۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۵۳۸۷۹۲
کارشناس فرهنگی تأکید کرد؛

کتابخوانی نبض حیات فرهنگی یک جامعه

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش گفت: مطالعه کتاب، مقدمه ای برای قدم نهادن در مسیر کسب علم و انسانیت است.
مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش

حجت الاسلام محسن تقی زاده مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، بیان کرد: مطالعه کتاب، مقدمه ای برای قدم نهادن در مسیر کسب علم و انسانیت است.

 عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی در کشور

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش با بیان این نکته که یکی از عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی در کشور قیمت بالای کتاب است، اظهار داشت: به گفته ری داگلاس بردبری، برای نابود کردن یک فرهنگ نیازی نیست که کتاب ها را سوزاند، کافی است که کاری بکنیم تا مردم آن ها را نخوانند، امروزه در کشور ایران افرادی با کاهش انگیزه مردم، مانع از کتابخوانی آنها می شوند. 

حجت الاسلام  تقی زاده ادامه داد: بالاترین آمار شمارگان کتاب متعلق به یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که به طور متوسط ۱۱ هزار تیراژ کتاب داشتیم و این میزان در سال ۹۲، به زیر سه هزار تنزل پیدا کرده است.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش افزود: تنها کتابی که در سال های اخیر رشد بالا و فزاینده ای داشته، کتاب ۱۱۰ صفحه ای " تمامی آن چه که مردان در باب زنان می دانند" نوشته عبدل اسمیت است که خیالی بوده و در ۲۸ نوبت به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام  تقی زاده اضافه کرد: کتاب مذکور دارای یک صفحه مقدمه و ۱۰۹ صفحه خالی بوده و در صفحه آخر آن " آن چه که مردان در باب زنان می دانند را با یکدیگر خواندیم." نوشته شده است.

وی اظهار داشت: امروزه دقت به بحث محتوا در کتاب ها کمرنگ شده است، کتب موجود محققانه نبوده و بیشتر آن ها با استفاده و بهره برداری از مطالب موجود در اینترنت نوشته می شوند.

ضرورت گسترش انگیزه کتابخوانی

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش با بیان اینکه امروزه باید انگیزه خواندن کتاب در مردم افزایش یابد، گفت: محتوای کتب باید روز به روز غنی تر شوند تا انگیزه کتابخوانی در کشور گسترش یابد.

حجت الاسلام  تقی زاده با اشاره به این نکته که در کشور انگلستان برای شخصیت خیالی ای همچون رابین هود که در نقش یک راهزن بوده، کتب زیادی نوشته شده و او را به یک سمبل مبارزه با بی عدالتی تبدیل کرده اند، بیان کرد: تاریخ ایران سرشار از چهره ها، سطوره های حماسی و تاریخی و شهدایی است که دارای آرمان ها و اهداف والایی بوده اند اما فردی در رابطه با نگارش سرگذشت آن ها اقدامی انجام نداده است.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش  با بیان اینکه هر کتابی نمی تواند به عمق و غنای فرهنگ جامعه منتهی شود، اظهار داشت: کتاب هایی که با استفاده و بهره گیری از قرآن و روایات اهل بیت(ع) نوشته می شوند، هدایت کننده مردم جامعه  بوده و راه سعادت را به آنان نشان خواهند داد./842/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات