۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۲۹۳۹۳
استاد حوزه علمیه خواهران مطرح کرد؛

پشت پرده تغییر محتوای کتاب‌های درسی

استاد جامعه الزهرا(س) تغییر محتوای کتاب های درسی دانش آموزان را گامی در جهت مهندسی فرهنگی تمدن ها از سوی غرب عنوان کرد، گفت: غرب به دنبال سکولاریزه کردن نظام اسلامی است.
تغییر محتوای کتب درسی کتاب های درسی کتاب های درسی

اشاره: در عصر حاضر قدرت در عرصه مدیریت بین المللی جهان به کسانی تعلق دارد که فرهنگ را مدیریت می کنند و امروزه به مدد رسانه های ارتباط جمعی و ماهواره ها، مدیریت فرهنگی جهان برای دارندگان غول های رسانه ای از جمله آمریکا به شیوه ای آسان مبدل شده است. به گونه ای که ما در اثر از بین رفتن خرده فرهنگ های ملی و بومی در کشورهای مختلف در اثر تهاجم فرهنگی غرب، شاهد شکل گیری سبک جدیدی از زندگی تحت عنوان سبک زندگی غربی هستیم.

امروز غرب به بهانه آسایش و رفاه و پرستیژ اجتماعی فرهنگ بدلی خود را جایگزین اصیل ترین فرهنگ های جهانی کرده و متأسفانه در سال های اخیر غربی کردن فرهنگ تمدن های اصیل جهانی با همکاری دولت های مختلف و از طریق سازمان ملل متحد و سازمان علمی و آموزشی نظیر یونسکو راحت تر از گذشته صورت می گیرد.

در حال حاضر غرب به بهانه تحریم، برابری حقوق انسان ها و جهانی کردن رفاه اجتماعی؛ کشورهای مختلف را وادرا به انجام اصلاحاتی تحت عنوان حقوق بشر کرده که این اصلاحات نه تنها بهبودی در عرصه حقوق بشر به دنبال نداشته بلکه ثمره آن استثمار منابع دولت ها به  دست حاکمان وقت؛ در راستای تأمین منافع غرب بوده است.

باید دقت کرد که در این زمینه ایران نیز از برنامه ابرقدرت های جهانی مستثنا نیست؛ زیرا ایران کشوری است که به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک و نقشی که در جریان مقاومت اسلامی در منطقه خاورمیانه به عنوان  بزرگترین دارنده معادن طبیعی و نفت دارد همواره در طول تاریخ مورد توجه غربیان بوده است و غربی ها به روش های مختلف از جنگ و تحریم گرفته تا کودتای نظامی سعی کرده اند که حاکمیت ایران را به دست گیرند اما به دلیل حاکم بودن جریان شیعی در ایران و وجود ولایت مطلقه فقیه به عنوان رهبری در رأس امور کشور، آمریکا هرگز از طریق گزینه های روی میز و گزینه های نظامی موفق به تصاحب ایران نشده است.

بر همین اساس در سال های اخیر دولتمردان غربی سعی کرده اند با پوششی پنهان و در قالب تهاجم فرهنگی ملت یران را با خود همراه کنند تا به این ترتیب با مدیریت فرهنگی ایران بتوانند جریان مقاومت اسلامی و جریان منابع طبیعی را در منظقه به نفع خود رقم زنند.

اما با وجود تمامی توطئه هایی که دشمن در سال های اخیر از طریق شبیخون فرهنگی و ناتونی فرهنگی انجام داده باز نتوانسته به طور کامل در عرصه نفوذ در کشور موفق باشد

بر همین اساس دولت های غرب با کمک سازمان ملل متحد و با روی کار آمدن دولت اعتدال و به بهانه برابری آموزشی و برابری جنسیتی اقدام به تصویب سند 2030 در کشور به کمک دولتمردان جریان اعتدال کردند تا از این طریق بتوانند با همراه کردن کودکان به عنوان نسل آینده سرنوشت ایران اسلامی را دست بگیرد.

هر چند که سند 2030 به دلیل مخالف رهبر معظم انقلاب و جریان های مردمی در کشور ابطال شد اما متأسفانه هنوز ابعاد مختلف این سند به صورت محرمانه در کشور اجرا می شود که تغییر محتوای کتب درسی و غربی محور بودن متون آموزش در مراکز آموزشی قبل از دبستان و مهدهای کودک گویایی این مسأله است زیرا تمامی منابع و کتب استفاده شده در مدارس ابتدایی و مهدهای کودک و پیش دبستانی عملا ترجمه آثار غربی بوده و یا بر محوریت استانداردهای غربی در کشور باز تألیف شده است.

در همین زمینه و در راستای روشن شدن ابعاد مختلف موضوع خبرنگار خبرگزاری رسا با خانم مجیدی، استاد تاریخ اسلام جامعه الزهرا(س) و فعال فرهنگی و مبلغ عرصه دین به گفت و گو نشسته و نظر ایشان را در این مسأله جویا شده است که در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می شود.

رسا ـ نظر شما در مورد تغییر محتوای کتب درسی چیست؟

دشمن و سران استکبار پس از اینکه از نفوذ در دانشگاه ها و جامعه زنان نا امید شدند و تلاش آنها برای نفوذ کامل در دانشگاه و جامعه زنان محقق نشد از طریق راهبردهای مختلف از جمله سند 2030 به سراغ دانش آموزان و قشر کودک و نونهال رفتند و بهانه مقابله با ترویج خشونت و برابری جنسیتی اقدام به نظارت بر محتوای آموزشی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران کردند و در این راستا با تصویب سند 2030 از دولت و آموزش و پرورش درخواست کردند که محتوای کتاب های درسی را براساس استانداردهای آموزش بین المللی که یونسکو تأیید می کند تغییر دهند.

 بر همین اساس و در راستای اجرای مفاد سند 2030 قبل از ابطال؛ محتوای کتاب های درسی به بهانه به روز کردن دچار تغییر و تحول شد و بعضی از دروس کتب درسی که بیانگر ارزش های نظام اسلامی بود از کتب حذف شد؛ چرا که متفکران غربی در سال های اخیر به این نتیجه رسیدند که برای اینکه بتوانند تمدن  یک کشور را به دست بگیرند باید تربیت کودکان آن سرزمین را به دست گیرند زیرا با در اختیار گرفتن امر تربیت کودکان، امر تربیت نسل آینده از پدران و مادران گرفته تا خواهران و برادران در اختیار غربی ها قرار می گیرد؛ زیرا کودکان امروز آینده سازان فردا و پدران و مادران آینده این سرزمین هستند.

برهمین اساس با تغییر محتوای کتاب های درسی، محتوای تربیتی و فرآیند تربیتی نیز تغییر خواهد کرد و  به عبارت دیگر نظام آموزشی کشور در راستای خواسته غربی ها سکولاریزه شده و در مسیر مخالف آموزه های اسلامی حرکت می کند.

رسا ـ به نظر شما اولین اقدام برای تغییر محتوای کتب درسی چیست.

اولین اقدام برای تغییر کتاب های درسی «حذف نام های ارزشی» از این کتاب ها است و اگر در این زمینه تنها به تورق کتب درسی دانش آموزان  اکتفا شود متوجه می شویم که نام هایی که برای شخصیت های کتب درسی انتخاب شده نام های اهل بیت(ع) و نام های اصیل اسلامی نیست بلکه بیشتر به انتخاب نام های صرفا ایرانی و گاها نام های بدون معنا و مفهوم خاص برای شخصیت ها اکتفا شده که این نام ها هر چند که ایرانی هستند اما در تاریخ ایران دارای هویت و جایگاه خاصی نبوده به عبارت دیگر نام هایی برای شخصیت های کتب های درسی انتخاب شده که صرفا نام های روز بوده و دارای پیشینه و هویت خاص حتی در تاریخ ملی ایران نیستند و نمی توان از آنها در عرصه های گوناگون الگوبرداری کرد.

باید دقت کردند که فاصله گرفتن از نام های ارزشی و انتخاب نام های فاقد هویت ملی و تاریخی کودکان را با فرهنگ اصیل اسلامی بیگانه خواهد کرد و از آن جایی که غرب برای شخصیت های مطرح خود در انیمیشن ها و کارتون ها اقدام به ساخت هویت جعلی می کند طبیعتا دانش آموزان به سراغ شخصیت های با پشتوانه هویتی خواهند رفت حتی اگر این شخصیت ها ایرانی نباشند.

رسا ـ به نظر شما چه اقدام های دیگری برای سکولاریزه کردن فرهنگ غربی در کتاب های درسی  صورت گرفته است؟

باید دقت کرد که تصاویری که برای بانوان و دختران در کتاب های درسی در نظر گرفته شده، تصاویری هستند که دارای پوشش کامل یعنی چادر نیستند و  تصاویر بانوان محجبه در کتب های درسی بسیار کم است که این موضوع می تواند در دور شدن نسل آینده از فرهنگ و حجاب و عفاف به عنوان یک واجب الهی مؤثر باشد و به جای تصاویر بانوان با پوشش چادر، تصاویر بانوان با مانتوهای نه چندان بلند در کتاب های درسی دانش آموزان بسیار زیاد شده است.

همچنین درس هایی مانند درس شهید فهمیده و دروسی که مربوط به قهرمانان انقلابی و ارزشی نظام هستند از کتاب های درسی حذف شده یا کم به آنها پرداخته شده است و متأسفانه در کتاب های درسی دانش آموزان سخنی از تولیدی گری و تولید گنندگی نیست و بیشتر کتاب های درسی معرف قشر مصرف گرای جامعه هستند تا قشر تولید گرا و به امر تولید ملی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی به خوبی در کتاب های درسی پرداخته نشده است.

رسا ـ نظر شما درباره دیگر اقدامات آموزش و پرورش مانند حذف معلمان پرورشی از چرخه آموزش قرآن کریم به دانش آموزان چیست؟

یکی از اهداف سند 2030 تعلیم و تربیت مربیان و معلمان در کشورهای مختلف براساس معیارهای یونسکو بود و ما امروز شاهد هستیم که با وجود ابطال سند 2030 همچنان معلم آشنا به علوم و معارف دینی در حال حذف شدن از چرخه آموزشی و تعلیم و تربیت کشور هستند و با توجه به اینکه تعلیم قرآن به دانش آموزان نیازمند دانش و مهارت های خاصی است حذف معلمان پرورشی به عنوان افراد آگاه به معارف دین و علوم قرآنی در عرصه تعلیم و تربیت دینی که آموزش و پرورش متولی اصلی آن است، آسیب وارد می کند و باید تعلیم و قرآن کریم به دانش آموزان دقیقا در راستای آموزه های دینی و از سوی معلمان متخصص در این عرصه صورت گیرد و انجام اقداماتی از این قبیل در ورازات آموزش و پرورش نشان دهنده اجرای پنهانی مفاد سند 2030 در کشور بوده و نشان می دهد که با وجود ابطال این سند، این سند همچنان به صورت پنهان در قالب لایه های مختلف در کشور در حال اجرا است که اثری جز سکولاریزه کردن فرهنگ اسلامی و تربیت دانش آموزانی فاقد هویت دینی به دنبال نخواهد داشت./968/گ۴۰۴/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رنجبر کلهرودی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
مدتی است گفتگو در باره تغییرات کتاب های درسی مدارس بحث برانگیز شده است در متاسفانه این " تحول بنیادین" و تغییر در کتاب های درسی ، منحصر به کتاب های درسی مدارس نبوده در کتاب های درسی دانشگاهی نیز این رویه وجود داشته است. اخیراً فرصتی دست داد تا کتاب " برگزیده متون ادب فارسی" دانشگاهها ، از انتشارت سمت ، را بخوانم . متن های انتخاب شده و به اصطلاح گزیده ، چندان ادبی نیست و جای بسیاری ازمطالب در دروس معارف اسلامی ، اخلاق اسلامی و یا سیاسی است .به عنوان مثال مطالبی از قول شهید مطهری و شهید بهشتی و حکیمی و سایر بزرگان در کتاب نقل شده که در جای خود بسیار جالب است ، اما بعنوان گزیده ادبی، اما درج آن در گزیده های ادب فارسی جای تامل بسیاردارد.
متون ادبی اگرچه از نظر تنوع مفاهیم ، همه موضوعات مربوط به علوم انسانی را بنوعی پوشش می دهد اما اینکه ما یک موضوع از هزاران موضوع را برجسته کنیم و بقیه موضوعات را رها کنیم، کار صحیحی نیست . در این متن گزیده از شاعران درجه یک کمتر استفاده شده و اگر هم استفاده شده است، این گزینش بخاطر بار ادبی نبوده است ، بلکه بیشتر در گزینش متن و مطالب همسویی با جریانات فکری روز و جوزدگی سیاسی است.
و ازسوی دیگر تاکنون اثربخشی متون اینچنینی بر رفتارو کنش های اجتماعی دانش آموزان و دانشجویان بررسی نشده است . بعنوان مثال مشخص نیست که اگر ما بحث های ایدئولوژیک و فقهی را در درس فارسی بیشتر و بیشتر کنیم آیا فرا گیرندگان بیشتر و بیشتر متدین تر می شوند ؟ اگر هدف مولفین در آموزش و پروش و یا دانشگاهها این بوده است ؛ ظواهرامر گواه است که این چنین چیزی تاکنون محقق نشده است و لذا شایسته است در این باره بررسی های بیشتری صورت بگیرد و در تدوین و تغییر کتاب های درسی بازنگری شود .
0
0