۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۵۳۲۰۸۱
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه:

خانواده از بنیادی ترین نهادهای بشری است

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گفت: با بهره وری مناسب و فرهنگ سازی باید کارکردهای خانواده را تبیین و آسیب ها و تهدیدهای پیش روی این نهاد را بررسی و جلوی رواج آنها گرفته شود.
حجت الاسلام تقوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، در همایش ائمه جمعه استانهای خوزستان، کرمانشاه، همدان و ایلام به میزبانی استان لرستان که با محوریت مبانی تحکیم خانواده اسلامی در سالن همایش کمیته امداد برگزار شد، گفت: از بنیادی تری نهادهای بشری خانواده است، هیچ نهادی به اندازه خانواده جنبه جهانی ندارد، نهاد خانواده با زمان خلقت انسان همراه است و به خاطر نقش و تأثیراتی که خانواده در تداوم حیات داشته مورد توجه متفکران اجتماعی بوده است.

وی افزود: تأثیر خانواده در رشد و شکوفایی فرد و جامعه مورد تأکید همگان و اندیشمندان است، خانواده در نگاه ادیان نهادی مقدس است، با فرهنگ سازی، بصیرت بخشی و هوشیاری در برابر هجمه های فرهنگی باید جلوی تهدیدها و توطئه های دشمنان گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه خانواده در اسلام به عنوان کامل ترین و آخرین دین آسمانی، از جایگاه ویژه برخوردار است، عنوان داشت:‌ بخش قابل توجهی از احکام اسلام مربوط به خانواده است، در فرهنگ اسلامی بنایی عظیم تر از بنای خانواده نیست.

وی با اشاره به کارکرد خانواده بیان داشت: به پیامدهایی که یک خرده نظام بر روی نظام اجتماعی جامعه باقی می گذارد، کارکرد نام دارد، نخستین کارکرد خانواده تأمین نیازهای جنسی است، این غریزه از تولد در وجود انسان قرار داده شده است و افکار، عواطف و رفتار فرد را تحت تأثیر خود قرار می دهد، در برخورد با غریزه جنسی سرکوب مطلق، آزادی مطلق و  هدایت و کنترل بیان شده است و اسلام راه سوم را مورد تأکید قرار داده است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به ضرورت وجود آرامش و آسایش در کانون خانواده گفت: ازدواج هدیه بخش آرامش است و آسایش نیز در سایه یک سری فعالیت ها و تأمین نیازها محقق می شود، باید زمینه آرامش فراهم شود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به کارکردهای کانون خانواده بیان داشت: تداوم نسل، ارضای نیازهای عاطفی، حفظ دین و تربیت نسل آینده از جمله کارکردهای مهم کانون خانواده است، که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی خانواده را  متصدی و متولی تداوم نسل خواند و افزود: برای فرزند آوری و جلوگیری از کاهش جمعیت باید فرهنگ سازی شود و از تریبون های نماز جمعه در راستای افزایش جمعیت و فرزند پروری باید استفاده شود و با فرهنگ سازی جلوی آسیب های اجتماعی گرفته شود.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان تهدیدهای پیش روی خانواده بیان داشت: خانواده به شدت مورد تهدید است، جهانی شدن، توسعه، انفجار اطلاعات، حضور اینترنت و حاکمیت امواج بر زندگی بشر خانواده را به شدت مورد تهدید قرار داده و سبک زندگی اسلامی تغییر کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: تغییر روابط زن و مرد، چگونگی ازدواج، افزایش آمار طلاق، اشتغال زنان، حضور جدی زنان در فعالیت های اقتصادی، مصرف قلیان و سیگار، از جمله پیامدهایی است که خانواده را به گسستگی می کشاند. 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به سپردن کودکان به خارج از خانواده در مهدکودک ها و تربیت غلط آنان تهدیدهای خانواده است، فعالیت کاری زن و مرد بیش از هشت ساعت در فضای کار، گرایش طبقه مرفع به حیوانات خانوادگی، افزایش سفرهای حرام خانوادگی مثل آنتالیا این سفرهای آسیب های فرهنگی در پی دارد و سیاست های گردش گردی خانواده بنیان این نهاد را تحت تأثیر قرار می دهد، از جمله مواردی است که موجب رواج آسیب های اجتماعی می شود.

وی با تأکید بر این که ائمه جمعه اطلاعات خود را در ارتباط با خانواده افزایش دهند، گفت: موضوع خانواده در نماز جمعه را در اولویت قرار دهند، هسته های مشاوره مربوط به خانواده را در دفتر خود تشکیل و تقویت، آسیب های اجتماعی را در استانهای خود بررسی و موضع گیری کنید، توجه ویژه به خانواده هایی همچون زندانیان، بی سرپرستان که مورد هجوم آسیب های اجتماعی هستند با کمک دیگر نهادها مورد توجه قرار دهید.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی بر فرهنگ سازی در زمینه از بین بردن سنت های غلط در ازدواج، ازداوج آسان و فرزند آوری تأکید کرد و گفت: ائمه جمعه باید به این مسائل توجه ویژه داشته باشند و از ظرفیت های فرهنگی و تبلیغی به خوبی بهره مند شد./۹۴۵۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات