۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۵۴۱۰۴۵
فضای مجازی، تهاجمی خاموش؛

والدین زمینه ساز حضور ایمن فرزندان در فضای مجازی باشند

امروزه فضای مجازی با توجه به عمر کوتاهی که دارد توانسته به خوبی بین نسل جوان و نوجوان جامعه و کانون خانواده ها جای خود را باز کرده و با غرق کردن آحاد مردم از گروه های سنی مختلف در دنیای مجازی آنها را از واقعیت های زندگی دور ساخته و با گسترش هجمه ها و آسیب های اجتماعی روح و روان جامعه را مختل و سلامت روانی جامعه را تهدید کرده است.
فضای مجازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، امروزه شاهد گسترش تکنولوژی و در دسترس بودن فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رشد تکنولوژی در جامعه هستیم، این پیشرفت امری مهم و ضروری است چون با توجه به پیشرفت در عرصه های مختلف پیشرفت تکنولوژی ضروری و لازم است، اما مدیریت صحیح و هوشیاری برای جلوگیری از به وجود آمدن اختلال در کارکردهای اجتماعی و خانواده ها باید مورد توجه قرار گیرد.

کودکان، نوجوانان و جوانان بیشترین وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند و بعضی مواقع شاید نظارت دائم و سخت گیری در نحوه استفاده فرزندان از فضای مجازی می تواند وظیفه ای چالش برانگیز شود و یا در تربیت فرزند مشکلاتی به وجود بیاید، بنا براین باید تعال حفظ شود.

فرزندان ایرانی امروزه از امکانات لازم برخوردار هستند و تمام وسایلی همچون رایانه شخصی، تلفن همراه هوشمند، تبلت و یا کنسول‌ بازی ‌های ویدئویی را در اختیار دارند، استفاده صحیح از این وسایل می تواند از دید آموزشی برای نسل نو سودمند باشد ولی کوچکترین غفلت و یا بی تجربگی و عدم آگاهی فرزندان فرصت آموزش را سلب و به وسیله ای برای به گمراهی کشاندن نوجوانان و جوانان می شود.

خانواده و جامعه با مدیریت صحیح و بهره مندی از فرصت ها باید فرزندان را هدایت کرده تا نسل نو بتوانند از فرصت های آموزشی اینترنت و فضای مجازی بهره مند شوند، بنا بر این فراهم ساختن زمینه لازم برای حضور ایمن فرزندان در فضای مجازی ضرورتی انکار ناپذیر است.

خطرات پیش روی فرزندان حاصل از فضای مجازی 

استفاده از فضای مجازی برای نسل جوان و نوجوان در گام نخست تجاوز به حریم خصوصی را به وجود می آورد و افراد با ارائه اطلاعات شخصی خود در فضایی که افراد زیادی به صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط هستند، این حریم را می شکند و به مرور زمان فرزندان ما در راستای دسترسی آسان به اینترنت و فضای مجازی به محتوای نامناسب برخی فیلم‌ها، تصاویر، مطالب و نوشته‌های غیر اخلاقی دسترسی پیدا می کنند که غفلت از این موارد در تربیت فرزند اثرگذار خواهد بود.

همه ما با توجه به جایگاه خود در خانواده و یا هر نهاد دیگری که در جامعه اسلامی و ایرانی بردوش داریم، موظف هستیم در تربیت فرزند، خواهر و برادر خود نقش آفرین باشیم و با بصیرت بخشی، آگاهی بخشی و معرفت افزایی زمینه حضور ایمن نسل نو را در فضای مجازی فراهم آوریم، در این راستا پدر، مادر، خواهر و برادر هر کدام می توانند الگوی نسل جوان و نوجوان باشند، در کنار کانون خانواده نهادهای آموزشی و فرهنگی به خوبی می توانند ایفای نقش کنند.

گام نخست برای مصون سازی نسل نو در برابر خطرات و تهدیدهای حاصل از آسیب های اجتماعی شناسایی این آسیب ها است، کانون خانواده باید فضایی امن برای تربیت، رشد و تعالی فرزند باشد و مادر به عنوان عنصر اصلی تربیت نسل نو باید در بصیر بودن فرزند خود به خوبی ایفای نقش کند و در کنار مادر معلمان باید در کنار تعلیم دانش آموزان از تربیت آنان غافل نشوند، چراکه در تربیت در محیط اجتماعی بخش اعظمی از شکل گیری شخصیت فرزندان این مرز و بوم را شکل می دهد.

شاید از دیگر گام های مهم و حیاتی در تربیت فرزند یاد گرفتن مسؤولیت پذیری و امانت داری است، فرزند ما از ابتدا باید بتواند هر مسؤولیتی که به او سپرده می شود به بهترین شکل انجام دهد چراکه این مهم موجب می شود راستگویی را تجربه و هرگز به سمت دروغ نروند.

چالش های فضای مجازی

امروزه فضای مجازی بخشی از زندگی خانواده ها درگیر خود کرده است، در کنار مفید بودن این فضاها نباید از آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی غافل شویم، نخستین آسیب فضای مجازی دور ساختن نسل جوان و نوجوان از دنیای واقعی آنان است و این امر در تربیت فرزند و انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خدشه وارد می کند.

نباید از این مهم غافل شد که رشد و بالندگی فرزندان ما نیازمند تفریح، مطالعه، بازی کردن و دیگر فعالیت های اجتماعی است فرزند ما برای رشد کردن و نقش آفرینی در زمینه هایی که استعداد دارد و با هوشیار بودن والدین باید زمینه رشد و پیشرفت آنان را فراهم ساخت و فرزند خود را از آسیب های فضای مجازی دور ساخت.

تقویت فعالیت فرهنگی راه حل مقالبه با چالش های فضای مجازی است

توسعه و تقویت فعالیت های فرهنگی را بهترین راهکار مقابله با هجمه های فرهنگی می توان عنوان کرد، تحقق این مهم آسیب های فرهنگی و اجتماعی را به حداقل خواهد رساند و اینجا می طلبد که نهادهای فرهنگی و آموزشی در کنار کانون تربیتی خانواده در راستای تربیت صحیح نسل نو و ارائه آموزش های لازم برای مقابله و ایستادگی در برابر آسیب ها را جدی تر بگیرند.

در کنار آموزش دادن نحوه صحیح از اینترنت و حضور در فضای مجازی، باید ابتدا به فرزند خود اعتماد نفس، مشورت با خانواده، عدم اعتماد کردن به بیگانه و قدرت نه گفتن را بیاموزیم، شاید این همه آنچه که برای حضور ایمن فرزند در فضای مجازی، شبکه ها و یا محیط اجتماعی نباشد ولی در مرحله نخست ایمن سازی نسل نو می تواند مؤثر باشد.

پرسه زدن نسل جوان و نوجوان در شبکه های اجتماعی از مهم ترین دغدغه های خانواده ها و جامعه اسلامی است، شاید برخی از مردم و یا کارشناسان این گفته را با عنوان اعتیاد اینترنتی تعریف کنند و بی توجهی به حضور فرزندان در فضای مجازی موجب می شود که نسل جوان و نوجوان ما از مؤلفه های دینی، تربیتی وفرهنگی دور شوند.

ضربه زدن به هویت، باور و اعتقادات نسل جوان و نوجوان دیگر آسیبی جدی حاصل از غفلت در برابر آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است، برای حفظ باور، اعتقادات و هویت فرزندان خود باید دغدغه داشته باشیم، دغدغه فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، دغدغه ای که همه مردم، خانواده ها و مسؤولان و متولیان فرهنگی در کاهش آن سهیم هستند.

سلامت روانی جامعه در گرو خنثی کردن هجمه های فرهنگی

حفظ سلامت روحی و روانی جامعه نیازمند تربیت صحیح و دینی فرزندان و ورود همراه با بصیرت آنان به جامعه است، نباید از این امر غافل شد که ارتباط و استفاده افراطی از فضای مجازی سلامت روانی جامعه را تهدید می کند، با تقویت روابط اجتماعی سالم و روشنگری بین نسل نوجوان و جوان در برابر آسیب های اجتماعی می توان جلوی تهدیدهای فضای مجازی و سایبری گرفته شود.

دیگر آسیب جدی استفاده بیش از حد و غرق شدن در فضای مجازی ایجاد افسردگی، پوچ گرایی و کاهش روابط اجتماعی بین نسل نو است، کم شدن اعتماد به بزرگ ترها به ویژه والدین، افزایش مشاجره و درگیری در کانون خانواده ها و رواج بی حرمتی از جمله مواردی است که در سایه غرق شدن در دنیای مجازی حاصل می شود.

حفظ کانون خانواده و سلامت ان در دنیای امروز از اهمیت فراوانی برخوردار است، چراکه خانواده کانون تربیت فرزند است، از مهم ترین اهداف دشمن در جبهه جنگ نرم ضربه زدن به بنیان خانواده و فروپاشی این کانون است، سرد شدن روابط در کانون خانواده ها، افزایش آمار طلاق، نارضایتی کودکان، نوجوانان و جوانان از شرایط فعلی خود در خانواده و جامعه، رواج بی بندو باری، و شکست های پی در پی جوانان در زندگی فردی و اجتماعی را می توان از دیگر عواملی عنوان کرد که نتیجه بی توجهی به آسیب های هجمه های فرهنگی است.

تقویت باورهای دینی راهکار مقابله با آسیب های اجتماعی

راهکارهای مقابله با آسیب ها و تهدیدهای حاصل از فضای مجازی را می توان تقویت باورهای دینی و نهادینه سازی ارزشها، تلاش در جهت تربیت دینی فرزند، بیشترین وقت در کانون خانواده ها را کنار فرزندان خود گذراندن و حفظ ارتباط صمیمی و پر کردن اوقات بیکاری و و فراغت فرزندان با استفاده از آموزش، ورزش و مهارت آموزی است.

اگر فرزندان ما برایمان مهم هستند، باید برای آنان سرمایه گذاری کرد، سرمایه گذاری فرهنگی در کنار سرمایه گذاری های اقتصادی و تربیتی چراکه تربیت دینی لازمه رشد و ارتقا فرهنگ دینی است، سرمایه گذاری برای رشد و بالندگی فرزندان ایران زمین نشان از داشتن دغدغه فرهنگی و داشتن تعصب نسبت به آینده کشور است، آینده ای که به دست فرزندان امروز ایران اسلامی ساخته می شود.

نتیجه:

تربیت صحیح فرزندان در جامعه امروز و بصیر بودن در برابر هجمه های فرهنگی دشمن درسی برای نسل آینده خواهد بود، نگرانی امروز ما از هوشیاری و ایستادگی در برابر هجمه های فرهنگی موجب تربیت نسلی نو می شود که با الگو گرفتن از جوانان دوران جنگ سخت، امروز با اسلحه ایمان، تقوا، بصیرت، پیروی از مکتب اهل بیت(ع) و سبک زندگی اسلامی در جبهه جنگ نرم قد اعلم می کنند و جلوی هجمه های فرهنگی دشمن ایستادگی خواهند کرد به شرطی که والدین و مسؤولان از وظایف خود غافل نشوند.

نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی و ارتقای باور و اعتقادات دینی نسل نو موجب تحکیم بخشی کانون خانواده ها شده و اعتقادات و هویت نسل جوان و نوجوان را در برابر آسیب های اجتماعی و روحی روانی مصون می دارد./9459/ی703/ب1

ارسال نظرات