۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۵۲۹۸۸۶
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرکتولی:

شیوه‌های صحیح «امر به‌ معروف» در حوزه و دانشگاه بحث شود

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با بیان این که امر به‌ معروف و نهی از منکر به معنای فریاد زدن و اخم کردن نیست، ابراز داشت: شیوه‌های صحیح امربه‌معروف و نهی از منکر را ما نه در حوزه و نه در دانشگاه بحث نمی‌کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مرتضی میرکتولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مهم‌ترین هدف قیام امام حسین(ع) را مسأله با اهمیت امربه‌معروف و نهی از منکر دانست و اظهار داشت: واجبی ک هم آن روز فراموش شده بود و هم امروز به دست فراموشی سپرده شده است.

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با بیان این که مسأله امربه‌معروف و نهی از منکر یک تعریف و شاخصه معین و مشخص دارد، گفت: ما گمان می‌کنیم که اگر مطلبی از تلویزیون پخش شود و یا یک استاد مطلبی را در درس بگوید و یا یک سخنران روی منبر مطلبی را بگوید امربه‌معروف و نهی از منکر انجام شده است درحالی‌ که این‌ طور نیست.

وی اظهار داشت: نوشتن، گفتن و انتشار دادن به معنای امربه‌معروف و نهی از منکر نیست بلکه معرفی معروف و منکر است؛ امربه‌معروف یعنی دستور به کار خوب و نهی از منکر به معنی بازداشتن و جلوگیری از وقوع کار بد است و این مسأله ای است که برای خیلی از بزرگان هم هنوز مشخص نیست.

باید شیوه‌های صحیحی امربه‌معروف را در حوزه و دانشگاه بحث کنیم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرکتولی با بیان این که کمترین مرحله نهی از منکر انکار قلبی است و انسان باید واقعاً در قلبش از وقوع منکر در جامعه ناراحت باشد، افزود: در مصادیق اجتماعی امربه‌معروف و نهی از منکر هم باید از ائمه(ع) الگو رفت و همان‌طور که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نحوه صحیح وضو گرفتن را به آن پیرمرد آموزش دادند ما هم باید به بهترین روش امربه‌معروف و نهی از منکر کنیم.

وی بحث شیوه شناسی امربه‌معروف و نهی از منکر را بسیار مهم دانست و گفت: برخی از ما گمان می‌کنیم که امربه‌معروف و نهی از منکر به معنی فریاد زدن و اخم کردن است؛ درحالی‌که شیوه‌های صحیح امربه‌معروف و نهی از منکر را ما نه در حوزه و نه در دانشگاه بحث نمی‌کنیم.

برای امربه‌معروف باید عقلانیت مردم را اشباع کنیم

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با بیان این که برای امربه‌معروف و نهی از منکر زنان بدحجاب می‌توان به آن‌ها کتاب فلسفه حجاب هدیه داد، افزود: ما باید عقلانیت مردم را اشباع و اقناع کنیم و مردم را در قالب محبت، عقلانیت و منطق و ادب مردم را به سمت خوبی‌ها سوق دهیم و از اشتباهات و چالش‌ها بیرون بیاوریم.

وی با بیان این که شناسایی زمان و مکان امربه‌معروف و نهی از منکر هم بسیار مهم است، گفت: امام حسن(ع؟) هم در زمان خود در قالب صلح‌نامه با معاویه امربه‌معروف و نهی از منکر کرد و معاویه را مفتضح کرد، همان کاری که ما در برجام کردیم و آمریکا را مفتضح کردیم و بهانه جنگ را از آمریکا گرفتیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرکتولی افزود: امام حسین(ع) به خاطر زمان‌شناسی که داشت دید که دیگر الآن وقت مذاکره و صلح نیست بلکه زمان قیام است و باید زن و فرزند را هم با خود برد؛ این شیوه‌ها خیلی مهم است که ما در داستان کربلا زیبایی‌های زیادی را هم می‌بینیم که نشان می‌دهد اهل‌بیت(ع) در اوج بلا و فشار جنگ کلمه ناشایستی به زبان نمی‌آورند و ذره‌ای از حق عدول نمی‌کنند.

برخورد شدید با گنه‌کار می‌تواند باعث لجاجت دیگران شود

وی با بیان این که ما باید به مردم یاد بدهیم که گنه‌کار را بتوانند تحمل کنند، افزود: در برخی موارد برخوردهای شدیدی انجام می‌دهیم که نه تنها سازنده نیست بلکه دیگران را هم نسبت به امربه‌معروف و نهی از منکر بدبین می‌کند و ممکن است از سر لجاجت برای انجام منکر تحریک شوند.

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امروز رسالت امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه ما یک مسؤولیت عظیم اجتماعی است که احساس می‌کنیم به دوش نهادهای اجتماعی گذاشته شده است و آن‌ها هم این توپ را بین خود پاس‌کاری می‌کنند؛ ما وقتی وارد مقوله امربه‌معروف و نهی از منکر می‌شویم می‌گویند 17 نهاد باید دست‌به‌دست هم دهند تا امربه‌معروف انجام شود و به نظر می‌رسد که باید راهکاری برای این معضل پیدا کرد.

وی با بیان این که بر اساس آیه 104 سوره آل‌عمران وظیفه امربه‌معروف و نهی از منکر بر عهده همه افراد جامعه نیست، اظهار داشت: باید گروهی متصدی امربه‌معروف و نهی از منکر شوند ولی زمانی که هیچ‌کس اقدام نمی‌کند بر عهده تک‌تک اعضای جامعه است که اقدام به امربه‌معروف و نهی از منکر کنند./843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات