۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۵۳۸۹۲۱
دبير جامعه روحانيت كاشان:

یاری دین سبب دست یابی به سعادت دنیوی و اخروی می شود

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: خداوند نيازي به كمك بندگانش ندارد و اگر اصرار بر حضور در جهاد في سبيل الله و ياري پيامبرش دارد براي اين است كه بندگانش فرصت داده باشد تا از اين راه به سعادت برسند.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره)  در ادامه در تفسيرسوره مباركه توبه گفت: در آيات گذشته و در اواخر عمر پيامبراكرم(ص) وضعيت مسلمانان به گونه اي شده بود كه خيلي آمادگي براي جهاد في سبيل الله نداشتند.

وي افزود: خداوند در آيه 39 سوره توبه مسلمانان را تهديد كرد اگر در جنگ شركت نكنند آنها را عذاب خواهد كرد و بحث اصلي اين آيه اين است كه خداوند نيازي به كمك و ياري شما ندارد و اگر از شما مي خواهد به پيامبر ياري كنيد براي اين است كه شما به ثواب آن برسيد و اين درحالي است كه خداوند قادر و توانا است و به تنهايي توان نابودي دشمنان پيامبر را دارد و پيامبر را در همه زمينه ها ياري كند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه حضور در جنگ و ياري رسانيدن به دين خدا توفيق و سعادتي است كه براي هركسي فراهم نمي شود، گفت: خداوند نيازي به كمك بندگانش ندارد و اگر اصرار بر حضور در جهاد في سبيل الله و ياري پيامبرش دارد براي اين است كه به  بندگانش فرصت داده باشد تا از اين راه به سعادت برسند.

وي، همچنين با بيان اينكه، كمك به زلزله زدگان و هم نوع فرصتي است كه براي هركسي فراهم نمي شود، گفت: كمك كنندگان به زلزله زدگان نيز  قبل از اينكه كمك هاي مردمي به زلزله زدگان برسد، مردم نوع دوست و خير ثواب آن را دريافت مي كنند.

به گفته وي، كمك به هم نوع و يا كمك به دين خدا فرصتي است كه براي هركسي فراهم نمي شود و آنهايي كه چنين توفيقي نصيب شان مي شود از ثواب آن نيز بهره مي شوند، از اين رو خداوند در آيه 40 سوره توبه مي فرمايد ‹‹إِلاَّ تَنْصُرُوهُ›› اگر شما پيامبر را ياري نكنيد هيچ اتفاقي رخ نخواهد داد ‹‹فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ›› و خداوند پيامبر را ياري خواهد كرد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در آيات سوره مباركه آل عمران مي فرمايد، شما در جنگ شركت ‌كنيد، اما نصرت و ياري و پيروزي در جنگ در اختيار خدا است و اگر نياز باشد خداوند ملائكه الله را براي ياري شما خواهد فرستاد، اما اين را هم بدانيد ‹‹مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ‌‹‹ اگر خدا كمك كند پيروز خواهيد شد، اما اگر خدا كمك نكند هزاران نفر هم كه باشيد پيروز نخواهيد شد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: اين آيه به هجرت پيامبر اكرم اشاره كرده است كه پيامبراكرم(ص) در 40 سالگي در مكه به نبوت رسيد و بعد از اينكه  13 سال در مكه نبوت داشت در سن 53 سالگي هجرت كرد و طي اين 13 سال برخي از مردم مكه كه به پيامبر ايمان آورده بودند از برده ها و افراد ضعيف به لحاظ اجتماعي و اقتصادي بودند، اما برخي ديگر افراد صاحب منصب و ثروتمند بودند كه تعداد اين افراد زياد نبود.

وي افزود: از سوي ديگر مشركين تلاش زيادي كردند تا پيامبر را ساكت كنند اما موفق نشدند و در نهايت تصميم به كشتن پيامبر گرفتند و شبي كه قرار بود پيامبر را به قتل برسانند، پيامبر اكرم(ص) از طريق وحي آگاه شد و به جاي خود اميرمومنان(ع) را قرار داد و زماني هم كه پيامبر در غار بود بدون اينكه مسلمانان كمكي كرده باشند، خداوند او را با يك تارعنكبوت حفظ كرد.

 دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: اگر مسلمانان  پيامبر و دين خدا را ياري نكنند هيچ اتفاقي نخواهد افتاد و اگر خدا بخواهد پيامبر خودش را با يك تار عنكبوت نجات مي دهد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در اين آيه مي فرمايد ‹‹إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ›› اگر شما پيامبر را ياري نكنيد خداوند او را ياري كرد آن هم زماني  كه ‹‹إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا››  كفار پيامبر را از مكه خارج كردند ‹‹ثَانِيَ اثْنَيْنِ›› پيامبر تنها نبود بلكه دو نفر بودند ‹‹إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ›› زماني كه آن دو نفر داخل غار بودند ‹‹إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ›› پيامبر به كسي كه همراه اش بود گفت محزون نباش ‹‹إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا›› كه خداوند با ما است.

وي افزود: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ›› آرامش را بر او نازل كرديم  ‹‹وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا›› و او را به وسيله سربازي كه او را نمي ديدند ياري كرديم ‹‹وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ›› و خداوند سخن و گفتار و منطق كفار را پايين قرارداد ‹‹وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا›› چرا كه  سخن خدا و منطق خدا و فكر خداوند بالا است و ‹‹وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ››  مقتدر و شكست ناپذير است و هركاري را براساس را انجام مي دهد./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات