۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۵۳۸۴۷۹
امام جمعه تبریز:

جهت‌دهی به نیات واقفان مورد توجه قرار گیرد

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خواستار جهت‌دهی به نیات واقفان با توجه به شرایط و نیازهای روز جامعه شد و گفت: برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، تنظیم امور فرهنگی و حتی برطرف شدن محرومیت می توان نیت‌های به‌روز در زمینه وقف داشت.
آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر امروز در دیدار کارکنان اوقاف و امور خیریه استان که به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف ترتیب یافت، اظهار داشت: سنت حسنه وقف یکی از ارزشمندترین تدابیر اسلامی برای رفع مشکلات و کمبودهای جامعه است.

وی با بیان این‌که برکات ارزشمند نیات واقفان خیراندیش در صدها سال پیش امروز نیز جاری است، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته موقوفاتی بزرگ و ارزشمند برای آیندگان به یادگار مانده است؛ نشان از عمق اعتقادات دینی مردم آن روزگار نسبت به احکام و ارزش های الهی دارد، امروز نیز این روند باید تداوم داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم وقف را از افتخارات دین مبین اسلام دانست و با تأکید بر این‌که در دیگر ادیان الهی نیز موضوع وقف با عناوین دیگر مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: در قرآن کریم به طور غیرمستقیم و در سیره‏ پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و ائمه اظهار(ع) به صورت مستقیم بر عمل به این سنت حسنه تأکید شده است.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که وقف منشاء بسیاری از امور خیر و حسنه در جامعه بوده است، افزود: امروزه در سایه وقف هزاران محفل مذهبی، اطعام نیازمندان، رسیدگی به ایتام، تحصیل افارد بی بضاعت، سفر محرومان به عتبات عالیات، کارهای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی و صدها امر خیر دیگر صورت می گیرد.

وی با تأکید بر احیای موقوفات تصرف یا تخریب شده گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان اوقاف احیای موقوفات است؛ در این زمینه دستگاه قضایی نیز باید عامل به احکام دینی باشد، در هر شرایطی باید عمل به نیت واقف عمل شود، از سوی برای جلب اعتماد و اطمینان مردم حفظ و حراست از موقوفات نباید مورد غفلت قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی وقف را یکی از برترین مظاهر احسان و نیکوکاری به مردم و از ضروریات جامعه در عصر حاضر دانست و گفت: عمل به وقف مهمترین راه گسترش فرهنگ وقف است، متولیان موقوفات می‏توانند با یک برنامه‏ریزی صحیح و رویکرد اصولی در جهت‏دهی افکار عمومی به فرهنگ وقف مؤثر باشند.

وی خواستار جهت‌دهی به نیات واقفان با توجه به شرایط و نیازهای روز جامعه شد و افزود: برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، رفع محرومیت‏های مادی و معنوی، تنظیم امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و حتی برطرف شدن محرومیت در مناطق مختلف کشور می توان نیت‌های به‌روز در زمینه وقف داشت.

همچنین حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در سخنانی به ارایه گزارشی از فعالیت های این مرکز پرداخت و اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون 50 وقف جدید به ثبت رسیده است، ضمن این‌که به صورت جدی برای سنددار کردن تمامی موقوفات وارد عمل شده ایم./935/پ202/ب1

ارسال نظرات