۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۵۲۸۳۸۴
امام جمعه بندپی شرقی:

معرفت و بصیرت لازمه ولایتمداری مردم در جامعه اسلامی است

امام جمعه بندپی شرقی با بیان اهمیت دو عنصر معرفت و بصیرت در جامعه اسلامی برای شناخت حقیقت امام معصوم(ع)، گفت: اگر مردم با کسب دو عنصر بصیرت و معرفت تن به ولایت غیر امام معصوم(ع) بعد از پیامبر(ص) نمی دادند، فاجعه کربلا اتفاق نمی افتاد.
محمد پور رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام محمد پور رمضان، امام جمعه بندپی شرقی شامگاه امروز در مراسم عزاداری حسینی در مدرسه علمیه شهید امیری، با اشاره به شرایط و وضعیت کوفه در زمان واقعه کربلا، گفت: کوفه به عنوان مرکز شیعه و با اکثریت علوی و پیرو اهل بیت(ع) در دوران امیرالمومنان(ع) شناخته می شد اما به تدریج در اثر غفلت فرهنگی و به ویژه آلودگی بسیاری از خواص، کم کم  تزویر و نفاق چهره خود را بر فضای این شهر حاکم کرد.

وی افزود: اگر مردم ایمان درونی خود و پیوند خود با اهل بیت(ع) را تقویت نکنند در زمان حساس نه تنها به یاری دین و امامشان نمی روند بلکه شاهد تقابل آن ها با امامت و خط ولایت خواهیم بود.

استاد حوزه علمیه بصیرت و معرفت را دو گوهر درمسیر زندگی دانست و اظهار داشت: یکی از دلایل عدم همراهی امام معصوم(ع) از سوی مردم و حتی قرار گرفتن برخی از آحاد جامعه در مقابل امامان به دلیل عدم معرفت نسبت به آنان بود و لذا سیدالشهدا(ع) سعی در معرفی کامل خود برای مردم در چند خطبه کرد.

وی تاکید کرد: اگر معرفت در میان مردم نباشد، شاهد اتفاقات وحشتناکی و تکان دهنده ای مانند واقعه کربلا خواهیم بود.

حجت الاسلام پوررمضان به خطبه های سیدالشهدا(ع) در کربلا و تلاش آن حضرت برای معرفی خود به سپاهیان دشمن پرداخت و تصریح کرد: بسیاری از افراد سپاه دشمن وقتی سیدالشهدا(ع) به معرفی خود پرداخت، اقرار به شناختن ایشان کردند اما حقیقت امر این بود که به معرفت امام نرسیدند و یا دنیا چشمان آن ها را کور کرده بود.

وی ادامه داد: عالم بدون معرفت خطرش بسیار بالاتر از یک فرد بی سواد است زیرا با ژست سواد و آگاهی به عرصه عمومی جامعه وارد می شود و انحراف را پدید می آورد.

امام جمعه بندپی شرقی به شبهه آفرینی برخی مدعیان نخبگی در جامعه در خصوص مدافعان حرم پرداخت و خاطرنشان کرد:  در مورد کسانی کسانی که هزینه هایی برای ماه محرم و مدافعان حرم را زیر سوال می برند و هزینه برای نیازمندان در کشور را واجب تر از آن ها می دانند، دست کم می توان گفت که از معرفت بی بهره هستند.

وی با اشاره به برگزاری دست کم 2500 کنسرت موسیقی در کشور در طول یکسال، گفت: چرا کسی از پول بلیط چند ده هزار تومانی هر شرکت کننده در کنسرت موسیقی و سفرهای تفریحی خارجی نمی پرسد که چرا پول ها را برای نیازمندان هزینه نمی کنند اما پول هایی که صرف اعتقادات مذهبی و امنیت کشور می شود را زیر سوال می برند.

استاد حوزه علمیه شناخت و معرفت نسبت به شهدای کربلا را برای الگوگیری جامعه بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: یکی از خانواده هایی که به حق ولایتمداری خود را در مسیر سیدالشهدا(ع) با معرفت کامل ادا کرد، خانواده مسلم ابن عقیل بود که در راه سیدالشهدا(ع) هشت شهید را تقدیم کرد.

وی افزود: مسلم این عقیل یک شخصیت ولایتمدار برجسته در قیام حسینی است زیرا هم خود، هم پسران و دختر خود را در مسیر حمایت از ولایت سیدالشهدا(ع) تقدیم اسلام کرد زیرا باید ولایتمداری به عرصه عمل به اثبات برسد.

حجت الاسلام پوررمضان امامت را در پیوست با توحید و نبوت عنوان کرد و اظهار داشت: عدم معرفت مردم بعد از پیامبر(ص) نسبت به جایگاه امامت به رغم تاکید قرآن و واقعه غدیر موجب شد که آنان از ولی خدا در ماجرای خلافت بعد از پیامبر(ص) حمایتی را انجام ندهند.

وی ادامه داد: عدم توجه به جایگاه امامت موجب شد که همین مردمی که امامشان را در ماجرای بعد از پیامبر(ص) یاری نکردند، با دیدن انحراف و بلاهایی که از ولایت غیر معصوم بر سر آن ها آمد، بیست و سه سال بعد به منزل امیرالمومنان(ع) جهت بیعت هجوم آوردند.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اگر مردم با کسب دو عنصر بصیرت و معرفت تن به ولایت غیر امام معصوم(ع) بعد از پیامبر(ص) نمی دادند، این همه انحراف و ماجرای کربلا اتفاق نمی افتاد./1313/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات