۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۵۴۱۶۷۹
به بهانه میلاد نبی مکرم اسلام؛

ما می‌توانیم با تدیّن، تمدن بسازیم

انقلاب اسلامی در پرتو وحی الهی و با تأسی به اسوه حسنه، یعنی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و الگوگیری از «مدینه النبی» با همت والای امام خمینی(ره) شکل گرفت و تبدیل به یک نظام شد و با همت والای امام خامنه‌ای(مدظله) ادامه یافت.
تمدن نوین اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، «مدینه النبی» الگو و شاخص تمدن دینی و اسلامی است که بر اساس تدین و پایبندی به ارزش‌ها شکل می‌گیرد. در قلب واژه «مدینه»، «دین» نهفته است؛ یعنی اگر حرف اول و آخر «مدینه» را برداریم، «دین» را مشاهده می‌کنیم.

این روح و حقیقت حاکمیت و حکومت دینی است که در صدر اسلام از سوی پیامبر اعظم (ص) بنیان نهاده شد و به تدریج در طول رسالت آن حضرت و امامت امامان معصوم (ع) نهادینه شد و نمود یافت.

مدل مدیریتی پیامبر (ص) در ساختار «مدینه النبی» به‌گونه‌ای بود که «دانایی» را با «توانایی» مسلمانان به هم آمیخت و این باور را در آنان ایجاد و تقویت کرد که: «ما می‌توانیم».

در این نمونه و الگوی مدیریتی، حکمت و حکومت به هم گره خورده است و تزکیه و تعلیم به عنوان جان‌مایه آن معرفی شده است.

طعم «حیات طیبه» که حاصل باور بارور شده به عمل صالح است را در حکومت دینی می‌توان چشید و جلوه‌های آن را در زندگی فردی و اجتماعی دید.

مدینه النبی نمود و نماد ارزش‌ها در پرتو حاکمیت و رهبری انسان‌های عالم، عادی، خدامحور، خودباور، خردمند و آینده‌نگر است.

مدینه پیامبر (ص) مدینه:

-        علم و آگاهی

-        عبودیت و بندگی

-        تحول و سازندگی

-        مدیریت و ساماندهی

-        کار و ابتکار

-        فکر و فرهنگ

-        معیشت و معاد

-        استقلال و اعتماد

-        سیاست و اجتماع

-        انسجام و اتحاد

-        حرمت و کرامت

-        اخلاق و فضیلت

-        استقامت و بصیرت

-        برادری و اخوت

-        ایثار و گذشت

-        هشدار و هدایت

-        استکبارستیزی

-        مهرگستری

-        مسجد محوری

-        وفاق سازی

-        نفاق ستیزی

-        فرصت سازی

-        کادرسازی

-        حزم و عزم

-        جهاد و رزم

-        خوش‌بینی و صفا

-        صداقت و وفا

-        دانایی و توانایی

-        و ...

این شهر عظیم و این تمدن قویم و این قلعه حصین را دری است که تنها راه ورود به آن شهر، قرار گرفتن در این در و دروازه است و بدون شناخت آن در، دسترسی به آن «مدینه» امکان‌پذیر نیست. پیامبر اعظم (ص) فرمود: «انا مدینه العلم و علی بابها»؛ من شهر علمم و علی (ع) در ورودی آن است.

روح این سخن آن است که اسلام هنگامی تمدن ساز خواهد شد و مسلمانان هنگامی به اقتدار، عزت و سربلندی دست خواهند یافت که در کنار دیانت، سیاست، همراه حکمت، حکومت و همزمان با اقامه نماز، اقامه حکومت را نیز داشته باشند و این همان معنای «اسلام ناب محمدی (ص)» است که امام بزرگ، معمار بزرگ انقلاب اسلامی به ما آموخت.

یعنی به مدینه علم و سیاست، خودباوری و کرامت، سربلندی و عزت، پایداری و استقامت، روشن‌بینی و بصیرت، آینده‌نگری و کیاست، وفاق گستری و محبت، نفاق ستیزی و مقاومت، مسجد محوری و هدایت، تلاش و مجاهدت، معاد باوری و کسب معیشت، تدبیر و مدیریت و ... نمی‌توان راه یافت، جز در سایه رهبری عالم و عادل خودساخته و خداباور، خداشناس و مردم‌شناس.

آری دانایی و توانایی و علم و اقتدار، هنگامی که دست‌به‌دست هم دهند، حقیقت «ما می‌توانیم» را به وجود می‌آورند و عملی می‌سازند و این زمانی قابل تحقق است که قیام قوم، بر اساس تدبیر رهبر دانشمند و توانمند شکل بگیرد و تداوم و سازندگی آن بر اساس رهنمودهای او گام‌به‌گام به پیش رود.

انقلاب اسلامی در پرتو وحی الهی و با تأسی به اسوه حسنه، یعنی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) و الگوگیری از «مدینه النبی» با همت والای امام خمینی (ره) شکل گرفت و تبدیل به یک نظام شد و با همت والای امام خامنه‌ای (مدظله) ادامه یافت.

این «شجره طیبه» به برگ و بار نشست. امروز با فضل و فیض الهی، پیام انقلاب و میوه‌های شیرین آن، کام میلیون‌ها انسان تشنه عدالت را شیرین ساخته و این آغاز کار است. «بگذار تا صبح دولتش بدمد/ کائن هنوز از نتایج سحر است».

همه این عظمت‌ها، شکوه‌ها و همه دستاوردهای انقلاب اسلامی، به یک نقطه اصلی و اساسی برمی‌گردد و آن این است که «ما می‌توانیم» و این باور را امام حکیم انقلاب در مزرعه اندیشه و جان این ملت کاشت و رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را آبیاری کرد و به بار نشاند.

با ذکر دو نمونه از سخنان امام بزرگوار و رهبری فرهیخته و عزیز، روزگار سخن را به پایان می‌بریم: امام راحل فرمود:

«رسول‌الله (ص) پایه سیاست را در دیانت گذاشته است. رسول‌الله (ص) تشکیل حکومت داده است، تشکیل مراکز سیاسی داده است. سیاستی که در صدر اسلام بود، یک سیاست جهانی بود، پیغمبر اسلام دستش را دراز کرده بود در اطراف عالم و عالم را داشت دعوت می‌کرد به اسلام و دعوت می‌کرد به سیاست اسلامی و حکومت تشکیل داد.»(1)

مقام معظم رهبری در ترسیم راه و خط امام و هنر رهبری آن عزیز سفر کرده، چنین فرموده‌اند: «ما امام را فقط برای افتخار کردن به نام او و کار او نمی‌خواهیم، امام را فقط مایه زینت جمهوری اسلامی نمی‌دانیم، بالاتر و مهم‌تر از اینها این است که امام ما را به راهی هدایت کرد، هدف‌هایی را برای ما تعریف کرد، شاخص‌هایی را در میانه راه به ما معرفی کرد تا راه را گم نکنیم. فقط در صورت پیمودن این راه است که ما می‌توانیم به حیات طیبه برسیم و طعم آن را بچشیم، یعنی می‌توانیم کابوس شب یعنی عدالت را تحقق ببخشیم، می‌توانیم به تحقیر شدن ملت‌های مسلمان خاتمه دهیم، می‌توانیم طمع قدرت‌های استکباری را قدرتمندانه- نه با تملق و اظهار ذلت- از خودمان قطع کنیم، می‌توانیم اخلاق و تقوا و ایمان را، هم در رفتار فردی خود و هم در برنامه‌های کلان کشور حاکم کنیم، می‌توانیم آزادی را که نعمت بزرگ خداست، با همهٔ برکاتی که در آن هست، به دست بیاوریم. این‌ها هدف‌های امام است، حرکت امام و انقلاب امام و نظامی که او معمار آن بود، برای تحقق این هدف‌ها به وجود آمده است. پس راه امام، راه ایمان و راه عدالت است و راه پیشرفت مادی و راه عزت است، ما پیمان بسته‌ایم این راه را ادامه دهیم و به توفیق الهی ادامه خواهیم داد.»(2)/9314/پ۲۰۰/ب۱

پی‌نوشت‌ها:

1- بیانات امام خمینی (ره) مورخه 15/10/1361.

2- بیانات رهبری مورخه 14/3/1384.

ارسال نظرات