۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۵۲۸۳۸۲
مدیر حوزه علمیه حاج محمد ابراهیم اراک:

مجالس اباعبدالله الحسین با معرفت اسلامی عجین است

مدیر حوزه علمیه حاج محمد ابراهیم اراک گفت: عمده معرفت اسلام از آیات و روایات قرآن است که در مجالس اباعبدالله الحسین (ع) نیز بیان می شود و این امر سبب معرفت افزایی در جامعه اسلامی می شود.
مجالس اباعبدالله الحسین (ع) با معرفت اسلامی عجین است

حجت الاسلام علی اسفندیاری مدیر حوزه علمیه حاج محمد ابراهیم اراک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، در پاسخ به سوال نقش عزاداری های اباعبدالله الحسین (ع) در معرفت افزایی جامعه اسلامی، بیان کرد: مجالس اباعبدالله الحسین (ع) از دیرباز همراه با حضور یک روحانی اسلام شناس بوده است که در مراحل اول یا آخر بحث از حقایق اسلام و تفسیر آیات  و ورایات عصمت و طهارت صحبت می کرده است و عمده معرفت اسلام از آیات و روایات قرآن است که در مجالس اباعبدالله الحسین (ع) نیزبیان می شود که این امر سبب معرفت افزایی در جامعه اسلامی می شود.

منبر؛ کرسی علمی است

 مدیر حوزه علمیه حاج محمد ابراهیم اراک افزود: مردم جامعه اسلامی آنچنان محبتی به اهل بیت عصمت و طهارت داشتند که با فراهم آوردن اجتماع بزرگی با حضور علما، روحانیان و مداحان مطالب و اشعار پر محتوا را به صورت حماسی ارائه می دادند و سبب ایجاد معرفت در جامعه اسلامی می شدند.

حجت الاسلام اسفندیاری در پاسخ به سوال ویژگی های یک منبر خوب، گفت: منبر را باید در ابتدا به عنوان یک کرسی علمی دانست و بدون مطالعه، تحقیق و بررسی در مورد موضوعی صحبت نکرد و فضائل اخلاقی معصومین (ع) را به صورت کاربردی بیان کرد.

تبیین اخلاق، فضیلت و معرفت اباعبدالله الحسین (ع)

مدیر حوزه علمیه حاج محمد ابراهیم اراک افزود: تبیین سخنان اهل بیت عصمت و طهارت که در مسیر اخلاق، فضیلت و معرفت است باید در منبرها برای عموم مردم جامعه اسلامی انجام شود تا مردم با معارف عصمت و طهارت آشنا شده و در زندگی خود از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام اسفندیاری در پاسخ به بدعت ها و انحرافات، ابراز کرد: مداحانی که آشنایی زیادی با معارف دین ندارند جانشین روحانیان شده که این بزرگترین آسیب را به سوگواری های اباعبدالله الحسین (ع) می زند و با سبک کردن دین، جایگاه روحانیت اصیل را تضعیف می کنند.

مداحان به فضائل اخلاقی سیدالشهدا بپردازند

مدیر حوزه علمیه حاج محمد ابراهیم اضافه کرد:برخی از مداحان با اشعار خود احساسی در مخاطب ایجاد می کنند که گویا اهل بیت عصمت و طهارت دچار ذلت شده اند و به جای پرداختن به فضائل اخلاقی سیدالشهدا (ع) به توصیف چهره و احوالات آن معصوم می پردازند.

حجت الاسلام اسفندیاری در پاسخ به سوال خطر منبرهای سکولار، گفت: جامعه اسلامی جامعه ای در حال تغییر و تحول است و برخی به نحوی از دین صحبت می کنند که جنبه ای سکولار دارد.

روحانی اصیل، دین و سیاست را در هم تنیده می داند

وی افزود: صحبت نکردن در مورد جهاد و ممنوعیات اسلام و پرداختن به منطقه فراخ اسلام سبب ایجاد توهم سکولار می شود، زیرا محوریت سکولار پرداختن به قسمت های فراخ دین اسلام و حذف ممنوعیات و نهی ها  است که باید از آن اجتناب کرد.

مدیر حوزه علمیه حاج محمد ابراهیم در ادامه بیان کرد: روحانی اصیلی در جامعه اسلامی وجود ندارد که منبر سکولار داشته باشد و تمامی روحانیان دین و سیاست را در هم تنیده دانسته و به بحث در مورد آن می پردازند./842/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات