۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۵۳۱۵۷۰
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا:

تحقق عملی امر به معروف و نهی از منکر، تضمین کننده سلامت جامعه است

نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا با تأکید براین که تحقق عملی فریضه امر به معروف و نهی از منکر امنیت جامعه را تضمین خواهد کرد، گفت: اجرای دقیق این فریضه مهم دینی موجب کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جامعه خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام یدالله غلامی، نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا مازندران امروز در جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر استان با مهم ارزیابی کردن مسأله امر به معروف و نهی از منکر در اسلام آن را یکی از اساسی ترین موضوعات دینی برشمرد و گفت: جایگاه امربه معروف و نهی از منکر از سایر واجبات بالاتر است چون با اجرای دقیق این فریضه دینی نماز اقامه و حج و جهاد برپا می شود.

وی با اشاره به این که امام علی(ع) در خطبه امر به معروف می فرمایند «همه خوبی ها در برابر امربه معروف مثل قطره اند در برابر دریا» خاطرنشان کرد: این مسأله مهم در قرآن سیری دارد که قابل توجه و تأمل است.

حجت الاسلام غلامی در ادامه با بیان این که امربه معروف و نهی از منکر در قرآن از ذات پاک باری تعالی آغاز می شود، بیان کرد: مجموعه امت پس از خداوند و پیامبران عامل امر به معروف و نهی از منکر هستند.

استاد حوزه علمیه مازندران همچنین با بیان این که حاکمان صالح نیزعاملان امربه معروف و نهی از منکر هستند، ادامه داد: سیر امربه معروف از ذات باری تعالی آغاز و تا هیأت های امربه معروف ادامه پیدا می کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا بابیان این که امربه معروف و نهی از منکر واجب است، گفت: برخی تصور می کنند که امر به معروف و نهی از منکر مختص دین اسلام است در حالی که در همه ادیان الهی به این مسئله تاکید فراوانی شده است.

وی با تاکید براین که کار انبیاء الهی امربه معروف و نهی از منکراست، بیان کرد: امربه معروف و نهی از منکر از حقوق متقابل مسلمانان است و مسأله ای یک طرفه نمی باشد که تنها بر یک فرد واجب باشد.

حجت الاسلام غلامی با بیان این که آگاهان باید بیشتر از سایر افراد به مسأله امربه معروف و نهی از منکر توجه داشته باشند، افزود: ترک این فریضه مهم سبب نابودی جوامع در گذشته شده است و برخی از اقوام بخاطر اینکه به این فریضه الهی توجه نکردند مورد غضب الهی قرارگرفتند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که اگر فردی همه فرایض الهی را عمل کند، اما به امربه معروف و نهی از منکر توجه نداشته باشد هلاک می شود، تصریح کرد: تحقق عملی این فریضه مهم دینی موجب پاکی جوامع در برابر هر گونه انحراف خواهد شد.

حجت الاسلام غلامی مبنای قیام امام حسین(ع) را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و با بیان این که فلسفه سید و سالار شهیدان احیای این فریضه فراموش شده بود، بیان داشت: در عصر پیامبر گرامی اسلام نیز مسلمانان به فریضه امربه معروف و نهی از منکر عمل می کردند.

وی با بیان اینکه در عصر خلیفه سوم با افرادی که فریضه امربه معروف و نهی از منکر عمل می کردند برخورد شده است، گفت: عمار از سوی صحابه پیامبر مامور شد که به دستگاه حکومتی دستوراتی دهد، اما عمار بخاطر عمل به این فرضیه کتک خورد و ابوذر نیز تبعید شد.

حجت الاسلام غلامی معروف و منکر شرعی، عرفی از انواع امربه معروف و نهی از منکر محسوب می شود، گفت: برخی از معروف و منکر که از نظر شرعی مشکلی ندارد، اما از نظر عرفی جامعه اسلامی نمی تواند آن را قبول کند رعایت آن ها لازم است.

نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا با بیان این که امام محمدباقر(ع) امربه معروف را مایه قوام دین می دانند، گفت: اهل ایمان اگر می خواهد مستحکم باشد باید درآن امربه معروف و نهی از منکر جایگاه خودش را داشته باشد.

حجت الاسلام غلامی باتاکید براین که راه انبیاء امربه معروف و نهی از منکر است، بیان کرد: امام محمد باقر(ع) می فرمایند «امربه معروف ونهی از منکر سبب آبادانی زمین می شود و امروز نیز راه تعالی و سعادت جامعه اسلامی تحقق این فریضه دینی در جامعه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مایه حلال شدن کسب و کار یکی از اثرات امربه معروف و نهی از منکر در سخنان امام محمدباقر(ع) است، گفت: اگر امربه معروف و نهی از منکر نباشد انسان می تواند به کم فروشی، حیله در معامله و ربا گرفتار شود که با عمل به این فریضه الهی این مسائل در کسب و کار شناخته می شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه کربلا با تأکید براین که تحقق عملی فریضه امر به معروف و نهی از منکر امنیت جامعه را تضمین خواهد کرد، خاطرنشان کرد: اجرای دقیق این فریضه مهم دینی موجب کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جامعه خواهد شد.

وی با اشاره به اين كه این فريضه دینی استراتژي مقابله با هجمه‌هاي فرهنگي دشمن در جامعه بوده و براي زنده نگه‌داشتن اين فرهنگ الهي بايد تلاش شود، يادآور شد: هر جامعه‌اي كه امر به معروف و نهي از منكر را ترك كند فساد در آن جامعه زياد مي‌شود و وقتي فساد در جامعه پيدا شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اين كه امر به معروف و نهي از منكر ضامن بقاي جامعه و ترك اين دو سبب نابودي و هلاك جوامع است، متذکر شد: امر به معروف و نهى از منكر، فلسفه حكومت اسلامي و معيار ارزيابى صلاح و فساد و مشروعيت يا عدم مشروعيت جوامع به‏ شمار مي‌رود؛ جامعه‌اي مطلوب و مشروع است كه اين فريضه در آن به شكل كامل جارى باشد و همگان آزاد باشند تا يكديگر را امر و نهى كنند/۹۵۰/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات