۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۵۳۵۸۹۰
استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان:

تقوا کلید استقامت و یکرنگی است

حجت الاسلام کمالی با شرح خطبه ۲۳۰ نهج البلاغه گفت: امیر مؤمنان تقوا را کلید استقامت و یکرنگی معرفی کرده و راه رسیدن به قول و رفتار صواب تقوا است
حجت الاسلام منصور کمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان حجت الاسلام منصور کمالی استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان شب گذشته در سالن بقیة الله این شهر با آغاز شرح خطبه 230 نهج البلاغه گفت: حضرت همان ابتدا از تقوا شروع کرده و هفت ویژگی برای آن معرفی می کند؛ امیر مؤمنان تقوای الهی و ترس از خدا را «مفتاح السداد» معرفی کرده که در ترجمه مرحوم دشتی اشاره شده کلید هر در بسته ای است و همچنین یکی دیگر از مترجمان این کلمه را کلید رستگاری و هدایت معرفی کرده اما در لغت «سداد» به معنای دیگری آمده است.

وی ادامه داد: کلمه سداد در عبارات دیگر نهج البلاغه هم به کار رفته است و با توجه به معانی آن ها می توان دقیق تر ترجمه کرد؛ عثمان ابن حنیف انصاری حاکم یک منطقه ای در جامعه اسلامی بود که دعوت یک ثروتمند را قبول کرد؛ حاکم یک جامعه اسلامی نباید اشرافی باشد و یا رفتار اشرافی داشته باشد؛ حضرت هم در پاسخ به این رفتار عثمان این نامه را نوشت و او را توبیخ کرد و این نامه ماند تا همه حاکمان بدانند منش حضرت علی نشستن بر سفره ای نیست که محرومان از آن بی نصیب هستند هستند.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: با اشاره به نامه حضرت علی گفت: حضرت در این نامه یادآور می شود من نمی خواهم مثل من به تکه نانی بسنده و کنید حکمرانی کنید؛ امیرمؤمنان چهار خواسته از عثمان به عنوان نماینده خود دارد که اولین آن ورع است؛ کسی که دین مدار باشد فرقی ندارد که در خلوت قرار داشته یا انظار عمومی چون در هر دو صورت رعایت تقوا و ورع می کند؛ دومین خواسته حضرت از حاکم خودش تلاش و دوری از تنبلی است؛ کسانی که اهداف حقه دارند باید تلاش فراوان تری در مقابل دشمنان پرتلاش اسلام داشته باشند.

وی تصریح کرد: اجتهاد و تلاش کردن برای کمک به حجت خدا است و در دوران غیبت این تلاش ارزشمند تر و سودمند تر است به این معنا ارزش ها را در جامعه رواج داده و جوانی و توان خود را برای این هدف بگذارد؛ اجتهاد و تلاش یعنی جاهایی باید از پول و وقت خود خرج کرد؛ سومین خواسته حضرت علی از محب خود عفت است که عفت فقط به معنای پاکدامنی نیست بلکه در عفت بطن و شکم هم معنا می شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان گفت: چهارمین ویژگی که حضرت علی از محبین خود طلب می کند «سَداد» است که در اینجا به درستکاری ترجمه شده است؛ عرب این کلمه را در دو معنا به کار می برد که اول به معنای استقامت و یکرنگی است و در معنای دوم راستی و صواب به کار می برد؛ صواب به معنای کار خوب و درست و گفتار و کاری که خللی ندارد؛ گاهی تلاش می کنیم حرفی را که زدیم و اشتباه بوده است درست کنیم که به این گفتار صواب نمی گویند.

وی با اشاره به ترجمه «سداد» به معنای درستکاری از سوی مرحوم دشتی در نامه 45 نهج البلاغه، گفت: معنای اول سداد استقامت و یکرنگی است که طبق این واژه شناسی تقوای الهی هم کلید استقامت و یکرنگی است و هم کلید قول و فعل صواب است؛ اگر کسی بخواهد یکرنگ باشد جز از مسیر تقوا نخواهد رسید و تنها راه رسیدن به استقامت تقوای الهی است و تقوا گفتار و رفتار انسان را صواب می سازد.

حجت الاسلام کمالی تصریح کرد: کسی که تقوا داشته باشد در دین خود یک رنگ بوده و مرتب رنگ به رنگ نمی شود؛ بعضی ها هنگام دین داری در اوج رنگ دینی قرار دارند و اوقات دیگر در اوج بی دینی هم قرار می گیرند؛ با قمار بازان می نشیند و رنگش رنگ آن ها است و با اهل قرآن و دین می نشیند و ذکر می گوید؛ این افراد در دین منافق نامیده می شوند که مرتب رنگ به رنگ شده و تا اهداف خود را پیش ببرند.

وی خاطرنشان کرد: تقوای الهی ذخیره قیامت است؛ دولت صندوق ذخیره ارزی دارد یعنی منابع که کم شد از این صندوق که ذخیره است استفاده کند؛ در توشه و چمدان اعمال خود هرچه داشته باشیم ممکن است به قیامت نرسد اما تقوا به عنوان ذخیره می ماند؛ انسان هایی به قیامت می رسند و می بینند توشه شان خالی است سؤال می کنند می بینند غیبت اعمال صالحشان را خورده است./9704/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات