۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۵۲۹۹۷۰
در گفت‌و‌گو با مدیر خانه عکاسان ایران مطرح شد؛

از توحش در لاس‌وگاس تا سانسور خبری عزاداری شیعیان

باقری با بیان اینکه انسان عاقل عیوب خانه خویش را جلوی غریبه ها آشکار نمی کند، گفت: نشان دادن آسیب‌های عزاداری و هر آسیب شناسی دیگری زمان و بستر مناسب خود را می طلبد.
سید احسان باقری

سید احسان باقری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با انتقاد از انتشار عکس های جهت دار عکاس خبرگزاری فرانسه از آئین گل‌مالی عزاداران در خرم آباد و پخش تصاویر برخی عزدارای‌های عجیب که در گوشه کنار جامعه در حال اجراست به جای تصویر حقیقی حزن شیعیان برای امام حسین(ع) گفت: این همه تصویر پر از عظمت از عزاداری محرم موجود است، باید هم برخی عکس های کمیاب و عجیب را منتشر کنند، غیر از این بود باعث تعجب بود، چون دشمن به دنبال ضربه زدن به جامعه از همین راه است.

غرب با انتشار برخی عکس‌های معدود به دنبال پوشاندن فسادهای خودش است

مدیر خانه عکاسان ایران ادامه داد: بالأخره باید دستاورد تمدن غرب و توحش لاس وگاس و فساد و لجنزار غرب را با همین کارها بپوشانند، هر چند امام حسین(ع) خود یک تنه دارد عالمگیر می شود.

وی با اشاره به جمعیت سی میلیونی پیاده روی و زیارت اربعین حسینی عنوان کرد: هر سال در بایکوت رسانه ای و خبری شبکه صهیونیزم جهانی، بزرگ‌ترین تجمع تاریخ در عین محبت و معرفت برگزار می شود؛ محبتی موج می‌زند که هرگز جای دیگری قابل تجربه نیست؛ باید پرسید تصویر راهپیمایی سی میلیونی اربعین کجا است؟ آیا راهپیمایی عظیم اربعین کوچکتر از عزاداری در خرم آباد است؟

غرب با انتشار عکس‌های معدود به دنبال عوام فریبی است

باقری در پاسخ به کسانی که معتقدند رسانه ای کردن هر چیزی که در عزاداری اتفاق می افتد را نباید مذمت کرد، ابراز داشت: طبیعی است نگاه گزینشی به یک آیین پسندیده نیست؛ خودتان در ایران زندگی می کنید و می دانید عزاداری با شکوهی در اقصی نقاط ایران برگزار می شود، اما شبکه رسانه ای دنیا که این افراد به آن قائل نیستند، از کل این تصاویر تمایل دارد عکس های موارد خاص را نشان دهد که شاید برای کسانی که با آداب و رسوم محلی آشنا نیستند قابل فهم نباشد و در اذهان مردم دنیا چهره ای غلط از فلسفه عزاداری برای سید و سالار شهیدان جا بیندازد، اگر غیر از این است پس چرا عکسی از عظمت تجمع عزاداران و نخل گردانی در یزد منتشر نمی کنند؟ و یا چرا اگر مثلا در 5 درصد عزاداری محرم، غلتیدن روی زمین اتفاق می افتد، منتشر می شود؟

وی اضافه کرد: طبیعی است که این گزینش صرفا به قصد تخریب دین اسلام در ذهن جهانیان رخ می‌دهد، مثل تولید گروه های تکفیری مسلمان و انواع اتفاقات دیگر.

اهل تظاهر و شعارزدگی نیستم!

مدیر خانه عکاسان ایران با توجه به اتهامی که در پاسخ به این واکنش او مبنی بر تظاهر و شعار زدگی آن وارد کردند، گفت: در زمینه عزاداری محرم، تلاش کردم جلوی جشنواره های زیادی که در مراکز استان ها با موضوع محرم برگزار می‌شد و صرفا به فرم و زیبایی شناسی توجه داشت را گرفته و تلاش کنم که در این زمینه بیشتر نگاه آسیب شناسانه جایگزین شود تا برخی از عادات غلط عزاداری از بین برود، پس اهل تظاهر و شعارزدگی نیستم و از آن بیزارم.

وی افزود: باید برای از بین بردن نقائص و ایرادات با تمام توان جنگید و چشمان تیزبینی را که با نگاه آسیب شناسانه به درد های جامعه نگاه می کنند، ستود، اما آیا کشور و جامعه ما خانه ما نیست؟ و ما بیرون از خانه مان ایرادات خانه مان را جار می زنیم؟ آیا در خانه ما خرابی و نقص وجود ندارد و اگر دارد که حتما دارد، چنانچه بخواهیم با یک یا چند عکس خانه خود را به کسانی که ما را نمی شناسند نشان دهیم، خرابی ها و نقائص را نشان می دهیم؟ مگر آن نقائص حقیقت ندارد؟ مثلا از کل خانه مان آشغال های کنار سینک آشپزخانه را نشان می دهیم؟ یا ترک خوردگی سقف را و یا آب دادگی کنار شوفاژ را و یا غیره؟ بله شاید عکاس حق دارد هر عکسی را بگیرد که البته در این مورد نیز مفصلا حرف دارم، اما آیا اجازه داریم هر عکسی که گرفته ایم را بدون در نظر گرفتن آسیب ها و تاثیرها در هر زمان و در هر بستری منتشر کنیم؟

باقری تصریح کرد: نشان دادن آسیب های عزاداری و هر آسیب شناسی دیگری زمان و بستر مناسب خود را می طلبد؛ مثلا برگزاری یک نمایشگاه عکس از نقاط فقیر کشور و یا خلأهای مدیریت شهری یا هر امر مشابهی در مجلس و یا برای مسؤولین کشور نه تنها بد نیست بلکه واجب است، اما به نظر شما آیا درست است که همان عکس ها را در اتحادیه اروپا به نمایش بگذاریم؟

سیاه نمایی با نشان دادن نقاط ضعف با نیت اصلاح کاملا متفاوت است

مدیر خانه عکاسان ایران ابراز داشت: انسان حکیم ایراد خانه خود را پیش غریبه ها جار نمی زند، شاید پدری که خدای ناکرده خطای بزرگی از فرزند خویش دیده او را به شدت تنبیه کند، اما اگر این کار را وسط کوچه انجام دهد و جار بزند که فرزندش چه خطای بزرگی مرتکب شده باید به عقل آن پدر شک کرد.

وی در پاسخ به ادعایی که گفته بود عکاسی از خیابان کثیف گناه عکاس نیست، باید به شهرداری انتقاد کرد که چرا خیابان کثیف است، تأکید کرد: عکس گرفتن از خیابان کثیف گناه نیست، اما اگر از آن طرف دنیا کسی که یا شما را نمی شناسد یا عمداً می خواهد ایراد شما را به جای جمیع جوانب شخصیت و فرهنگ شما جا بزند و بگوید یک عکس از محله خود بفرست و ما عکس خیابان کثیف را برایش بفرستیم این نه تنها صداقت و صراحت ما را نمی رساند که عین جهالت و ساده اندیشی است.

باقری در پایان با اشاره به اینکه همه ما چه در نقش یک انسان و چه به عنوان یک عکاس باید تلاش کنیم علت ها را از بین ببریم، عنوان کرد: اگر در همان مثال فرزند خطاکارِ خانه، فرزند ما به هر دلیلی سربه راه نشد و یا زمان زیادی برای این کار لازم بود،‌ به دیگران اجازه نخواهیم داد ایراد فرزندمان را به عنوان تعریف کلی هویت و شخصیت خانواده ما به دیگران ارائه کنند؛ نمی شود با به کار بردن تعابیر کلی حقیقت، واقعیت، علت، معلول و غیره هر کاری را توجیه کرد و بعد هم به کسی اجازه اظهار نظر نداد.

بخشی از خدمات خانه عکاسان ایران

باقری در پاسخ به کسانی که گفته بودند خود شما در این 4 سال در خانه عکاسان ایران چه کرده ای، با بیان اینکه بدون اطلاع و صرفاً از روی تعصب تهمت‌هایی به بنده روا داشته شده است، به ارائه توضیح مختصری درباره خانه عکاسان ایران پرداخت و عنوان کرد: اولاً بنده سه سال است توفیق خدمت در خانه عکاسان ایران را دارم، نه چهار سال؛ دوم اینکه وقتی به خانه عکاسان ایران رفتم این مجموعه تقریباً تعطیل شده بود و جز دو اتاق و پنج نیروی غیر متخصص چیزی از آن باقی نمانده بود؛ بنده تلاش کردم مجددا این ظرفیت و بودجه که متأسفانه صرف ادبیات و دیگر هنرها می‌شد برای عکاسان فعال شود.

مدیر خانه عکاسان ایران ادامه داد: ماحصل تلاشم این است که در بحث زیر ساخت، یک گالری استاندارد عکاسی با وسعت 220 متر و یک استودیوی تخصصی عکاسی به وسعت 120 متر با ارتفاع 5 متر و تجهیزات کامل نورپردازی و عکاسی و یک محل حدودا 40 متری جهت پاتوق و نشست باقابلیت نمایش عکس به نام کافه عکاسان ساخته شده است.

وی بیان کرد: « ساخته شده است » یعنی ابتدا این مساحت را متر به متر از دیگران که استفاده نادرست می کردند گرفته و طراحی و تأمین اعتبار کرده ایم؛ به یقین این کار در یک مجموعه دولتی که متأسفانه نگاه های گزارش محور و کلیشه ای و غیر تخصصی در آن موج می‌زند دشوار است.

باقری اظهار کرد: سوم اینکه پس از تلاش سه ساله، مدرسه عکاسی را در خانه عکاسان ایران تأسیس کردم که صرفا برگزاری کلاس را مد نظر ندارد و تلاش دارد در قالب یک مجموعه حرفه ای زیرساخت های لازم را برای پرورش نسل جدیدی از عکاسان که ضمن آموزش، پروژه های خود را با راهنمایی اساتید پیش ببرند و حمایت های لازم جهت چاپ کتاب و برگزاری نمایشگاه را نیز داشته باشند، فراهم آورد؛ این مجموعه در اولین ثبت نام و بدون تبلیغات 80 هنرجو را با مصاحبه تخصصی گرفته و ترم اول کلاسها به پایان رسیده است.

مدیر خانه عکاسان ایران خاطرنشان کرد: چهارم اینکه تلاش کردم با توجه به اینکه خانه عکاسان ایران زیر مجموعه حوزه هنری است و این نهاد در سی استان مرکز فعال دارد حمایت هایی را از عکاسان شهرستانی در قالب برگزاری کارگاه و حمایت از تولید مجموعه عکس و برگزاری جشنواره و چاپ کتاب انجام دهم. و این روند در حال توسعه است.

وی پنجمین فعالیت خانه عکاسان اینگونه توصیف کرد: در این سه سال بیش از 500 میلیون تومان حمایت مالی از مجموعه عکس هایی که در گذشته توسط عکاسان ایرانی تولید شده یا حمایت شده و یا توسط خانه عکاسان ایران سفارش داده شده است کرده و بخشی از آن در قالب نمایشگاه های خانه در معرض دید مخاطب قرار داده شده و برخی در قالب کتاب و بیشتر آن نیز در آینده نزدیک تقدیم مردم ایران به ویژه عکاسان خواهد شد؛ البته بدیهی است تلاش کرده ام بیشتر این حمایت ها از افرادی باشد که ضمن داشتن توانمندی های تخصصی، لازم است بیشتر معرفی شوند، نه کسانی که به همه نهادهای دولتی چنگ میزنند؛ متوجهم که با این نگاه و سیاست، خیلی ها بنده را در مراودات دبیری و داوری و غیره وارد نخواهند کرد، اما تلاش کردم به رسالت خود عمل کنم.

باقری ابراز داشت: ششم آنکه تلاش کردم جلوی جشنواره های زیادی که در مراکز استان ها با موضوع محرم برگزار می‌شد و صرفا به فرم و زیبایی شناسی توجه داشت را گرفته و تلاش کنم که در این زمینه بیشتر نگاه آسیب شناسانه جایگزین شود تا برخی از عادات غلط عزاداری از بین برود، اما این مسیر بسیار دشوار است و همکاری جمعی می طلبد./841/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات