۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۲۸۲۰۶
نوبخت:

مهم‌ترین منبع اقتصاد ایران نفت است/ حذف ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مهم‌ترین منبع اقتصاد ایران نفت است، گفت: متأسفانه به دلیل کاهش قیمت هر بشکه نفت از ١٠٤ دلار در سال ١٣٩٢ به حدود ٤٣ دلار در سال گذشته، حدود ٥٨ درصد کاهش منابع اقتصادی در این زمینه داشته‌ایم.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه بودجه صبح امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت به ویژه از منظر برنامه و بودجه که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد با اشاره به اینکه مهم‌ترین منبع اقتصاد ایران نفت است، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل کاهش قیمت هر بشکه نفت از ١٠٤ دلار در سال ١٣٩٢ به حدود ٤٣ دلار در سال گذشته، حدود ٥٨ درصد کاهش منابع اقتصادی در این زمینه داشته‌ایم.

وی ادامه داد: کل مجموعه درآمدی که دولت یازدهم از محل فروش نفت به دست آورد در حدود ١٥٧ میلیارد دلار بوده است و این در حالی است که دولت دهم از فاصله ١٣٨٨ تا ١٣٩١ حدود ٢٥ هزار میلیارد دلار از این محل کسب درآمد کرده است که طبق آمار ما با کاهش ٣٧ درصدی درآمد نفتی در دولت یازدهم مواجه شدیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در مقابل کاهش درآمد نفتی ما با افزایش هزینه‌های جاری نیز روبرو بوده‌ایم، در واقع هزینه‌های جاری از حدود ١٢٠ هزار میلیارد تومان سال ١٣٩١ به ٢٠٧ هزار میلیارد تومان سال ١٣٩٥ رسیده است.

نوبخت تإکید کرد: در این شرایط بودجه‌های عمرانی ما از ٢٢ هزار میلیارد تومان به ٤٢ هزار میلیارد در سال گذشته افزایش یافته است، به این معنا که رشد اعتبارات هزینه‌ای تا ٧٣ درصد و عمرانی تا ٩٠ درصد بوده است.

وی افرود: نکته قابل توجه این است که هزینه‌های جاری با وجود اهمیتی که در زیرمجموعه‌های خود دارد جای کسر و یا صرفه جویی در آن امکان‌پذیر نیست از این رو درباره پرداخت پرسنلی اقدام انقباضی نداشتیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در حال حاضر حداقل حقوق کارکنان از ٤٩٠ هزار تومان در سال ١٣٩٢ به یک میلیون و ٣٥ هزار تومان در سال جاری رشد داشته است، همچنین متوسط حقوق از یک میلیون و ٤٧٠ هزار تومان به دو میلیون و ٩٧٠ هزار تومان را داشته‌ایم.

بدهی ٦٠٠٠ میلیارد تومانی شرکت پالایش و پخش گاز به خزانه باز می‌گردد

وی تصریح کرد: ما تا پایان مهرماه امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی و بودجه نقد برای طرح‌های عمرانی اختصاص خواهیم داد که بیشتر این اعتبار مربوط به اوراق اسناد خزانه و اوراق مشارکت است.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت تلاش بسیاری برای کاهش هزینه‌های جاری داشته است، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه دولت همواره تأکید بر روی کاهش هزینه‌های ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به ویژه برای غربالگری یارانه بگیران و حذف غیرنیازمندان داشته اما در چهار سال گذشته در این امر توفیقی حاصل نشده است.

وی ابراز داشت: یارانه‌ها از محل منابع افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همچنین مجوز برداشت از خزانه تأمین می‌شود، طی سال‌های گذشته حدود ٤٨ هزار میلیارد تومان از محل خزانه تأمین شده است، این در حالی است که آنچه طی سال‌های اخیر از درآمد این بخش به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اختصاص پیدا کرده حدود ٣٢ هزار میلیارد تومان است.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: با وجود آنکه از سال ١٣٩٢ تنها یکبار افزایش قیمت حامل انرژی داشتیم عملا منابع و مصارف در ٤٢ هزار میلیارد به ٤٢ هزار میلیارد تومان بوده است یعنی اگر قرار بود منابع تا ٤٨ هزار میلیارد مجوز قانون بودجه پیش برود باید قیمت حامل های انرژی به طور قابل توجهی افزایش می‌یافت.

نوبخت ادامه داد: براساس گزارش مجلس شورای اسلامی دولت در پنج ماه اول امسال حدود ١٢ هزار میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت‌های نقدی یارانه داشته است، این مبلغ از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در هر ماه بخشی به سازمان هدفمندی و بخشی هم به عنوان سهم و هزینه سازمان‌های مربوطه واریز می‌شود.پ

وی با اشاره به طلب دولت از شرکت پالایش و پخش گاز نیز گفت: تا این لحظه شرکت پالایش و پخش گاز حدود ٦٠٠٠ میلیارد تومان از سهم سازمان هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت نکرده است، البته این شرکت منابع لازم برای پرداخت را داشت اما به خاطر بدهی مالیاتی حساب آن مسدود شد، در این شرایط با توجه به اهمیت پرداخت یارانه نقدی در زمان مقرر ما این ٦٠٠٠ میلیارد را از خزانه برداشت کردیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: شرکت پالایش و پخش به طور حتم بدهی ٦٠٠٠ میلیاردی خود را به سازمان هدفمندی پرداخت می‌کند و این رقم به خزانه بر خواهد گشت.

درآمد نفتی امسال 75 تا 80 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است

نوبخت اظهار کرد: در سال95 منابع ریالی ما از 59 هزار میلیارد تومان به 73 هزار میلیارد تومان رشد داشته است، در این شرایط پیش‌بینی ما برای درآمد نفتی امسال 75 تا 80 هزار میلیارد تومان است.

وی در رابطه با موضوع حقوق و مزایای کارمندان نیز افزود: سامانه ثبت حقوق و مزایا امسال طبق قانون برنامه ایجاد می‌شود.

سخنگوی دولت در مورد فاینانس، تأکید کرد: در شورای اقتصاد برای استفاده از فاینانس سه طرح تصویب شد که بر این اساس رقم پیشنهادی بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار است و همچنین محدویتی برای استفاده بخش خصوصی از فاینانس‌ها نداریم.

نوبخت در ادامه موضوع فاینانس، گفت: حداکثر توان استفاده دولت مانند گذشته 10 تا 12 میلیارد دلار است.

قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا نمی‌کند

وی درباره قیمت حامل‌های انرژی نیز یادآور شد:  هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم، در اصل موضوع افزایش قیمت با وجود اجازه ما در بودجه در دست مجلس است.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: البته هر گونه تغییری منوط به مجوز مجلس در قانون بودجه ١٣٩٧ است، مجوزی که در سال جاری نیز وجود داشت ولی از آنجایی که موضوع تورم برای ما مهم است به دنبال افزایش حامل‌های انرژی نیستیم.

نوبخت بیان داشت: در پنج‌شنبه این هفته با حضور رییس جمهور در ستاد اقتصادی قیمت نفت و ارز در بودجه 97 مشخص می‌شود.

وی در راستای مشکلات برخی شرکت‌های تولید انرژی تصریح کرد: 3 وزیر کابینه مامور رسیدگی به مشکلات شرکت‌های آذراب، هپکو و واگن پارس شدند.

نرخ دلار مبادله‌ای امروز تا حدودی منطقی است

نوبخت درباره نرخ مناسب دلار از نگاه دولت، خاطرنشان کرد: به نظر ما نرخ دلار مبادله‌ای در همین حدی که قرار دارد تا حدودی منطقی است، البته نرخ‌های موجود در بازار آزاد قیمت واقعی دلار نیست.

وی تأکید کرد: نظام ارزی ما به صورت شناور مدیریت می‎‌شود بنابراین هروقت نوسان غیر متعارفی در بازار رخ دهد به طور حتم به آن ورود کرده و بازار را کنترل خواهیم کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امروز نرخ یکسان‌سازی ارز کمی با تغییر در محدوده نرخ مبادله‌ای قرار دارد.

حذف 4 میلیون و 200 هزار نفر از دریافت یارانه

نوبخت در زمینه موضوع حذف برخی از یارانه‌ها نیز بیان داشت: خوشبختانه طرح اختیاری حذف غیرنیازمندان یارانه بگیر برای استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها و در نهایت دهیاری‌ها تهیه شد.

وی افزود: در حال حاضر با این طرح 4 میلیون و 200 هزار نفر از دریافت یارانه حذف شد‌ه‌اند.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پایان گفت: اجازه تشکیل حباب در بازار بورس را نمی‌دهیم، زیرا در سال گذشته در حدود 5 هزار میلیارد تومان مالیات مخفی شناسایی کرده‌ایم./816/۸۱۶/۲۰۰

ارسال نظرات