۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۵۴۰۹۶۶
آیت الله جوادی آملی:

حضور مردم در صحنه دین را زنده نگه می دارد/ تمسک به قرآن و عترت راه حل مشکلات جامعه

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: تا مردم در صحنه‌اند دین زنده است اما در غیر این صورت حتی با رهبری امیرمؤمنان پیروزی حاصل نخواهد شد.
آیت الله جوادی ‌آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در جلسه اخلاق عمومی که ظهر امروز در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به نامه 69 نهج البلاغه، گفت: در این نامه امیرمؤمنان(ع) به جناب حارث بن عبدالله همدانی مواردی را فرمودند که یکی از آنها «تمسک به ریسمان الهی» است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: تمسک و اعتصام به ریسمان الهی زمانی مشکلات را حل می کند که وصل به درگاه ایزدی باشد؛ خداوند قرآن کریم را میان بشریت آویخته است به گونه ای که طرف بالای آن در ید او و دامنه اش در دسترس ما است؛ اگر به این حبل متین متمسک شویم هم درجات معنوی مان بالا می رود و هم از سقوط ما جلوگیری می کند.

وی با بیان فرازی از نامه 69 نهج البلاغه«وَلاَ تُضَيِّعَنَّ نِعْمَةً مِنْ نِعَمِ اللهِ عِنْدَکَ» اظهار داشت: یکی از نعمت های الهی استعداد است و انسان نباید آن را با خواندن قصه‌ها و داستان های غیر علمی تباه کند، چراکه ذهنی که به دریافت مطالب غیر برهانی عادت کند، به یقین توانایی درک علوم حقیقی را از دست می دهد؛ در سیره علمای بزرگ و بخش هایی از این نامه آمده است که طالب علم اگر خواست برای ایجاد تنوع از محل تحصیل دقایقی را بیرون باشد، باید یا به بازار کتاب فروشی برود؛ این کار برای این است که طالب علم چه حوزوی و چه دانشگاهی همواره از علم غافل نشده و درس جهاد بگیرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به فراز «وَاعْلَمْ أَنَّ أَفْضَلَ الْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُهُمْ تَقْدِمَةً مِنْ نَفْسِهِ وَأَهْلِهِ وَمَالِهِ» نامه یاد شده عنوان کرد: انسان در مسائل اخلاقی باید ابتدا خود و اهل خودش را بر دیگران مقدم دارد و در مسائل مالی و انفاق دیگران را بر خود مقدم کند؛ اگر انسان اموال خود را برای دیگران به ارث بگذارد و دیگران از اموال او خیرات بدهند، ثواب این کار دیگر به صاحب اموال نخواهد رسید، بلکه به ورثه می رسد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان بخشی دیگر از نامه 69 نهج البلاغه ابراز داشت: انسان چه حوزوی باشد و چه دانشگاهی، باید در انتخاب دوست دقت کند، چراکه دوست در انسان بسیار اثر می گذارد و اگر شخص دوست سست اراده داشته باشد، انگیزه هایش از بین می رود؛ علاوه بر این شخص را از روی دوستانش می شناسند، بنابراین هرچه دوست نیکوتر باشد، وجهه شخص بهتر نمایان می شود؛ انسان باید از نا اهلان فاصله بگیرد و با دوستان خداوند که همان صابران، متقیان و غیره هستند، دوستی بورزد.

وی به فراز «وَاسْکُنِ الْأَمْصَارَ الْعِظَامَ فَإِنَّهَا جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ» از نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: این بدان معنا نیست که روستاها را ویران کنیم و جاهای بزرگ تر زندگی کنیم، بلکه باید روستاها را آباد کرد تا اقتصاد کشور رونق پیدا کند؛ مراد از اسکان در مکان های بزرگ این است که چون اجتماع مسلمانان در آنجا وجود داشته و مردم در صحنه حاضر هستند، این حضور سبب برپایی دین می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: تا مردم در صحنه‌اند دین زنده است، اگر مردم در صحنه حضور نداشته باشند، حتی اگر امیرمؤمنان(ع) رهبر باشند، باز هم پیروزی حاصل نخواهد شد.

وی با اشاره به بخشی دیگر از این نامه، بیان کرد: در این نامه دستور به تعظیم نام خداوند داده شده است، بنابراین انسان برای اینکه عمرش به حلال بگذرد و بیراهه نرود باید همواره قبل از کارهایش نام خداوند را ذکر کند و این کار برای این است که به ما بفهماند در زندگی به کارهای واجب و مستحب مشغول باشیم و همواره اموری را انجام دهیم که از بردن نام خداوند خجالت نکشیم.

وی اضافه کرد: در روایات آمده است که در امور دنیوی باید پایین تر از خود و در امور اخروی همیشه باید بالاتر از خود را بنگریم؛ این امر سبب ترقی در معنویت و قناعت در امور دنیوی می شود؛ باید خودمان را در محضر خداوند که حقیقت بسیط و بیکران است، ببینیم و بدانیم که همه موجودات عالم هستی، آینه و نشانه وجود خداوند متعال است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان فراز «و أکثر ذکر الموت»، اضافه کرد: برخی خیال می کنند که مرگ پوسیدن است، اما در واقع باید گفت که مرگ از پوسته خارج شدن است؛ اگر انسان نسبت به مرگ اینچنین نگاهی داشته باشد، مرگ برایش بهترین عامل نشاط و پویایی می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فراز «وَاحْذَرِ الْغَضَبَ» گفت: امروزه بیشتر طلاق‌ها برای این است که افراد مغرور و خودخواه هستند؛ در روایات آمده است که خانه ای که با طلاق ویران شده است به آسانی آباد نمی شود، چراکه زوجین که از همدیگر جدا شده اند، عمری را با افسردگی زندگی می کنند.

وی در پایان با بیان اینکه «عصبانیت، سرباز بزرگی از سربازان شیطان است»، اظهار داشت: بهترین راه حفظ خانواده «دوستی عاقلانه» و «مودت مهربانانه» است./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات