحمت الهی مشهود است، همه وجود ائمه (ع) این چنین هستند، ابوحمزه ثمالی بهخاطر تأثیر وجود مبارک امیرمؤمنان در کنار قبر ایشان در بیابانی خارج از کوفه درس میداد.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه در کنار قبور بزرگان برکات فراوانی وجود دارد، اظهار کرد: فخر رازی نقل کرده است که شاگردان ارسطو پس از مرگش اگر میخواستند مطلب مشکلی برایشان روشن شود، به کنار قبر او میرفتند و در آنجا بحث علمی میکردند، حالا وقتی ارسطو قبرش اینطور میشود، او کجا و قبر حضرت معصومه (س) کجا؟

وی گفت: حضرت امام رضا (ع) دستور میدهد که قبر حضرت فاطمه معصومه (س) را با عرض ادبهای خاص زیارت کنیم، گذشته از اینکه بزرگان، فقها و مراجع در کنار قبر این بانو دفن هستند، اینجا محل و مهد فیض است، مخصوصا روزهایی که متعلق به این بزرگواران است.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: خودمان هم تجربه مکرر داریم، وقتی از قم برای تعطیلات تابستان میرویم، کتابهای بالینی که در قم و جوار حرم مانند روزنامه مطالعه می کردیم وقتی از کنار حرم میرویم باید سطرسطر مطالعه کنیم، جواهر را وقتی در قم مباحثه میکردیم همچون روزنامه میخواندیم اما در تعطیلات تابستان، خارج از قم باید سطرسطر بخوانیم، حالا کسی که در کنار این سفره نشسته است، حیف است که از این سفره بهره نبرد و عالم ربانی نشود.

وی همچنین در بیان اوصاف بهشت بر اساس سوره مبارکه الرحمن ادامه داد: در بهشت برای زنان نیز همسر وجود دارد، خداوند در قرآن میفرماید همسران شما در بهشت همسر قبلی نداشتهاند، نه اینکه در دنیا، بلکه منظورشان این است که در بهشت کسی به آنان نزدیک نشده و با آنان تماس نداشته است.

حضرت آیتالله جوادی آملی بیان کرد: عقل در مقابل شرع نیست، شرع یعنی قانون خداوند و هیچ مقابلی ندارد، عقل ذرهای قانونگذار نیست، بلکه قانونشناس است، حتی«العدل حسن» و «الظلم قبیح» را عقل فهمید اما آن را عقل وضع نکرده است، عقل هیچ حکمی ندارد، عقل میفهمد نه اینکه چیزی وضع کند.

وی با اشاره به اینکه نظام عالم ولی و حاکمی به نام خداوند دارد که قوانینی برای عالم وضع کرده و انسان باید آن ها را با چشم باز دریابد،  اظهار کرد: اینکه میگویند قانونها و احکام عقلی به این معناست که عقل آنها را دریافته نه اینکه آن را کشف کرده باشد، مقابل عقل نقل است و هر دوی عقل و نقل قانونهای خداوند را کشف میکند./914/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات