۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۵۳۸۵۱۰
آیت الله جوادی آملی:

مؤمنان همواره از خداوند توفیق تحمل و حمل علوم اولیای الهی را خواستار شوند

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه راه هدایت شدن برای همگان باز است، گفت: تنها عالم حوزه و یا دانشگاه شدن کافی نیست، بلکه باید از محضر معصومین(ع) بخواهیم تا توفیق حمل علم نورانی خودشان را به ما عطا کنند.
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که امشب در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، ضمن تسلیت گویی به مناسبت زلزله اخیر در غرب کشور، با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) شاگرد لدنی خداوند متعال است، گفت: خداوند در قرآن کریم، ایشان را از صدر تا ساقه معرفی می کند و به ما می فهماند که ما ناظر بخش رسالت رسول اکرم(ص) قرار داریم و بخش بالادستی رسالت ایشان در دسترس ما نیست.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه قرآن کریم شناسنامه پیامبر اکرم(ص) است، اظهار داشت: اگر پیامبر اکرم(ص) بخواهد به صورت کتابی مجسم شوند، به صورت قرآن کریم در خواهند آمد و همین طور قرآن کریم اگر بخواهد به صورت آدمی مجسم شود، به صورت پیامبر اکرم(ص) در خواهند آمد.

وی با اشاره به اینکه رسول اکرم(ص) رحمت عالمیان هستند، عنوان کرد: حوزه رسالت ایشان نیز در همه عوالم حکم فرمایی می کند؛ یعنی در زندگی دنیوی بشریت نقش هدایت، در برزخ نقش شفاعت و در قیامت و بهشت نیز نقش شفاعت در ترفیع درجات مؤمنان را بر عهده دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: مراد از «نزول قرآن»، تجلی و آویختن آن در زمین است؛ یعنی قرآن کریم بسان باران به زمین انداخته نشده، بلکه همچون ریسمانی به زمین آویخته شده است تا بشریت بدان چنگ بزنند و هدایت شوند؛ باید بدانیم که این ریسمان در ید خداوند قرار دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: ولایت، امامت و عترت نیز همچون قرآن کریم بسان ریسمان الهی است که در کنار قرآن کریم نقش هدایت بشریت را بر عهده دارد.

وی ابراز داشت: قرآن کریم همانند لیوانی است که نیمی از آن دیده می شود و نیمی دیگر از آن در معرض دید نیست؛ بخش دیده شده آن همین بخش عربی مبین است و بخشی که دیده نمی شود، بخش «علی حکیم» است؛ پیامبر اکرم(ص) چون شاگرد لدنی خداوند هستند، هر دو بخش را فراگرفته اند و باید به ایشان متمسک شویم تا نور هدایت را دریابیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کرد: علت اینکه قرآن کریم به زبان عربی نازل شده، این است که عربی زبانی بین المللی است و می توان معنا و مفهوم را در این زبان به راحتی ترجمه کرد، اما زبان فارسی این قابلیت را ندارد چرا که در زبان فارسی میان مذکر و مؤنث، مثنی و جمع و مواردی از این دست تفاوتی وجود ندارد.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به شبهه «آیا الفاظ و معانی قرآن کریم از خداوند صادر شده یا از پیامبر اکرم(ص)؟» گفت: بهترین مرجع برای پاسخ دادن به این سؤال قرآن کریم است؛ با توجه به آیات این کتاب نورانی همچون آیه 19 سوره انعام، آیه 27 سوره کهف، آیه 3 سوره زخرف و غیره به وضوح در می یابیم که الفاظ و معانی قرآن کریم از سوی خداوند صادر شده است و پیامبر اکرم(ص) این کتاب نورانی را بر اثر ارتباطات وحیانی تألیف نکرده اند.

وی در ادامه با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره «محتملٌ لِعِلمِکُم»، اظهار داشت: مؤمنان باید همواره از خداوند توفیق تحمل و حمل علوم اولیای الهی را خواستار شوند؛ این ننگ است که شخصی بگوید «فارغ التحصیل شده ام»، چون این جمله یعنی انسان باقی عمر خود را چیزی از علم نمی آموزد؛ به بیان دیگر انسان اگر علم آموزی را رها کند، لحظه به لحظه عمر خویش را از دست می دهد، اما در قبال آن چیزی به دست نمی آورد و این خسران است؛ بنابراین باید به پیروی از سیره بزرگان و علمای دین، همه عمر خود را تا جایی که می توانیم صرف درس خواندن و مباحثه کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان با بیان اینکه راه هدایت شدن برای همگان باز است، عنوان کرد: تنها عالم حوزه و یا دانشگاه شدن کافی نیست، بلکه باید از محضر معصومین(ع) بخواهیم تا توفیق حمل علم نورانی خودشان را به ما عطا کنند./841/۲۰۲/ح

ارسال نظرات