۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۵۳۱۱۹۳

انتشار کتاب «کرامت زن» درس‌های نهج البلاغه از استاد طه کافی

مرکز نشر هاجر کتاب «کرامت زن» شرح استاد کافی بر خطبه ۸۰ نهج البلاغه را روانه بازار نشر کرد.
کتاب «کرامت زن»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز نشر هاجر، کتاب «کرامت زن» شرحی بر خطبه 80 نهج‌البلاغه؛ درس‌های نهج البلاغه استاد طه کافی را به گردآوری محمدمهدی کافی منتشر کرد.

این کتاب از مشرق سخن، مقدمه، زندگی‌نامه مرحوم حاج‌آقا طه کافی و سه گفتار با عنوان‌های: مطالبی پیرامون خطبه هشتادم، بررسی خطبه هشتام و خطبه یکصد و پنچاه و دوم تشکیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمود جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در سخن آغازین چنین آورده است:

سخن از کرامت زن در پهنه خلقت است و از ارزش‌های و توانمندی‌ها و خصوصیات جامعه نسوان که در این کتاب پاسخ به بهانه‌های بنی اسرائیلی گروهی از سرسپردگان شیطان به بعضی از گفتار امیرموحدان و قافله سالار ایمان داده شده است. آنانی که نادانسته و با تکیه بر جهالت خویش، مقام و منزلت بانوان را در کلام اهل اهل بیت(ع) به چالش کشیده‌اند و بر کلام معصوم ایراد گرفته‌اند و در قدمی فراتر به خقلت زن بدان گونه که پنداشته‌اند به آفرینش جهان‌آفرین نیز معترض شده‌اند.

سخن از تفاوت‌ها و عدالت الهی در این ناهمگونی به ظاهر و دلایل حکیمانه آن سبب پیدایش این کتاب گردیده است.

 مرحوم حجت الاسلام و الملسمن کافی بر این شبهات در کلاس‌های خویش با مرور خطبه امام(ع) در جامعة‌الزهرا(س) جواب گفته است. نوارهای آن کلاس‌ها با تلاش‌های فرزند برومند ایشان حجت الاسلام محمدمهدی کافی پیاده شده و مکتوب گردیده و بعد از جرح و تعدیل و به گفته مؤلف محترم با سعی در حفظ امانت، نقل و به صورت کتابی درآمده است که اکنون پیش‌روی شماست.

همچنین نویسنده در مقدمه درباره این کتاب چنین آورده است:

جلسات عمومی درس اخلاق در جامعة الزهرا، با بیان کلمات مولای متقیان امیرمؤمنان برگزار می‌شد. مرحوم استاد کافی خطبه قاصعه و برخی خطبه های دیگر را مورد بحث قرار داده تا اینکه خطبه 80 نهج‌البلاغه موضوع سخن قرار می‌گیرد.

 در این خطبه سخن امیرمؤمنان(ع) درباره برخی ویژگی‌های مربوط به زن است، اگر چه خطبه پس از حادثه جنگ جمل ایراد شده است، اما مطالبی درباره ویژگی‌های زن به طور عموم در آن بیان شده است

 این سخنان گاه به اشتباه مورد برداشت قرار گرفته و گاه نیز دستاویز دشمنان شده و به این وسیله خواسته‌اند زن را در دین اسلام کم شخصیت جلوه دهند در حالی که برعکس، اسلام زن را دارای کرامت و شخصیتی والا می‌داند که نمونه های فراوان برای آن در آموزه‌های دین مبین می‌توان سراغ کرد و نمونه بارز آن شخصیت‌های زن مسلمان است که در این کتب و با آموزه‌های آن به کمال رسیده‌اند؛ چه رسد به الگوهای جامعه‌های بشری مانند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س).

استاد کافی در این خطبه بحث را به صورت موضوعی دنبال می‌نمایند که در مورد احادیث مشابه نیز قابل تطبیق است.

 سال‌ها قبل نوارهای این جلسات از جامعه الزهرا(س) گرفته و توسط اینجانب پیاده و بازنویسی شد، قسمت‌های تکراری ابتدای درس‌ها خذف شد و بدون آنکه در کلمات و سخنان استاد تصرفی شود تا حد توان از حالت گفتاری، خارج، به صورت نوشتاری درآمد.

نویسنده در گفتار اول به بررسی عنوان‌های: مناسبت بین خطبه، بررسی جامع، زن از نظر اسلام؛ تفاوت زن و مرد، امکان تغییر در ویژگی‌ها، آیات قرآن درباره انسان، توانایی رسیدن به کمال، اختلاف زن و مرد و عدل الهی، هدف از آفرینش؛ توضیح سخن، نقش تأثیرگذار زن و اسلام و سفارش درباره زنان پرداخته است.

همچنین نگارنده موضوع‌های: سه جمله مهم، مراتب ایمان، نواقص العقول، اهمیت ادای شهادت، نواقص الحظوظ، نظام احسن و کمال انسان، واژه شناسی اطاعت و مشورت با زنان را در گفتار دوم واکاوی کرده است.

 نوینسده در گفتار سوم مطالبی همچون: زینت زندگی انبیا و وصیت به امام حسن(ع) را بررسی کرده است

حجت الاسلام و المسلمین کافی درباره مشورت با زنان چنین آورده است:

بعضی آن قدر کوتاه فکر می‌کنند که از این جملات امام سوء استفاده می‌کنند، در بعضی روایات آمده است شاوروهن و خالفوهن.

 شننیده‌ام بعضی افراد که ظاهرا مقدس هم هستند؛ ولی از این حقایق اسلام بی‌اطلاع‌اند و به این صورت عمل می‌کنند از زن درباره چیزی نظریه‌اش را می‌پرسند و بعد از آنکه مطمئن شدند، برای اینکه طرف ناراحت شود عمدا خلاف آن را انجام می‌دهند.

 آیا اسلام می‌خواسته است زن‌ها را تحقیر کند؟ یا آنان را اذیت نماید؟ این، مطلبی است که یقینا می‌دانیم این گونه نیست و می‌دانیم اگر مطلبی را بیان فرموده‌اند یقینا به خاطر مصلحت خود زن و مصلحت مرد و نظام کلی است؛ لذا باید دقت کنیم و ریزه‌کاری‌های مطلب را دریابیم.

وی در ادامه درباره این عبارت «شاوروهن و خالفوهن» امام علی(ع) چنین بیان کرده است:

توجه کنید؛ مواردی در اسلام هست، واجبات و محرمات. اینجا جای سؤال و صحبت و جای مشورت نیست. مثلا مشورت می‌کنم آیا نماز یخوانم یا خیر؟ این، جای مشورت نیست که خانم بگوید: بخوان یا نخوان، معنی روایت این نیست که اگر گفت: بخوان. نباید بخواند. همین طور مثال‌های دیگر... .

ما مواردی را برخورد می‌کنیم؛ زنانی که تربیت اسلامی ندارند، خودرو بار آمده‌اند، گاه سوادی هم ندارند و زمینه‌ای هم در آنان هست؛ غلبه احساسات و برای همین آرائشان مردود است، اینجا می‌فرمایند: مشورت کنید و مخالفت کنید یا در کارهای خوب هم از آنها اطاعات نکنید.

البته در مورد زنان با ایمان، آنهایی که ایمان کامل دارند، صد در صد مطیع فرمان الهی باشند، از غیبت و درو غ به دور باشند، واقعا اگر جایی زمینه آن بود که برخلاف نفع خود صحبت کنند، برای خدا تحمل کنند و صحبت نمایند، اینها استثناست و در این گونه افراد سخن ما مورد ندارد.

مرکز نشر هاجر، کتاب «کرامت زن» را با شمارگان ۳۵۰۰ نسخه، در ۱۰۴ صفحه و قطع رقعی، به قیمت ۴۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان می توانند برای تهیه این آثار و دیگر این انتشارات به آدرس قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۱۱۴مراجعه یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۸۴۲۵۴۳ تماس حاصل کنند./۹۹۸۶۰۲/ش

ارسال نظرات