۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۵۳۱۳۲۳
امام جمعه موقت کاشان:

قرآن كتاب استدلال است

حجت الاسلام اسلامي تبار، يكي ازويژگيهاي قرآن را كتاب استدلال دانست و گفت: با وجود اينكه خداوند بر همه امور قادر است و قدرت او بي نهايت است اما در برابر انسان مهربان است.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره مرسلات، گفت: اين سوره داراي 10 بند است كه در پايان هربند خداوند به كساني كه قيامت را تكذيب مي كنند هشدار عذاب در قيامت مي دهد.

وي با اشاره به اينكه، درقيامت مكذبين بدترين حالت و شرايط را دارند، افزود: تكذيب روز قيامت منشاء تمامي گناهان است و تكذيب كننده قيامت براي ارتكاب گناه، هيچ مانعي را سد راه خود نمي بيند و از انجام هيچ گناه ابايي ندارد.

حجت الاسلام اسلامي تبار، يكي از ويژگيهاي قرآن را كتاب استدلال دانست و با اشاره به اينكه خداوند با وجود اينكه بر همه امور قادر است و قدرت  او بي نهايت است اما در برابر انسان مهربان است، گفت: خداوند با وجود اينكه قدرت مطلق است اما در عين حال هنگام صحبت با انسان حتي با انسانهاي غير صالح با دليل صحبت مي كند چرا كه مي خواهد با منطق و زيان خوش، فرهنگ انسانها را عوض كند.

به گفته وي، فرهنگ انسانها را نمي توان از موضع قدرت تغيير داد، از اين رو خداوند تنها در موارد خيلي ضروري از موضع قدرت با انسان برخورد مي‌كند و انسان را عذاب مي كند، اما خداوند در مرحله نخست با زبان خوش و استدلال با انسان برخورد مي‌كند.

امام جمعه موقت كاشان، گفت: خداوند در اين آيه براي نشان دادن قدرت، از زنده كردن دوباره انسانها و نشان دادن صحنه قيامت با دليل صحبت مي‌كند، بنابراين ابتدا مكذبين را به گذشته تاريخ از جمله نمرود و فرعون كه ادعاي خدايي داشتند و اقوام بلند قد و قدرتمندي كه دل كوه را مي شكافتند و خانه مي ساختند بر مي گرداند.

وي افزود: خداوند مي گويد، اين اقوام قدرتمند و تنه داري بودند كه مانند درخت تنه خرما آنها را بر زمين زديم تا نشان دهيم اين قدرت ما است، بنابر اين نمرود را با لشكري از پشه نابود كرديم و ديگر اثري از آنها نيست.

حجت الاسلام اسلامي تبار، يادآور شد: خداوند در بند سوم سوره مرسلات خلقت انسان را به مكذبين نشان مي دهد كه چگونه از يك سلولي كه قابل رويت با چشم غير مسلح نيست موجودي را خلق مي كند كه لياقت خليفه اللهي دارد و اين انسان در عين عبد بودن كاري خدايي مي‌كند، هرچند كه خدا نيست اما كاري خدايي مي‌كند.

وي اظهار داشت: اين قدرت خداوند و شاهكار خلقت است كه تمامي نقشه هاي وجودي انسان را بر روي يك سلول طراحي مي كند كه هيچ هنرمندي توان چنين شاهكاري را ندارد.

امام جمعه موقت كاشان قرآن را كتاب هدايت و تبليغ و دعوت خواند و عنوان كرد: يكي از روشهاي تبليغ و دعوت قرآن استفاده از مثال است، آن هم مثال هايي محسوس كه براي انسانها قابل احساس و درك باشد.  

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند هدايت انسان را اولا استدلال مي‌كند و دوما در استدلال خود از مثال استفاده مي‌كند و سوما در مثال هم از مثال هاي محسوس كه قابل مشاهده باشد استفاده مي‌كند از جمله از مثال تاريخ استفاده مي‌كند.

وي خلقت انسان را بعنوان دومين مثال قابل مشاهده خداوند براي مكذبين نام برد و ادامه داد: سومين مثال محسوس خداوند براي مكذبين اين است كه خداوند براي نشان دادن قدرت خود به انسان به زمين و كوه ها و درياها اشاره مي‌كند.

امام جمعه موقت كاشان، گفت: اميرمومنان(ع) در خطبه 163 نهج البلاغه عبارتي دارد كه به نوعي تفسير اين قسمت از سوره مرسلات است كه آن را باز كرده و خطاب به انسان مي فرمايد، خلقت انسان با اندام متناسب كه تمام اعضاي بدن متناسب با يكديگر است از قدرت خدا است و در اين خلقت هيچ عضو جفتي مانند دست و پا و گوش يكي از ديگري كوتاه تر و يا بلندتر نيست./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات