۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۵۳۹۳۵۴
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

علامه جعفری آشنا به مقتضیات زمان بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که نظرات علامه جعفری بدیع و قابل تأمل است، گفت: علامه جعفری به دنبال تأمین نیازهای فکری جوانان بود.
مهدی گلشنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دکتر مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در کنگره بزرگداشت علامه جعفری که در تبریز برگزار می شود، اظهار داشت: علامه جعفری آفاق را می دید و همواره از زمان خود جلوتر بود.

وی افزود: علامه طباطبایی ده‌ها سال گذشته حرکتی را آغاز کرد که بعدها منجر به مطالعات گسترده فلسفی در حوزه های علمیه شد، علامه جعفری نیز اعتقاد داشت که فقه و اصول کافی نیست و تخصصی شدن ابواب فقهی را مورد تأکید قرار داد، از سوی دیگر وارد مباحث فلسفی شد که تا آن زمان کسی وارد آن نشده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که نظرات علامه جعفری بدیع و قابل تأمل است، خاطرنشان کرد: علامه جعفری به دنبال تأمین نیازهای فکری جوانان بود، متأسفانه امروز کمتر کسی به این مسأله توجه دارد که هم اساتید دانشگاه و هم حوزه مقصر در مسائل فرهنگی نامطلوب در فضای دانشگاهی کشور هستند.

این چهره برگزیده علمی کشور افزود: مسائلی که امروز برای نسل جوان دغدغه بوده؛ مورد غفلت قرار گرفته است. فرهنگ ما در حال خدشه‌دار شدن است، رهبر انقلاب بارها نسبت به مسأله نفوذ هشدار داده اند، انحرافات بسیار واضحی در دانشگاه ها قابل مشاهده است، که متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز غافل از این انحرافات است.

گلشنی با بیان این‌که متأسفانه اندیشه پوزتویستی در دانشگاه های کشور حاکم شده است، گفت: علامه جعفری در آن دوران با شناخت دقیق از زمان آکاه به نفوذ اندیشه های التقاطی و انحرافی در دانشگاه ها شد و نسبت بدان هشدارهای لازم را ارایه کرد، برخی مناظرات استاد نیز در این راستا بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که هنوز عده‎‌ای با فلسفه در حال جنگ هستند، افزود: چرا نباید حوزه های علمیه کشور همانند برخی دانشگاه‌های غربی وارد مباحث فلسفی عمیق شوند و مناظرات علمی با اندیشمندان مختلف داشته باشتد تا اندیشه اسلامی را به اثبات برسانند.

وی با بیان این‌که علامه جعفری جلسات متعدد با پرفسور حسابی داشته است، تصریح کرد: علامه سراغ سؤالات تاثیرگذار رفت، اهمیت متافیزیک را جویا بود و بر اثربخشی این مباحث در فلسفه سخن به میان آورد. علامه نه سراغ فلسفه صدرایی و نه غربی رفت، مکتب خاصی داشت که منحصر به خود بود.

گفتنی است، کنگره بزرگداشت علامه جعغری طی امروز و فردا با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه در مصلای اعظام امام خمینی(ره) تبریز و دانشگاه هنر اسلامی برگزار می شود./935/پ202/ب1

ارسال نظرات