۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۴۰۹۸۸
در قم برگزار شد؛

رونمایی از آثار کلان طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه

آیین معرفی و بررسی کلان طرح اندیشه‌نامه متکلمان و رونمایی از آثار منتشر شده، با حضور حجت الاسلام والمسلمین لک زایی و محققان علم کلام در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.
آثار کلان طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با روز بزرگداشت شیخ مفید، امروز، آیین معرفی و بررسی کلان طرح اندیشه‌نامه متکلمان  امامیه و رونمایی از آثار منتشر شده، با حضور حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت،  دکتر ابراهیم علیپور، مدیر پژوهشکده کلام و فلسفه و همچنین اساتید و محققان حوزه علمیه در سالن جلسات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.   

در ابتدای این نشست، دکتر علیزاده، درباره کلان طرح اندیشه‌نامه متکلمان گفت: تاکنون در عرصه تاریخ کلام شیعه طرحی مناسبی ارائه نشده است، از این رو پژوهشکده فلسفه و کلام، طرح کلان طرح اندیشه نامه متکلمان را از سال 82 در دستور کار خود قرار داد و امروز شاهد رونمایی از هشت جلد از آثار آن هستیم.

مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام درباره اهداف این کلان طرح ابراز کرد: مهم‌ترین هدف در این کلان طرح بازخوانی، بازسازی و روزآمدسازی کلام شیعه بوده است.

علیزاده درباره برگزاری همایش‌های فلسفه و کلام گفت: به همت پژوهشکده فلسفه و کلام در سال 89 نخستین همایش نفس و بدن با حضور 23 تن از اساتید فلسفه مطرح جهان برگزار شد و همچنین در سال آینده سه همایش با عنوان‌های جاودانگی اسلام و نفس و بدن، علم اسلامی و کاربست‌های آن در نظام کشور و تصوف؛ شاخصه و نقدها برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نسب به بیان ضرورت تدوین طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه پرداخت و افزود: امروز نوسازی و کاربردی کردن کلام امامیه و اصلاح فکر شیعی و مقابله با همجمه‌ها بر عقاید اسلامی در گرو فهم درست از پیشینه تاریخ متکلمان و میراث کلام شیعه است.

مدیر بنیاد امامت ابراز کرد: طرح‌ها و ایده‌های بسیاری درباره کلان طرح اندیشه‌نامه متکلمان در پژوهشکده فلسفه و کلام مطرح و ارائه شد و اکنون طرح‌هایی وجود دارد که محقق مناسب برای این طرح‌ها پیدا نکردیم.

ناظر علمی طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه بیان کرد: در این کلان طرح 80 شخصیت برجسته کلامی در تاریخ امامیه شناسایی شده و در آن به تأثیر گذاری هر کدام از آنها در مقاطع مختلف تاریخی پرداخته می‌شود.  

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به مشکلات پیش روی کلان طرح‌ها، ابراز داشت: محققان متخصص در رشته کلام که تاریخ فهم بوده و با تحلیل تاریخی آشنایی داشته باشند، بسیار اندک هستند و آنهایی که نیز وجود دارند تمرکز و زمان کافی را برای پژوهش در این طرح ندارند.

وی با اینکه فرهنگ کارگروهی و جمعی در انجام کلان طرح‌ها وجود ندارد، گفت: در کار جمعی باید استاد مشاور در کنار پژوهشگر قرار گیرد و به او مشاوره و راهنمایی دقیق بدهد و دلسوزانه طرح او را پیگیری کند.

مدیر بنیاد امامت در ادامه خواستار همکاری محققان و اساتید برای به سرانجام رساندن این کلان طرح شد و گفت: بیش از نیمی از راه در این کلان طرح باقی مانده است و  برای پیشبرد آن به همکاری محققان زبردست، استادان و مشاوران دلسوز نیازمندیم.

در ادامه این نشست، حجج الاسلام جبرئیلی، شریعتمداری، رضایی نسب و دکتر جاودان به نقد و بررسی آثار منتشر شده طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه پرداختند.

اسلام‌سازی علوم انسانی در گرو توانمندسازی علوم اسلامی

در پایان این جلسه حجت الاسلام نجف لک زایی ضمن گرامیداشت سالروز بزرگداشت شیخ مفید گفت: از استادان و پژوهشگران برای طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه تلاش‌ها و زحمات بسیاری کشیده‌اند، قدرانی می‌کنم.

وی مسیر اسلام‌سازی علوم انسانی را در گرو توانمندسازی علوم اسلامی دانست و گفت: توانمندسازی علوم اسلامی در گرو توانمندسازی تمام علوم اسلامی همچون فقه، کلام، اخلاق، تفسیر و تاریخ اسلام است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه علم کلام دارای هویت سیاسی است، گفت: امیدوارم در ادامه طرح کلان اندیشه‌نامه متکلمان شیعه به مباحث مضاعف علم کلام همچون کلام سیاسی و شاخه های دیگر آن توجه شود.

در پایان این نشست از هشت اثر از کلان طرح متکلمان شیعه با نام‌های: شیخ صدوق، نوبختیان، سید مرتضی، هشام بن ملک، زید بن علی، مؤمن الطاق و ابن قبه رازی رونمایی شد.  

گفتنی است، به زودی گزارشی تفصیلی این نشست در خبرگزاری رسا منتشر می‌شود./۹۹۸/پ۲۰۲/ش

 

 

ارسال نظرات